Gå til innhold

AMD Bulldozer vs Intel Sandy/Ivy bridge - nyheter fram mot lansering


Anbefalte innlegg

Prisantydning på AMD FX-8150P - 300USD. Samme prisnivå som Intels 2600K.

Mulige datoer for Ivy Bridge-lansering i mars/april. Blir kanskje vist fram på Cebit i mars?

-----------------------------------------------------

 

Edit: Flere nyheter fra VR-Zone

Teknisk info om 2011-sokkelen og Sandy Bridge E

Ivy Bridge: En ikke navngitt Intelansatt har sagt følgende om "låsingen" av klokkefrekvensen på Sandy bridge:

"...integrating the clock generator into the chipset was a mistake on Intel's behalf, although as Sandy Bridge and Ivy Bridge are platform compatible, it seems like Intel was unable to move on from the "mistake" to something better and as such we'll end up with an interim solution."

Et mulig alternativ for en slik midlertidig løsning er å tillate f. eks. 133 og 166ghz i tillegg til 100ghz som det er på Sandy brigde idag. Uansett kan vi jo håpe at dette peker mot en mer smidig og overklokkingsvennlig arkitektur fra og med Haswell i 2013.

 

Endret av Kaaz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Donanihaber har påståelig en b1 versjon av Bulldozer, sammenfatted hos VR-Zone, lenke til donaninhabers "benchmarks" der.

 

DonanimHaber have run an AMD FX engineering sample through a battery of tests. The engineering sample is said to be a B1 stepping chip clocked at 3.2 GHz. The Turbo Core 2.0 can up the clock speed up to 3.6 GHz with all cores active, or a whopping 4.2 GHz with only 50% (i.e. 4 cores) active. Needless to say, these are likely not the final shipping clock speeds. The sample features 2MB L2 cache per module, for a total of 8MB and 8MB L3 cache shared between all modules (and cores). The motherboard used was a Gigabye 990FXA-UD5, a high end 990 FX motherboard. The GPU paired is a GeForce GTX 580. We have compiled a table of the benchmarks as reported by DonanimHaber. Benchmark Score

3DMark11 P6265

Fritz Chess 29.58, 14197 kn/sec

PCMark 7 3045

Cinebench R10 24434

X264 45.39 fps (P2), 136.29 (P1)

 

 

 

In addition, it took 19.5 seconds to complete SuperPi 1M, which is much slower than Intel competition. However, in real world benchmarks, the story is rather different. In X264 Pass 1 the Bulldozer sample (henceforth mentioned as simply "BD") results a whopping 136.29 fps. To put this in perspective, Intel's fastest CPUs can only manage ~100 fps. However, it is always Pass 2 that is the real test. BD completes with 45.39 fps. The typical speed for a Core i7 2600K is ~36 fps, while Intel's 12-thread goliaths complete in the ~47 fps range. BD is clearly far superior to the 8-thread Sandy Bridge, while nearly catching up to the Gulftown champions.

 

Even more impressive is the 3D Mark 11. While this score depends from platform to platform, when coupled with a GTX 580, the previous 3D Mark 11 champ Core i7 2600K struggles to achieve the P6000 mark, typically. BD easily sails by with P6265. In Fritz Chess, BD overpowers Core i7 2600K yet again, with a score of 14197 kn/sec. However, it falls short of Gulftown CPUs, which are typically in the 17000-18000 range. Finaly, in Cinebench R10, BD returns a score of 24434. With this score, it slots right in between Core i7 2600K and Core i7 990X.

 

The results are consistent, for the most part. In multi-threaded applications, BD significantly outperforms Core i7 2600K, and almost catches up with 6-core Gulftown. In less muti-threaded applications, like 3D Mark 11 or X264 Pass 1, thanks to an incredible 1 GHz Turbo Core, BD overtakes Gulftown CPUs. In all situations, BD ended up well ahead of Core i7 2600K. In every situation, BD was massively faster than Phenom II X6 1100T - more than 50% in many cases.

