terje123 Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Hei jeg har tenkt til å kjøpe et rc fly men vet ikke helt hva. det skal være nybegynnerfly eller litt bedre? Jeg har sett på Easystar og Cessena 182, elektrisk begge to. de ser ganske bra ut men vet ikke jeg så jeg håper å få noe svar av dere der ute Håper jeg får noe sjappe svar!!!! Lenke til kommentar
nomore Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Hei! Velkommen til en spennende sport Hva ser du for deg å begynne med, hvilket budsjett har du og hvor har du tenkt å fly? Har du en modellflyklubb i nærheten? Lenke til kommentar
terje123 Skrevet 29. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2010 Hei! Velkommen til en spennende sport Hva ser du for deg å begynne med, hvilket budsjett har du og hvor har du tenkt å fly? Har du en modellflyklubb i nærheten? Nei jeg tror ikke jeg har modellflyklubb men jeg skal bare fly rundt men vet ikke helt hva slags fly som er bra, men tror easystar og cessena 182 el. kan godt få fler svar Lenke til kommentar
nomore Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 (endret) Hvor bor du? Anbefaler på det sterkeste å ta kontakt med en lokal modellflyklubb. Da kan du i første omgang ta deg en tur ut dit og se hva de andre flyr med. Kjøper du tilsvarende utstyr som de andre har så er det større tjangs for at du får hjelp når/om du får problemer. I tillegg tilbyr også de fleste klubber opplæring med et skolefly og da vil du samtidig også få A-sertifikat av en instruktør. Anbefaler deg ikke å bare hoppe på et fly du ser til salgs og begynne å fly på et vilkårlig sted. Det blir som regel dyrt, tidkrevende, skuffende og i tillegg kan det være regelrett farlig for andre rundt deg. Men eg skulle gjerne visst mer om hvilket budsjett du har. Hvor mye penger har du tenkt å bruke og har du evnt noe utstyr i fra før? Ønsker du å gå for elektrisk eller går det fint med nitromotor? Og hvor har du tenkt å fly? Det er forskjell på å fly i en åker vs et industriområde eller idrettsområdet. Mer info hadde vært fint Her er forresten ei liste over klubber i Norge. Endret 29. juli 2010 av nomore Lenke til kommentar
bizarro_per Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Må si meg enig her. Ta kontakt med nærmeste modellflyklubb hvis du ønsker å lære å fly. Alt for mange har kjøpt et fly de ikke helt har kontrollen på og kræsjet på første tur. Penger ut av vinduet og kanskje gir man opp hele sporten. Det finnes mengder av klubber med ivrig folk som kan hjelpe deg på veien slik at du får en god opplevelse av det hele og kanskje en dag flyr filla av de fleste Hvis det er slik at du ikke finner en klubb eller ikke ønsker å få hjelp men vil finne ut av ting selv så anbefaler jeg ferdige elektropakker med et fly som har gode og stabile egenskaper. Easyglider er veldig rolig og enkelt og fly men blir kanskje kjedelig etterhvert?. Bruk litt penger på en god radio som du har mulighet for å bruke videre (ellers så har elefun dumpingsalg på radioer i 35Mhz båndet). Generelt så har fly med vinger på "taket" og vinkel oppover stabile egenskaper. Husk å lese nøye om LiPo-batteri og hvordan man skal bruke de, lade de osv. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Det er fem ord du bør merke deg når du skal kjøpe fly i dag: trainer, LiPo(batteri), børsteløst(motor og regulator/fartskontroller), kanaler og 2.4GHz. Trainer: dette ordet brukes om fly som er spesielt utformet for å være lette å lære å fly med. Ofte flyr de sakte, lette å rette opp i, klarer å rette seg opp selv og er laget av et materiale som tåler flere harde landinger. LiPo: dette er typen batteri som er mest vanlig å bruke i modellfly i dag. LiPo står for Lithium Polymer og er navnet selve det kjemiske stoffet som er i batteriet. Med LiPo batterier så klarer du å hente ut mye strøm ut i fra batteriet og samtidig så klarer batteriet å holde ytelsen oppe nesten helt til det er tomt(batteriet er tomt når du