Rampage Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Grei logikk. "Hva ble verden skapt av når den ikke ble skapt av gud?" "Jamenn, den ble jo skapt av gud." "Nei, spørsmålet forutsetter at den ikke ble skapt av gud, derfor er det sant at den ikke ble skapt av gud" Det er et ugyldig spørsmål. Fordi det kommer med en fordring jeg aldri har ytret i samtalen vår. Hva er et ugylding spørsmål? Du definerer uten å ha noe grunnlag å definere på, derfor blir det ugyldig generelt. Du definerer en gud som ikke trenger en skaper, men definerer universet som noe som MÅ ha en skaper. 2 Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 (endret) Jeg svarer ikke på spørsmåla, men hvordan kan noe som aldri har eksistert skape noe? Det sier jo seg selv at en "gud" ikke kan skape et helt univers av ingenting. Sitat: Bibelen er verdens mest solgte fantasybok. Da fordrer du at Gud aldri har eksistert. Da burde du jo ha fått det med deg. Naturligvis gjelder de samme kravene til guden deres som dere stiller til vitenskapelige forklaringer. Ja, men vitenskapen sier ikke at: ALT må ha en skaper. Vitenskapen er forskning på det fysiske. Da Gud ikke er fysisk i vår forstand og ikke følger fysikkens regler, kan ikke han observeres og tas under lupen i tradisjonell vitenskap. men [du] definerer universet som noe som MÅ ha en skaper. Hvor og når? Endret 29. juli 2010 av TiD 1 Lenke til kommentar
KvitKnekt Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 1. Hvordan oppsto plassen Gud opptar 2. Hvem skapte Gud slik at Han kunne skape Universet? 3. Hvorfor skapte han mennesker med fri vilje når mennesket ikke gjør annet enn å ødelegge alt de kommer over? 4. Hvorfor skapte Gud de fysiske lovene slik han gjorde? 5. Hvorfor skapte Gud to personer, av forskjellig kjønn slik at det trengst begge to for å reprodusere? 6. Hvorfor skapte Gud mennesket med en trang til reprodusering da det bare gjør at det blir flere munner og mette og eventuelt enden på menneskeheten? 7. Hvorfor skapte Gud alt levende organismer slik at de kan mutere og endre sine egenskaper etter behov? 8. Hvorfor gjorde Gud som i spørsmål 6 og 7 hvis han skapte mennesket i sitt eget bilde? 9. Hvorfor skapte ikke Gud et univers hvor alle kan leve side om side hvis han er allmektig? 10. Hvis Gud er allmektig, hvilken forskjell gjør det om mennesket tror på han eller ikke? 1 Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Ett spørsmål til kristne: hvem skapte guden deres. Vi må ha et navn og kildehenvisning. Kan det ikke fremskaffes har ateistene vunnet. Det ligger i Guds definisjon at han ikke er skapt av noe/noen Hvis Gud kan oppstå av ingenting/ha eksistert evig, hvorfor kan ikke dette også gjelde for universet? Gud er uansett langt mer komplisert enn hele universet (han har tross alt skapt det), hvorfor kan slike regler gjelde han, men ikke universet i seg selv? Alle de problemene du mener ateister har, har også religiøse. Forskjellen er bare at ateister tør å innrømme når de ikke vet svaret på et spørsmål. 1 Lenke til kommentar
Olum Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Jeg er ikke så ignorant at jeg tror alt som kan bli oppdaget er oppdaget. På en eller annen måte ble universet skap, men vi vet ikke hvordan enda. Derfor er det lett å ty til overnaturlige forklaringer som f.eks. guder. For alt vi vet kan dette være forklaringen, så jeg benekter ikke den teorien heller. Derfor kaller jeg ikke meg selv ateist. Jeg tror kun på det som er vitenskapelig bevist, men så lenge vi ikke vet, kan man aldri være helt sikker. Jeg ser på det å være agnostiker som mindre ignorant enn det å være ateist. Lenke til kommentar