 

Of course, these benchmarks and comparisons should be taken with a grain of salt - especially it being an engineering sample. If previous rumours of stock clocks up to 3.8 GHz and a price tag of only $320 are true, AMD could have a real winner on their hands. Even with the engineering sample's clock of 3.2 GHz, a $320 is a bargain for a CPU of this power, wiping floors with the mighty and similarly priced Core i7 2600K. Having been delayed, FX-Series CPUs are now expected to release for desktops in the late August / early September timeline, with more information expected in the coming weeks.

 

Interesting. Om dette stemmer så blir nok bulldozer en suksess :) Bra jeg ventet med å kjøpe ny CPU.

Lenke til kommentar

Husk at idealisme er ikke nok alene. AMD må faktisk levere gode produkter til konkurransedyktige priser for å overleve. Idealismen bør ikke strekke seg lengre enn at man velger gode kjøp fra AMD fremfor omtrent like gode kjøp fra Intel. Klarer ikke AMD å levere noen gode produkter til konkurransedyktig pris på lang sikt så må de bare gå konkurs. I så fall vil konkurransetilsyn over hele verden kreve at Intel splittes. Det er i hvert fall ett scenario. Jeg håper derimot vi vil beholde to konkurransedyktige selskaper og aller helst får flere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Syns denne bulldozer lanseringen begynner å dra ut, glad jeg ikke er en av de som tilbake i februar-mars sa at det er mye bedre å vente på AMD's Bulldozer som kommer før sommeren :tease:

Lenke til kommentar

Syns denne bulldozer lanseringen begynner å dra ut, glad jeg ikke er en av de som tilbake i februar-mars sa at det er mye bedre å vente på AMD's Bulldozer som kommer før sommeren :tease:

En venn av meg ventet til Bulldozer ble utsatt fra juni til en ubestemt dato, da kjøpte han bare i7-2600k og lovte meg den om Bulldozer slo Intel :new_woot:

Selv om min i5-750 holder fint fortsatt er det ikke feil med oppgradering :D

Lenke til kommentar

Nå er det Intels tur til å skuffe. De klarer ikke å få Sandy Bridge E ferdig i tide og kutter funksjonalitet på brikkesettet for å rekke lansering i år. De har nok veldig behov for å markere seg overfor Bulldozer.

 

Når det gjelder Ivy bridge ser det ikke ut som om de vil ha mer enn én ekstra base clock-frekvens; 133hmz. Det spekuleres i om Intel er redde for at Ivy Bridge skal utkonkurrere Sandy Bridge E.

 

Sånn er det når de bare konkurrer med seg selv. Hadde AMD gitt dem skikkelig konkurranse så hadde de vært nødt til å pøse ut alt de har av ytelse og funksjonalitet og drite i om det konkurrerte med andre av sine egne produkter.

 

Kilder:

VR-Zone Sandy bridge E

 

Ivy Bridge base clock options

Lenke til kommentar

First Bulldozer on Sept. 26.

 

Advanced Micro Devices will release the first Opteron server processors to feature its new Bulldozer cores on Sept. 26, PCMag has learned. AMD's FX-series Bulldozer chips for high-end desktops are also set for release in either September or October, according to a report from DigiTimes.

 

http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2390410,00.asp

 

http://www.zdnet.com/blog/computers/amd-bets-on-bulldozer-to-take-back-the-desktop/6480

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Thankguys over på overclock.net, driver vist en nettbutikk, og tar preorder for :

 

So, here's the current vicious rumor:

 

ESTIMATED availability:

 

Early October. Not at all a guarantee

 

Models / Pricing:

 

FX6100 X6 - $204.99

FX8120 x8 - $236.99

FX8150 x8 - $259.99

 

Caveats:

 

As most people are aware by now, my pricing is not the best. I don't have anywhere near the volume / purchasing power of places like Newegg, and I can't afford to sell stuff as loss leaders. At the prices I'm charging, I'd make less than $5 / chip. So in the interest of full disclosure, assuming these chips are widely available, I won't be cost competitive.

