Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Laptop med BSOD også i safe mode - hjelp

Anbefalte innlegg

Hei der.

Har en kollega med en Fujitsu-Siemens Amilo Pro. Den er etpar år gammel og kjører WinXP (var egentlig klargjordt for Vista, men ble solgt fra butikk med XP).

Nå i det siste har den gått tregere, sier han og i går kveld knela den helt. Får ikke opp maskinen uansett. Vi har prøvd alle "vanlige" oppstartsalternativer så som "sist kjente fungerende konfigurasjon" og sikkerhetsmodus både med og uten nettverk. Har ikke kjørt kommantolinje enda dog.

Maskinen begynner oppstarten, blinker i svart etpar ganger og kommer opp med "windows startet ikke normalt, vennligst velg en annen konfigurasjon" (Eller deromkring ordlyd).

Når jeg prøver safe mode, så blinker det så vidt inn i en BSOD (0,1 sek) og jeg får ikke lest feilkoden før en autorestart begynner igjen og kommer opp med forslag om "sist kjente fungerende konfigurasjon".

Nå har jeg bootet opp Ubuntu via USB-pinne, kjørt memtest (feilfri) og kjører maksinen fint. Linux'en finner greit HDD'n og kan lese filene der, så den funker iallefall. Lydkort og skjermkort ser også ut til å funke; det kommer lyd og bildet er ikke "tullet".

Hjelp, anyone?

Min kollega ser helst at han slipper "cleanstall", iallefall inntil videre da vi er laaaangt uti Nordsjøen på båt og har ikke med oss OS-disker (annet enn min Ubuntu .iso). Nedlasting er uaktuelt via vårt "superfantastiskultraraske" satellittnett. (Kommer nok til å ta en ukes tid, tenker jeg, på 700+ MB).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm..?

Går det da? Finnes det en virusscanner som jeg kan laste ned for Ubuntu, og som sjekker for windows-virus på HDD'n.

Jeg har ikke UBCD, men kjører Ubuntu som rent OS på maskinen via USB. Hele OS'et ligger her og maskinen er bootet kun på den, men kan aksessere HDD'n i kassa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...