freke Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 [Ja, men vitenskapen sier ikke at: ALT må ha en skaper. Nei det er sant gitt. Meg bekjent er ikke en skaper en faktor i vitenskapen i det hele tatt. Naturlige prosesser er vel hva det går mest i. Men guden deres trenger en skaper, siden det i deres forklaringsmodell ikke er noe alternativ til en skaper. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Hvis Gud kan oppstå av ingenting/ha eksistert evig, hvorfor kan ikke dette også gjelde for universet? Gud er uansett langt mer komplisert enn hele universet (han har tross alt skapt det), hvorfor kan slike regler gjelde han, men ikke universet i seg selv? Ifølge tankerekken min er forskjellen at universet er fysisk og innenfor de lovene gud har skapt. Mens Gud er utenfor de og ikke fysisk i den forstand. Men for all del, universet kan være evig, men det er de fleste forskere enige om at det altså ikke er. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 [Ja, men vitenskapen sier ikke at: ALT må ha en skaper. Nei det er sant gitt. Meg bekjent er ikke en skaper en faktor i vitenskapen i det hele tatt. Naturlige prosesser er vel hva det går mest i. Skaper er jo bare det folkelige ordet vi bruker i denne diskusjonen. Men guden deres trenger en skaper, siden det i deres forklaringsmodell ikke er noe alternativ til en skaper. Hvor har du fått det fra? Lenke til kommentar
NavStar22 Skrevet 29. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2010 Takk til Red frostraven, Dr. Proffesor og kvitknekt for gode forsøk på å svare på spørsmålene. Virker som dere er bevisste på hva dere tror på, og ikke bare tror på det fordi det er det dere har lært. Dere er samtidig ydmyke og innrømmer dere ikke har svarene på alle spørsmålene. Mens andre ganger synes jeg dere skyver problemet til et annet sted, som singulariteten før big bang, andre univers o.l.(for hvor skulle disse kommet fra?) Jeg kan ikke svare på hvor Gud kom fra heller. Men hadde Gud vært allmektig hvis han også hadde vært skapt? Eller hva om Gud er utenfor tiden og naturlovene og ikke underlagt årsak og virkning? Ja, jeg vet at det høres latterlig ut for dere. http://www.gotquestions.org/who-created-God.html 10. Jo, ved tilfeldig endring av tegn, gjort konstant i mange billioner av år, så ville du nok fått en kinesisk bok av det til slutt... Jo kanksje det, men det forutsetter at det finnes et kinesisk språk, og hvor skulle språket komme fra? Uten at språket finnes, er det jo bare en meningsløs rekke tegn. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Hvor er gud om han ikke er fysisk? Hvordan kan noe ikke-fysisk innvirke på noe fysisk? Hva brukte gud for å skape universet? Hva var her før gud skapte universet? Om gud er allmektig: Hvorfor tvinger han ikke alle til å tro selv? Hvorfor skal han gjøre sånn at enkelte må tvinge alle andre? Hvorfor stopper han ikke lidelsen i verden? Om han ikke vil innvirke på verdenen, hvorfor vil han da at vi skal tro på han, hvorfor skal vi tro på han? 1 Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Hvis Gud kan oppstå av ingenting/ha eksistert evig, hvorfor kan ikke dette også gjelde for universet? Gud er uansett langt mer komplisert enn hele universet (han har tross alt skapt det), hvorfor kan slike regler gjelde han, men ikke universet i seg selv? Ifølge tankerekken min er forskjellen at universet er fysisk og innenfor de lovene gud har skapt. Mens Gud er utenfor de og ikke fysisk i den forstand. Men for all del, universet kan være evig, men det er de fleste forskere enige om at det altså ikke er. Universet i seg selv er ikke bundet av de lover som eksisterer inne i universet. Det er som å si at Gud må bundet av universets lover, fordi han har skapt det. 1 Lenke til kommentar
