Gå til innhold

AMD Bulldozer vs Intel Sandy/Ivy bridge - nyheter fram mot lansering


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC

Eller i det minste kjørt ut AM3+ hovedkort.

 

Jeg skal sette opp en maskin nå og siden 1155 har forsvunnet hadde glatt valgt en X6 på AM3+ (slik at jeg kunne byttet til Bulldozer senere).

 

Nå vet jeg ikke helt hva jeg gjør for det er pd. rimelig tynt med alternativer som er oppgraderbare fremover...

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes artiklene jeg har lest peker mot at kanskje hovedkortene blir klar før prosessorene. Nå som Intel har problemer med Sandy Bridge ville det jo vært svært bra for AMD hvis de kunne fått AM3+ kortene ut i butikkene. Hvis jeg måtte kjøpt en ny PC nå ville jeg også helt klart valgt et system basert på AM3+ som kan kjøre nåværende Phenom II OG oppgraderes med Bulldozer når de kommer framfor den gamle intelplattformen med 1156 eller 1366 som ikke kan oppgraderes.

 

Her er noen rykter som som ihvertfall tyder på at hovedkortene er i rute:

 

"As expected the roadmap point to AMD's new chipsets arriving sometime early Q2 2011, together with the new Bulldozer processors."

 

Kilde:

http://www.nordichardware.com/news/69-cpu--chipset/41735-amd-preparing-9-series-chipsets-for-am3.html

 

 

" The core logic supporting the Zambezi CPUs, AMD's 9-series chipset, will be released in socket AM3+ as early as CeBIT 2011, in the first week of March"

 

Kilde:

http://vr-zone.com/articles/report-amd-s-bulldozer-still-on-schedule-for-first-half-2011/11047.html

Lenke til kommentar

Hovedkort som støtter Bulldozer i salg allerede?

 

Denne posten tyder på det, selv om jeg tviler litt. Se også MSI's egne bilder som viser "AM3+ CPU support" trykt på kortet. Det skal angivelig støtte Bulldozer med en BIOS-oppdatering. En fyr kommenterer det slik:

 

"AMD said Zambezi will use AM3+ socket, which may require new chipsets. AM3+ is an electrical upgrade for the phases and power states that Zambezi will use. MSI might have designed their board to compatible electrically, so that the processors will work, but that may lack some features because of 890FX chipset limitations. I speculate."

 

Rage3D.com-diskusjon

 

MSI's produktsider

 

Det står "The product picture may differ from the actual product. Only for your reference." under bildet. Kanskje det er her forklaringen ligger? Kortet er i salg i Norge og koster under kr. 1200,-.

 

 

 

Intel utsetter angivelig entusiastplattformen sin med sokkel 2011.

 

Den skulle opprinnelig komme i tredje kvartal, men i følge denne saken på X-bit labs blir den utsatt til fjerde kvartal.

 

X-bit labs

Endret av Kaaz
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg mener å huske at AMD tidlig sa at det teoretisk ville være mulig å kjøre Bulldozer på AM3, men at CPU'en da ville slå av en del funksjoner.

Det var imidlertid ikke tatt noen avgjørelse om AMD om ville tillate et slikt oppsett (Markedsavdelingen skal jo ha sitt ord med i spillet).

 

Ta det med en klype salt, det er noe jeg leste for leeenge siden. (fant ikke igjen linkene).

Lenke til kommentar

Word! Jeg må nesten ha meg hk, prosessor, ram. Jeg har ordnet alt det andre til pcen. Kjipt å ha et heftig skjermkort, psu og kabinett stående å støve ned. Er klar til en runde klokking med intels nye linje. Jeg hakke drevet med overklokking på 6 år nå. Den gangen kunne jeg ikke endre multiplier, det blir gøy å få til med en i7 trur jeg!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ah.. Socket A minner; 2,8Ghz Burton og Lanparty. Dual Channel ram og minnekontroller på cpu'en mens Intel sleit med Pentium. Jeg velger å tro AMD kan få til noe med Bulldozer, vi trenger litt skikkelig konkurranse igjen.

 

B(a)rton hadde ikke on-die minnekontroller. Og høyeste lanserte hastighet var 2.33GHz.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Spørsmålet er hvor godt zambesi støttes på AM3. Opprinnrlig var, såvidt jeg husker, AMD's plan en redusert støtte på AM3.

Spennende å se hva det er som mangler (hvis noe).

Lenke til kommentar

Nå begynner ryktene å komme med en faktisk dato. 11 Juni påståes det.

Link

 

Jeg må innrømme at jeg er litt skuffet over at de kommer så sent. Det har tidligere vært mange ting som har tydet på at de skulle komme ut i april/mai. Men det har vel vært utfordringer i forhold til både ytelse og produksjonsprosessen, kan jeg tenke meg. Det har ikke lekket ut en eneste prosessor ennå. Men dette tyder forhåpentligvis bare på at AMD vil gjøre dette ordentlig nå.

 

Hvis lanseringen foregår i juni, når vil det da lekke ut resultater fra de som har fått prosessoren til uttesting? Burde det ikke komme noen å snart? I løpet av april eller begynnelsen av mai?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...