Gå til innhold

AMD Bulldozer vs Intel Sandy/Ivy bridge - nyheter fram mot lansering


Anbefalte innlegg

Kult med 8.4GHz, men jeg bryr med langt mer om faktisk ytelse enn antall Gigglehurtz du kan nå på luft, vann eller annet. Det som er enda mer imponerende er at dette var bare helt tilfeldige brikker valgt uten noen som helst "cherry-picking" inne i bildet. Jeg vil ikke bli overrasket om man når 10 GHz på denne arkitekturen på en lavere produksjonsteknikk om noen år :D

10 GHz ved ekstremoverklokking er kanskje mulig med bulldozer i framtida, men neppe som original frekvens.

 

Du kan alltids ta utgangspunktet i Thuban, og legge på litt - som et utgangspunkt. Kan ikke huske sist man gikk NED på ytelse pr klokk fra en generasjon til neste. Si 7.5-8 GHz stabilt - nam sier nå jeg :dribble:

Jeg husker godt Pentium 3 -> Pentium 4 ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor er Bulldozer news? Var det ikke idag den skulle lanseres?

 

Edit: Nei det var visst 26. September. Off

Føler meg som Cartman når han ventet på lanseringen av Nintendo Wii.

Ingen offisiell dato er satt.

 

Nei så det, men vi får håpe disse har rett http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2390410,00.asp

Hvis ikke begynner dette å drøye litt vel nå. Lurer på om jeg skal løpe til fjells å fryse meg ned til den kommer. Så kan en eller annen komme å tine meg opp på release.

Lenke til kommentar

Hvor er Bulldozer news? Var det ikke idag den skulle lanseres?

 

Edit: Nei det var visst 26. September. Off

Føler meg som Cartman når han ventet på lanseringen av Nintendo Wii.

Ingen offisiell dato er satt.

 

Nei så det, men vi får håpe disse har rett http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2390410,00.asp

Hvis ikke begynner dette å drøye litt vel nå. Lurer på om jeg skal løpe til fjells å fryse meg ned til den kommer. Så kan en eller annen komme å tine meg opp på release.

 

Jeg våknet en gang hos en annen på en søndag, og det siste jeg husket var at jeg var ute på fredagen :D

Du kan jo prøve noe slikt :)

 

At BD har drøyet på seg lenge er dog sikkert. Forhåpentligvis er det noen som kjøper Opteron-variantene til folding og kan dermed fortelle noe om ytelsen BD vil levere.

Lenke til kommentar

 

Her er litt lekkede resultater fra AMD sin markedsavdeling. Disse bør nok taes med en god klype salt

 

post-140856-0-26864700-1316877542_thumb.jpg

 

post-140856-0-89691300-1316877474_thumb.jpg

 

post-140856-0-90477300-1316877525_thumb.jpg

 

post-140856-0-63478300-1316877493_thumb.jpg

 

 

Link til kilde

 

Ikke bare er dette noenlunde troverdig, men det er også veldig lovende:

Civ 5 er et spill som skalerer greit forbi fire kjerner så lenge du har nok enheter og AIer samtidig, så at 4/8-kjerneren til AMD kommer så nærme i7-980x lover bra.

Lost Planet har vært dominert av Intel før, så det er også bra at de ligger foran.

 

Det virker stort sett som om ytelsen er over Nehalem, men under Sandy Bridge. Med tanke på overklokkingspotensialet disse brikkene tydeligvis har og at det viktigste er å konkurrere mot Intel ser det ut som om BD klarer å innfri. Det er ikke dominans, men priset riktig ser dette ut til å være et kjempebra produkt og det vil da gi god konkurranse mot Intel.

Lenke til kommentar

Hvorfor sammenligner de Bulldozer mot 980X og ikke 2500k / 2600k?

I den spillbenchmarken ser det uansett ut som GPU var bottleneck med tanke på hvor like resultatene var. Stoler aldri på noe som produsentene selv har utgitt, garantert satt opp slik at deres produkt ser best mulig ut og gir så lite info om hvordan testene er utført som mulig.

Lenke til kommentar

Bulldozer kommer nok sikkert til å yte godt nok ift pris men de har nok håndplukket spill og programmer for å gi best mulig resultater, noe som jeg mener disse slidene viser. Og de har plukket 980X for å vise større forskjell i pris mellom am3x plattformen ift X58. Hadde de brukt P67 og 2600K så hadde forskjellen i pris vært mindre og resultatene anderledes.

 

Jeg kommer like fordømt til å kjøpe Bulldozer da det er en naturlig oppgradering i fra 1090Tsom jeg har i dag men jeg velger å ta disse slidene for det de representerer og heller vente på de første testene fra de store HW sidene.

Lenke til kommentar

Personlig så synes jeg dette er spennende, det er jo mange av disse programmene i testen som er klart helt avhengig av Cpu (Civ 5) som viser at ytelsen til Bulldozer definitivt ikke kommer til å henge langt bak Intel.

 

Ser mer og mer ut som Amd faktisk greier å holde tritt med i7 / i5 cpu'ene til Intel og sannsynligvis også yte bedre enn Intel i noen programmer , men vi får vente og se.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Personlig så synes jeg dette er spennende, det er jo mange av disse programmene i testen som er klart helt avhengig av Cpu (Civ 5) som viser at ytelsen til Bulldozer definitivt ikke kommer til å henge langt bak Intel.

 

Ser mer og mer ut som Amd faktisk greier å holde tritt med i7 / i5 cpu'ene til Intel og sannsynligvis også yte bedre enn Intel i noen programmer , men vi får vente og se.

 

Forventet at BD skulle være mye bedre enn i7 og i5. Det går vel litt over et halvt år så er Intel ute med dominans igjen. Med OC på BD er den nok bedre enn i7 og i5 og til en billigere penge, men realistisk sett er det så lite bruk for 8, 12 og 16 kjerner til dags dato at Intel er og blir mer aktuelle for folk flest. Intel kommer vel ikke til å satse på så mange kjerner slik som jeg har forstått det, noe som sannsynligvis betyr høy frekvens på ''få'' kjerner = Gaming-tilpasset. Har egentlig ikke fulgt med så mye, så dette er mest spekulasjoner fra min side.

 

Men hey, vi får vente til faktiske benchmarks kommer ut.

Lenke til kommentar

Det er kanskje litt urealistisk å forvente at Amd skal "gruse" Intel men når det er sagt så forventes det ikke de enorme endringene på neste Intel cpu heller.

 

Jeg tror personlig at folk flest vil ønske en god ytelse pr krone faktor , om Amd greier å få til en cpu som faktisk sørger for at man får utnyttet skjermkort helt 100% så vil man i de fleste tilfellene ta igjen en eventuelt bedre cpu ytelse på et intel system ved å ha bedre priser , noe som har stort sett vært strategien til Amd de siste 15-20 årene.

 

Phenom lå faktisk an til å være en vinner, men dessverre pga store problemer med designet og feil så tok det lang tid før de gode phenom II cpuer fant sitt lys og når det skjedde så var ikke i5 og i7 langt rundt hjørnet.

 

Det spennende med Bulldozer dog er at vi ser på en ny arkitektur som ser ut til å yte ekstra godt i en del nyere FPU's og det blir spennende å se utviklingen på denne arkitekturen over tid.

Personlig antar jeg at vi kommer til å se i 2012 /2013 et par Cpu'er i Bulldozer serien som yter bra og sannsynligvis kun har en TDP på 65W

Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem å bruke flere tråder i spill enn det de gjør i dag, elv om man selvfølgelig kke kan få dem til å skalere 100%

 

Så lenge prosessoren jobber godt nok til at skjermkortet stort sett er flaskehalsen, er det uansett en fin bonus å ha fire-fem ekstra tråder til streaming av film til telefonen, konvertering av BluRay til iPoden eller hva man nå måtte bruke videotranskodingsprogramvare til.

Lenke til kommentar

Med prisnivået Bulldozer vil ligge på trenger den ikke å være bedre enn Intel's neste generasjon, da 2011 nok kommer til å være som 1366 i begynnelsen, en veldig dyr plattform (i starten kostet jo de billgste kortene oppi 2000 f.eks). Mao trenger BD "bare" å matche 1155, men jeg er litt usikker på om en maks klokket 2600k vil være dårligere enn en maks klokket FX-83xx - tross alt snakker vi 3.4->4.8-5.0 GHz her. Tilsvarende overklokkingsmulighet for en 4 GHz chip (stock) er på drøye 5.5GHz, og det ser vi neppe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...