KvitKnekt Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 (endret) Jo kanksje det, men det forutsetter at det finnes et kinesisk språk, og hvor skulle språket komme fra? Uten at språket finnes, er det jo bare en meningsløs rekke tegn. Ja, men det finnes jo et kinesisk språk... Skapte Gud dette også, eller var det mennesket som skapte det? Endret 29. juli 2010 av KvitKnekt Lenke til kommentar
freke Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 (endret) Hvor har du fått det fra? Vis hvor alternativene til en skaper listes opp i bibelen. Slik at jeg selv kan finne det. Kapittel og vers. I en forklaringsmodell hvor en skaper er eneste alternativ, må guden deres ha en skaper. Det er ittjno som kjem ta seg sjølv. edit: Skaper er jo bare det folkelige ordet vi bruker i denne diskusjonen. Hva regner du som 'skaper'i vitenskapen by the way? Endret 29. juli 2010 av freke Lenke til kommentar
freke Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Jeg kan ikke svare på hvor Gud kom fra heller. Nei, det er slått fast at dere tapte for en god stund siden. Lenke til kommentar
NavStar22 Skrevet 29. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2010 Ja, men det finnes jo et kinesisk språk... Skapte Gud dette også, eller var det mennesket som skapte det? Men er ikke dette sirkelargumentasjon siden vi snakker om DNA-språket som skapte inntelligent liv som må til for å skape et språk? Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Hvor er gud om han ikke er fysisk? Hvordan kan noe ikke-fysisk innvirke på noe fysisk? Hva brukte gud for å skape universet? Hva var her før gud skapte universet? Om gud er allmektig: Hvorfor tvinger han ikke alle til å tro selv? Hvorfor skal han gjøre sånn at enkelte må tvinge alle andre? Hvorfor stopper han ikke lidelsen i verden? Om han ikke vil innvirke på verdenen, hvorfor vil han da at vi skal tro på han, hvorfor skal vi tro på han? Jeg gidder ikke å se gjennom alt dette for å svare på hvert enkelt, sorry Da ville det blitt for mange små tråder i diskusjonen. Hvorfor tvinger han ikke alle til å tro selv? Hvorfor skal han gjøre sånn at enkelte må tvinge alle andre? Hvorfor gud gav oss fri vilje? Hvor er gud om han ikke er fysisk? Sammenlign det med et dataspill. Dataspillet er laget av Frans, og han har laget en stor dataverden med masse fiktive og animerte figurer. Personene i dataspillet kan for eksempel ikke hoppe, eller dukke. Frans sitter helt uavhengig utenfor, han kan både dukke og hoppe. Men det er umulig for menneskene å forstå denne dimensjonen Frans lever i. Vis hvor alternativene til en skaper listes opp i bibelen. Slik at jeg selv kan finne det. Kapittel og vers. Jeg snakker bare på vegne av meg selv, og jeg er åpen for alt. I en forklaringsmodell hvor en skaper er eneste alternativ, må guden deres ha en skaper. Det er ittjno som kjem ta seg sjølv. IKKE HVIS JEG SIER AT BARE DET FYSISKE TRENGER EN SKAPER. Jeez. Og at jeg deretter definerer Gud som ikke-fysisk i vår forstand. edit: Skaper er jo bare det folkelige ordet vi bruker i denne diskusjonen. Hva regner du som 'skaper'i vitenskapen by the way? En som lager noe, en leopard som lager en annen leopard. Innen bio-vitenskapen. Lenke til kommentar
NavStar22 Skrevet 29. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2010 1. Hvordan oppsto plassen Gud opptar 2. Hvem skapte Gud slik at Han kunne skape Universet? 3. Hvorfor skapte han mennesker med fri vilje når mennesket ikke gjør annet enn å ødelegge alt de kommer over? 4. Hvorfor skapte Gud de fysiske lovene slik han gjorde? 5. Hvorfor skapte Gud to personer, av forskjellig kjønn slik at det trengst begge to for å reprodusere? 6. Hvorfor skapte Gud mennesket med en trang til reprodusering da det bare gjør at det blir flere munner og mette og eventuelt enden på menneskeheten? 7. Hvorfor skapte Gud alt levende organismer slik at de kan mutere og endre sine egenskaper etter behov? 8. Hvorfor gjorde Gud som i spørsmål 6 og 7 hvis han skapte mennesket i sitt eget bilde? 9. Hvorfor skapte ikke Gud et univers hvor alle kan leve side om side hvis han er allmektig? 10. Hvis Gud er allmektig, hvilken forskjell gjør det om mennesket tror på han eller ikke? 1: Fordi han har åpenbart seg for menneskene. 2: Vet ikke 3: Hadde det vært bedre om vi ikke hadde hatt fri vilje? Da hadde vi vel bare vært programmerte roboter til å gjøre det gode. 4: Hvordan kan universet fungere uten fysiske lover? 5: Gud skapte vel kvinnen fordi det ikke var godt for mannen å være alene. Er ikke det vakkert at kjærligheten mellom mann og kone skaper barn? 6: Hadde det vært bedre om vi ikke hadde eksistert da? 7: Sånn at organismene skal tåle litt? 8: 9: Det var jo det som var den opprinnelige planen før menneskene gjorde opprør mot Gud. Se også nr 3 10: Ingenting. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Hvor er gud om han ikke er fysisk? Hvordan kan noe ikke-fysisk innvirke på noe fysisk? Hva brukte gud for å skape universet? Hva var her før gud skapte universet? Om gud er allmektig: Hvorfor tvinger han ikke alle til å tro selv? Hvorfor skal han gjøre sånn at enkelte må tvinge alle andre? Hvorfor stopper han ikke lidelsen i verden? Om han ikke vil innvirke på verdenen, hvorfor vil han da at vi skal tro på han, hvorfor skal vi tro på han? Jeg gidder ikke å se gjennom alt dette for å svare på hvert enkelt, sorry Da ville det blitt for mange små tråder i diskusjonen. Det er bare 7 ytterst konkrete spørsmål, det er færre det som står i første post, de er i tilleg mye lettere. Lenke til kommentar
freke Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 IKKE HVIS JEG SIER AT BARE DET FYSISKE TRENGER EN SKAPER. Jeez. Og at jeg deretter definerer Gud som ikke-fysisk i vår forstand. He he, ja ikke sant. Og hvilke forutsetninger har du for å definere guden deres på den måten? Fordi du har lyst? Du skjønner nok selv hvor latterlig argumentet er. Dere trenger en skaper, og det gjør guden deres også. Du har ikke vist til alternativer til en skaper i bibelen, og dine egne innfall er ikke gyldig som argument. Og for å ta det også; du definerer altså naturlige prosesser som 'skaper'. 'Skaper' er da visst ikke et folkelig ord på sex? Foruten i kristne sirkler tydeligvis... Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Hvor er gud om han ikke er fysisk? Hvordan kan noe ikke-fysisk innvirke på noe fysisk? Hva brukte gud for å skape universet? Hva var her før gud skapte universet? Om gud er allmektig: Hvorfor tvinger han ikke alle til å tro selv? Hvorfor skal han gjøre sånn at enkelte må tvinge alle andre? Hvorfor stopper han ikke lidelsen i verden? Om han ikke vil innvirke på verdenen, hvorfor vil han da at vi skal tro på han, hvorfor skal vi tro på han? Jeg gidder ikke å se gjennom alt dette for å svare på hvert enkelt, sorry Da ville det blitt for mange små tråder i diskusjonen. Det er bare 7 ytterst konkrete spørsmål, det er færre det som står i første post, de er i tilleg mye lettere. Jeg har allerede 5-6 forskjellige spørsmål løpende til diskusjon. Jeg har ikke tid til alt. Jeg svarte på noen. Velg ett, så skal jeg svare på det også Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå