biertw Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Hei Har en Opel Vectra 1.7 TD '93 modell, som turtelleren ikke lenger fungerer på. Før var det sånn at den kom etter jeg hadde kjørt litt(par hundre meter til og begynne med), men nå tar det lenger og lenger tid, og tror den har sluttet helt og fungere nå. Når jeg starter bilen, går turtellerpila opp til ca midt mellom 0 og 1000, og der stopper den. Det er også en fæl skrike/hvine lyd på høyre framside som kommer når turtelleren ikke fungerer. Denne lyden gir seg med en gang turteller fungerer igjen. Hvorfor er det slik? Hva kan jeg gjøre? På forhånd takk :-) Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Turteller er for pyser. 1. Hold gassen inne til du treffer turtallssperren. 2. Gir. 3.???? 4. Fortjeneste. Lenke til kommentar
biertw Skrevet 29. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2010 Turteller er for pyser. 1. Hold gassen inne til du treffer turtallssperren. 2. Gir. 3.???? 4. Fortjeneste. Ikke at jeg er så veldig avhengig av den, skrikelyden som irriterer meg mest. Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Neida, jeg skjønner det. Jeg skulle bare fleipe litt med deg. Det er mange tekniske kyndige her, du får sikkert svar om ikke så lenge. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Kan være at wiren ligger i klem? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Kan være at wiren ligger i klem? Mekaniske turtellere med wire er vel stort sett forbeholdt veteranbil. På mange dieselbiler tar man ut turtellersignalet på generatoren så er drivreima slakk får du både skrikelyd og merkelig oppførsel på turtelleren. TS bør sjekke reima si er mitt råd. Lenke til kommentar
biertw Skrevet 29. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2010 Kan være at wiren ligger i klem? Mekaniske turtellere med wire er vel stort sett forbeholdt veteranbil. På mange dieselbiler tar man ut turtellersignalet på generatoren så er drivreima slakk får du både skrikelyd og merkelig oppførsel på turtelleren. TS bør sjekke reima si er mitt råd. Okei, takk for det. Men i såfall, er det farlig å kjøre med slakk drivreim? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Tja, kommer litt an på det. Du vil få dårlig ladning, på noen biler drar reima vannpumpa så du kan også få dårlig kjøling. Og bytte reim koster bare noen få kroner så det er ingenting og vente med, dyrer og få bergning pga flatt batteri. Lenke til kommentar
biertw Skrevet 29. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2010 Tja, kommer litt an på det. Du vil få dårlig ladning, på noen biler drar reima vannpumpa så du kan også få dårlig kjøling. Og bytte reim koster bare noen få kroner så det er ingenting og vente med, dyrer og få bergning pga flatt batteri. Okei, er dette vanskelig å bytte, eller burde jeg ha den på verksted? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Sjekk tilstanden først, kanskje det holder bare å stramme den litt. Bytt den dersom du er usikker. Enkelt. Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Det er garantert reima. Får å skifte den må du ta av servoreima først. Har du grav tilgjengelig så er det fikset på 10 min Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Opel har selvstrammer, ny reim koster bare et par hundrelapper så det er bedre enn at den plutselig ryker. På Opel diesel så driver vel reima også vannpumpa så da er det enda lurere å skifte ut reima. Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 På den motoren er det ikke selvstrammer. Både servo og dynamoreima driver vannpumpa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå