ingo83 Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 haha. Leste akkurat på sony også. står 100 watt der og. Dette er bare tull. en vanlig blu-ray laser er på rundt 10 - 20mW. en 100 watts laser brenner hull i det meste som finnes på langt mindre enn 1 sekund. LOL @ Sony. De trenger å get their facts straight. Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 Og prisen blir ufattelig mye? ikke bare for spilleren, men for platene? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 haha. Leste akkurat på sony også. står 100 watt der og. Dette er bare tull. en vanlig blu-ray laser er på rundt 10 - 20mW. en 100 watts laser brenner hull i det meste som finnes på langt mindre enn 1 sekund. LOL @ Sony. De trenger å get their facts straight. Les litt nøyere både hos Sony og her i tråden så finner du forklaringen. Gjennomsnittseffekten er 333 mW. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Det er vel samme typen "ikke lenge til" som Toshiba/Optware's 1TB holografisk disk, som skulle komme i 2007. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Minnekort/SSD er bedre alternativer, mener nå jeg Det er ikke sikkert det er en bedre løsning. Problemet med minnekort osv, er at de har elektrisk tilsluttning. Over tid så vil disse kontaktpunktene danne ett lag på seg som vil gjøre at de ikke fungerer lenger. Husker en kompis sleit veldig med dette på sin meget velbrukte Nintendo 8-bit. Sikkert ikke noe problem for de som bruker de lite, men de som bruker de ekstremt mye, så slites de ut. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Kontaktpunkter er ikke et praktisk problem for lagringsmedia. Man bytter lagringsmedia langt raskere enn kontaktene slites ut. Både fordi nye standarder kommer men også fordi kapasitetsbehovet øker, kapasitet koster stadig mindre og minneceller slites så man bør uansett bytte en gang i blant. Men hvis det var et problem så hadde det vært ganske enkelt å gå over til kapasitiv kontaktløs tilkobling. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 Kontaktpunkter er ikke et praktisk problem for lagringsmedia. Man bytter lagringsmedia langt raskere enn kontaktene slites ut. Både fordi nye standarder kommer men også fordi kapasitetsbehovet øker, kapasitet koster stadig mindre og minneceller slites så man bør uansett bytte en gang i blant. Men hvis det var et problem så hadde det vært ganske enkelt å gå over til kapasitiv kontaktløs tilkobling. For data så er nok det riktig, men her menes det motå kjøpe film osv på det, da blir ikke standarder og kapasitetsbehov noe problem. De fleste normale folk har sine avspillere i mange år, og da skaper dette ett problem. Det siste du nevner kan jo være løsningen. Lenke til kommentar
rdavm Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Skjønner ikke hvorfor ingen av de derre mumbo jumbo hodene ikke begynner med lagring på Piezo elektrisk materiale slik som Krystall stein. Det ligger utrolig med lagringskapasitet i slike materialer. Kanskje de er for dumme til å skjønne det? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Skjønner ikke hvorfor ingen av de derre mumbo jumbo hodene ikke begynner med lagring på Piezo elektrisk materiale slik som Krystall stein. Det ligger utrolig med lagringskapasitet i slike materialer. Kanskje de er for dumme til å skjønne det? Ja, de er helt sikkert for dumme til å skjønne det, team av utdannede ingeniører ofte kjempeteite... Du kan jo pørve å lage et produkt selv om det er så lett? AtW Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 En gamer PC bnruker over 500 watt så synes ikke 100 watt er mye. Tiden er inne for Lilac-Ray. HVis det er billigere enn en ny HDD. og har 100 års garanti slik flere plater kan ha. Påbygd ripebeskyttelse. Hallo.... Min filserver idler på ca 100W og ene Dell Poweredge R710 ESX-hosten kjører med liten last på ca 350. Gamerpc my ass.... Ellers... jeg putta just inn mitt første BD-Drev i pc'en/mediacenteret og fikk den til å spille BD-plater i Windows Media center, så det er først nå min "blu-ray era" starter (bd-rips teller ikke) ^^ At et fysisk salgsmedium vil forsvinne med det første tviler jeg veldig sterkt på, heller tvert imot. Men jeg skjønner virkelig ikke hvorfor man ENDA satser på å utvikle plater. Det eneste "fornuftige" jeg kan se i det, er at plater fort får skader, og at man i den sammenheng kan kjøpe ny = penger i kassa. Skjønner ikke hvorfor ingen av de derre mumbo jumbo hodene ikke begynner med lagring på Piezo elektrisk materiale slik som Krystall stein. Det ligger utrolig med lagringskapasitet i slike materialer. Kanskje de er for dumme til å skjønne det? Ja, de er helt sikkert for dumme til å skjønne det, team av utdannede ingeniører ofte kjempeteite... Du kan jo pørve å lage et produkt selv om det er så lett? AtW Noen ser bare litt for mye star-trek.... Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 9. august 2010 Del Skrevet 9. august 2010 (endret) Ett godt poeng. Da er det bedre med innkapslede enheter som ikke lar seg ødelegge så lett. Minnebrikker/SSD eller andre fornuftige løsninger som ikke er blottet på den måten at riper kan få dem til å slutte å kunne leses fra. Er ikke fornuftig å bruke >1000 kr kun på lagringsmediet! Er det ikke også slik at utvilkingen av mindre og tettere pakkede transistorer stagnerer? Hvor billig er nand om 5 år? 500 kr for 64 GB? Endret 9. august 2010 av O:M:A Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. august 2010 Del Skrevet 9. august 2010 Krymping av NAND gir et problem: lavere antall skrivesykluser. Noe som kan kompenseres, men det blir stadig dyrere å kompensere mot det på grunn av økt antall reserveceller og mer arbeid for kontrollerne. I tillegg kommer krympingen til å stagnere om ikke så lenge. Muligens rundt 25 nm for flash og rundt 16 nm for prosessorer og GPU. Det finnes selvsagt andre retninger utviklingen vil gå etter det, men "melkekua" krymping har vart i over 40 år og er nå snart tom. Jeg tipper 64 GB MLC NAND til SSD-bruk koster i råvarepris (flashbrikkene) rundt 250 kr om 5 år. I følge moores lov med 18 måneders sykluser burde det koster rundt 130 kr om 5 år, men så langt ned tror jeg ikke det vil gå på grunn av stagneringa. 1 Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 9. august 2010 Del Skrevet 9. august 2010 (endret) Ikke for å ta den diskusjonen, men Moores lov sier vel ingenting om størrelsen på transistoren men antall enheter per brikke. http://www.legitreviews.com/news/8745/ 20 nm, er det stopp nå:O? Endret 9. august 2010 av O:M:A Lenke til kommentar
G Skrevet 10. august 2010 Del Skrevet 10. august 2010 (endret) @Simen1: Jeg ble likevel imponert når jeg leste at det vil være mindre lekkasje i Global Foundries (eies delvis av AMD) neste størrelse 28nm (for CPU/GPU). http://www.hardware.no/artikler/naar_28_nm_i_2011/77671 Sett opp mot 40 nm skal 28 nm-SLP kunne ha 49 prosent høyere frekvens, 44 prosent lavere effektforbruk og en rundt 25 prosent mindre lekkasje. Endret 10. august 2010 av G Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Simen1: Du snakker ofte om å lage brikker i 3d. Prosessering enheter vil ikke få så mye ut av dette pga volt skalering ikke går så bra(sagt i tidligere diskusjon her på forumet). Men vil flash/nand minne ta nytte av dette ved at det blir billigere å produsere selv om samme transistorstørrelse brukes? Her snakker de om ddr4 * DRAM manufacturers will need to dramatically increase capacities of memory chips by using multi-layer technique with through silicon via (TSV) technology. As a result, DDR4 memory chips with very high density will become relatively inexpensive. Obviously, this will naturally make memory upgrades slightly more complicated as in order to sustain multi-channel memory performance, all memory modules will have to replaced with more advanced DIMMs. * In case of server multi-layer DRAM IC approach only will not be viable for high-end machines. As a result, it is proposed that special switches are installed onto mainboards to allow multiple memory modules to work on a single memory channel. http://www.xbitlabs.com/news/memory/display/20100816124343_Next_Generation_DDR4_Memory_to_Reach_4_266GHz_Report.html Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Ja, 3D stacking vil hjelpe mye bedre for flash siden det ikke er effektbegrenset. Men det spørs hvor mange lag man klarer å lage økonomisk. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Kanskje man snart får kjøpt en funky ekstern "rubiks kube" med USB3.0 og neste generasjon eSATA og Petabyte med SSD nandflash Lenke til kommentar
danybanany Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Alle husker jo minidisk som kom litt før mp3 spillerene. Den størrelsen er bra som et minnekort med film på, som kan erstatte alle cd'er. Det er jo helt dust at alle type cd, dvd, bd spillere har en roterende motor som kan støye litt og bruke mer strøm enn minnekort leser. Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Optisk lagring er forlengst dødt. Det eksisterer kun i form av fysisk filmdistribusjon. Blu-ray leverer dessuten film i en kvalitet som svært få kan ønske forbedring av, og neste skritt etter BD er nettbasert, helt garantert. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Jeg er ikke så sikker på at neste skritt er nettbasert. Jeg tror vi vil ha stor nytte av en annen form for fysisk distribusjon av høykvalitets media. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå