Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

bytting av register?

1915

Anbefalte innlegg

bil: opel omega 2001 2.2 16v manuell bensiner stv kmstand: 134600

oepl sin intervall på bytte av register er 60 k / hvert 4 år

er 6 år siden det ble byttet. ble byttet på 101000.

skal på ferie imorgen og lurer på om det holder ferien min uten registerhavari?

fant ut at det blir nermere 200 mil jeg skal kjøre. bodø-trondheim og litt rundt i trheim og så hjem igjen.

tror dere det holder med normal kjøring og at jeg ikke kjører hardt?

har byttet olje og oljefilter,luftfilter,kupefilter og plugger idag.

eller må jeg til å bytte registret idag?

luer på en ting til og: hvilken side på nettet får man kjøpt billig deler til opel? (NYE deler)

Endret av hahaa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bytter: noen ekstra timer under panseret og litt ekstra kroner for reim, strammehjul og kanskje vannpumpe?

Ikke bytter: potensiell stopp i ferien, gjerne langt fra folk, verkstedbesøk (om du ikke har med verktøy og kan bytte selv på stedet) og potensiell ventilsalat. Og DA står du med skjegget godt nedi postkassa...

Jeg ville bytta. Better safe than sorry.

Lenke til kommentar

tja, da er det vell bare ut å skru da ^^

joda regreim og strammere og vannpumpe og alt har jeg. kjøpte regreimkit iforrige uke. fikk en bra pris så ble billig.

men da går jeg ut å skrur. takker for svar.

og er ikke bare ventilene som går. er det meste. hadde det gådd til helvete hadde jeg heller bytta motor.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

tja, da er det vell bare ut å skru da ^^

joda regreim og strammere og vannpumpe og alt har jeg. kjøpte regreimkit iforrige uke. fikk en bra pris så ble billig.

men da går jeg ut å skrur. takker for svar.

og er ikke bare ventilene som går. er det meste. hadde det gådd til helvete hadde jeg heller bytta motor.

Eller bil :tease:

Lenke til kommentar

Du kan sjekke tilstanden på reimen.

Se etter:

-Generell slitasje

-Om reimen er morken. Dersom det kommer olje på reimen, så forvitrer den fortere.

-Om den er passe stram. De fleste biler har automatisk stramming via et strammehjul.

Skifteintervallene er konservative og bygger på statistiske vurderinger. Har med normalfordelingskurve å gjøre osv. (Statistikk.) Med å sjekke at reimen er ok, så kan du kjøre ut over intervallene med samme risiko for at reimen skal ryke. Statistisk sett er det alltid risiko for at reimen skal ryke. Den kan for eksempel ryke den første kjøreturen dersom reimen har produksjonsfeil eller reimen er feilmontert.

Turtall og hvor hardt du presser motoren har lite å si for hvor lenge reimen varer. Om den ryker akkurat når du har høyt turtall, så ville den røket litt senere på moderat turtall dersom du ikke hadde gitt gass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...