 

If, however, they are supply constrained, you can bet the farm that other stores will run the price sky high, and I won't. I didn't do it with the G0 Q6600's, or when I was the first (and only for a while!) US vendor with the early Core 2 Duo / Core 2 Quad chips. So there's that

 

Shipping Policies

1 - We do not generally ship outside the US, actually. For overclock.net merchandise we make exceptions, for reasons I won't bore you with. For these processors, expect US only. The three major reasons for this are fraud concerns, very high shipping costs, and import taxes. When I've done international shipping in the past, it ends up being a huge hassle that costs me a ton of money.

 

2 - Shipping prices are "high" (compared to other stores) for the same reason as product costs. I don't ship as much as them, so I don't get big discounts either. My costs are for shipping, packing supplies, signature requirement and insurance... I make nothing on the shipping costs.

 

OEM or Retail - That is the question!

Retail. I do not generally sell OEM chips.

 

 

In any case, with all of that out of the way, I'm looking at putting in an order, so I'm curious if anyone is inclined to pre-order, and if so, which ones.

 

Lenke til tråden, virker seriøst på meg

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Siste nytt: Bulldozer kjører 8.4GHz+ - så det er bare å forvente solide tall på luft og :new_woot:

 

http://hwbot.org/forum/showthread.php?t=30649

Kult med 8.4GHz, men jeg bryr med langt mer om faktisk ytelse enn antall Gigglehurtz du kan nå på luft, vann eller annet. Det som er enda mer imponerende er at dette var bare helt tilfeldige brikker valgt uten noen som helst "cherry-picking" inne i bildet. Jeg vil ikke bli overrasket om man når 10 GHz på denne arkitekturen på en lavere produksjonsteknikk om noen år :D

 

Enten har Bulldozer fått en lengre pipeline og dermed lavere IPC, eller så har separeringen av integer- og floatpoint-"kjernene" skapt ekstra termisk rom for overklokkingen på et vis.

 

Siden klokkefrekvensene på luft ser ut til å nærme seg de samme resultatene vil forhåpentligvis IPC være i nærheten av hva Sandy Bridge klarer med fire tråder aktive.

Lenke til kommentar

Siste nytt: Bulldozer kjører 8.4GHz+ - så det er bare å forvente solide tall på luft og :new_woot:

 

http://hwbot.org/for...ead.php?t=30649

Kult med 8.4GHz, men jeg bryr med langt mer om faktisk ytelse enn antall Gigglehurtz du kan nå på luft, vann eller annet. Det som er enda mer imponerende er at dette var bare helt tilfeldige brikker valgt uten noen som helst "cherry-picking" inne i bildet. Jeg vil ikke bli overrasket om man når 10 GHz på denne arkitekturen på en lavere produksjonsteknikk om noen år :D

 

Enten har Bulldozer fått en lengre pipeline og dermed lavere IPC, eller så har separeringen av integer- og floatpoint-"kjernene" skapt ekstra termisk rom for overklokkingen på et vis.

 

Siden klokkefrekvensene på luft ser ut til å nærme seg de samme resultatene vil forhåpentligvis IPC være i nærheten av hva Sandy Bridge klarer med fire tråder aktive.

Du får spørre Movieman her om ytelsen: AMD Bulldozer FX 8150 at 8429 MHz

Siden han var der :tease:

Lenke til kommentar

Siste nytt: Bulldozer kjører 8.4GHz+ - så det er bare å forvente solide tall på luft og :new_woot:

 

http://hwbot.org/forum/showthread.php?t=30649

Kult med 8.4GHz, men jeg bryr med langt mer om faktisk ytelse enn antall Gigglehurtz du kan nå på luft, vann eller annet. Det som er enda mer imponerende er at dette var bare helt tilfeldige brikker valgt uten noen som helst "cherry-picking" inne i bildet. Jeg vil ikke bli overrasket om man når 10 GHz på denne arkitekturen på en lavere produksjonsteknikk om noen år :D

 

Enten har Bulldozer fått en lengre pipeline og dermed lavere IPC, eller så har separeringen av integer- og floatpoint-"kjernene" skapt ekstra termisk rom for overklokkingen på et vis.

 

Siden klokkefrekvensene på luft ser ut til å nærme seg de samme resultatene vil forhåpentligvis IPC være i nærheten av hva Sandy Bridge klarer med fire tråder aktive.

 

Du kan alltids ta utgangspunktet i Thuban, og legge på litt - som et utgangspunkt. Kan ikke huske sist man gikk NED på ytelse pr klokk fra en generasjon til neste. Si 7.5-8 GHz stabilt - nam sier nå jeg :dribble:

Lenke til kommentar

EDIT:

Du kan alltids ta utgangspunktet i Thuban, og legge på litt - som et utgangspunkt. Kan ikke huske sist man gikk NED på ytelse pr klokk fra en generasjon til neste. Si 7.5-8 GHz stabilt - nam sier nå jeg :dribble:

AMD burde definitivt gå opp i IPC, men det er flere eksempler på dårligere IPC med nyere generasjoner:

32nm Nehalem i3- og i5-prosessorer hadde dårligere IPC enn deres tilsvarende 45nm-brikker, selv om 990x var litt bedre gikk tokjernene ned i ytelse.

AMD Propus til Llano har gitt litt dårligere IPC. Ja, jeg vil påstå at Athlon II blir erstattet av AMD Fusion.

Hver revisjon av Pentium 4 ga lavere IPC, men dette er riktignok en del år siden.

AMD Windsor til Brisbane var et lite fall i IPC.

 

Ivy Bridge CPU Architecture Details Revealed

And Now: Ivy Bridge GPU Architectures Detailed

Begge fra Anandtech. IPC-forbedringene og 22nm 3D-transistorer lover dårlig for AMD og konkurranse.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

EDIT:

Du kan alltids ta utgangspunktet i Thuban, og legge på litt - som et utgangspunkt. Kan ikke huske sist man gikk NED på ytelse pr klokk fra en generasjon til neste. Si 7.5-8 GHz stabilt - nam sier nå jeg :dribble:

AMD burde definitivt gå opp i IPC, men det er flere eksempler på dårligere IPC med nyere generasjoner:

32nm Nehalem i3- og i5-prosessorer hadde dårligere IPC enn deres tilsvarende 45nm-brikker, selv om 990x var litt bedre gikk tokjernene ned i ytelse.

AMD Propus til Llano har gitt litt dårligere IPC. Ja, jeg vil påstå at Athlon II blir erstattet av AMD Fusion.

Hver revisjon av Pentium 4 ga lavere IPC, men dette er riktignok en del år siden.

AMD Windsor til Brisbane var et lite fall i IPC.

 

Ivy Bridge CPU Architecture Details Revealed

And Now: Ivy Bridge GPU Architectures Detailed

Begge fra Anandtech. IPC-forbedringene og 22nm 3D-transistorer lover dårlig for AMD og konkurranse.

 

Du må sammenligne innen samme segment, og AFAIK var pentium 5xxx-serien det produktet som ble erstattet av i3 og i5 (unntatt 7xx), og her er det liten tvil om hvem som yter best klokk for klokk. 1156-quadcorene var direkte erstatninger til de gjenlevende Yorkfield-CPUene, her kan jeg ikke fatte annet enn at ytelse klokk for klokk må ha gått opp. Mulig de uten HT ligger jevnere, men da kan man heller sammenligne med de Yorkfield-CPUene med halvert cache, da de med full cache lå i prisklassen over - og da er plutselig historien en annen.

 

Hvis du forutsetter at Athlon II skal erstattes av Llano har du nok rett. Derimot syns jeg du tar feil i påstanden din, da vi snakker CPU vs APU her. Mulig Llano kan være et alternativ for budsjettkunder som vil ha en Ok alt-i-ett-pakke (vs Athlon II x2), men dette er uansett litt på siden da jeg implisitt mente highend-produkter, og ikke budsjettklassen :)

 

P4 har jeg liten kjennskap til, men kan alltids slå opp i HWBot-databasen for å sjekke dette.

 

Brisbane og Windsor var samtidige produkter, ingen som tok over for den andre. Begge ble produsert i tilnærmet det samme tidsrommet (Windsor ble produsert fra ca mars 2006 til ca september 2009, og Brisbane fra ca november 2006 til starten av 2010 en gang). Derimot var disse to arvtagerne til 939-kjernene Manchester og Toledo, og det var intet tap i ytelse klokk for klokk der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...