har brukt 80% av det). Den fordelen gjør dessverre slik at batteriet krever litt mer arbeid en andre batterityper. De to viktigste av alle er å ikke bruke mer enn 80% av batteriet og følg med på batteriet mens det lades. Børsteløst: dette er motortypen som står i de aller fleste nye fly i dag. Børsteløse motorer er i motsetning til vanlige børstemotorer børstefrie. Dette gjør at de yter mer. Når du skal kjøpe fly i dag så bør du ikke kjøpe fly med børstemotor. Sørg for å få børsteløs motor. EasyStar for eks har børstemotor, og den bør du derfor holde deg unna. Med mindre du kjøper flyet og bytter til børsteløs motor. Kanaler: dette er hvor mange separate ting du klarer å styre med radiosenderen din. Det normale er fart(throttle), høyderor(elevator), sideror(rudder) og balanseror(ailerons). Trainere kommer stort sett i utgaver med tre eller fire kanaler på radioen. Med tre kanaler så har du kontroll på hastighet, høyderor og sideror. Dette er et minimum for å kunne fly. Noen anbefaler å begynne med kun tre kanaler. Noen fly leveres også med fire kanals radio og tre kanals fly, hvor du kan oppgradere til fire kanaler på flyet senere. Dette kan være praktisk, men det er heller ikke værre enn å kjøpe et firekanals fly og koble den ene kanalen i fra. Om du har et litt større budsjett så gå for separat radio og velg da 6 kanaler eller mer, alt etter lommeboka. 2.4GHz: dette er typen sender/mottaker som står i flyet. Den gamle teknologien er 35MHz. Den største forskjellen på disse to er at den nye typen ikke forstyrrer andre radioer, og andre radioer forstyrrer ikke deg. Det er derfor lettere for flere å fly samtidig kontra før når man var nødt til å kontrollere om andre fløy i nærheten og avtale seg i mellom når man kunne fly dersom flere brukte samme frekvens på radio/mottaker. Dette slipper man med 2.4GHz. Det er flere forskjeller også, men det er mindre detaljer. De fleste butikker dumper i dag prisene på 35MHz-utstyr(den gamle typen) og du får derfor den type utstyr nesten gratis. Problemet er nettopp dette med forstyrrelser. Og husk at en radiosender fort kan klare å sende signaler over en avstand på 2-4km, eller mer. Så selv om du ikke ser noen som flyr i nærheten så kan det være at noen gjør det. Resultatet kan være at du enten forstyrrer han eller at han forstyrrer deg. Og da vil det som regel oftest gå galt. Gå for 2.4GHz. Og på toppen av det igjen så finnes det noe som heter RTF og ARTF. RTF er pakker med fly og radio hvor det stort sett kun gjenstår et par deler som må monteres. ARFT er stort sett kun fly, og du trenger radioutstyr i tillegg(sender, mottaker og servoer). Stort sett så må man kjøpe batterier og lader utenom på begge typene. Hvorvidt flyet er høyvinget eller lavvinget er ikke så viktig, men det du må merke deg er at flyet må ha en V-profil på vinga. Det betyr at når du ser på rett på flyet bakifrå eller framifrå, så skal vingene være montert slik at de har en ørliten V-vinkel. Disse er veldig stabile, lette å kontrollere og til dels selvopprettende. I tillegg er størrelsen vesentlig. Større fly er mer synlige på himmelen, lettere å kontrollere og lettere å bygge/reparere. Men disse krever også større plass å fly på. De har ofte større hjul som gjør at man kan lande og ta av i fra et jorde, mens mindre fly som krever mindre plass ofte krever gress som er like kort som en golfbane eller asfalt. Her bør du se etter fly som har 1.20-1.60m i vingespenn. Lenke til kommentar
fsx v1.1 Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 (endret) Jeg hadde et rc fly og jeg fløy hjemme de 3 første flyene crasha jeg og fik veldig lyst til og gi op hobbyen men så meldte jeg meg inn i Aurskog-høland moderflyklubb og der fikk jeg veldig mye hjelp jeg har nå en Trainer AT-40 med extremt store utslag til acrobatic, jeg har kommet meg ganske langt nå med rc fly i den flyklubben så manglet jeg dit og datt til AT-40 og jeg fik en dårlig følesle at jeg ikke vile drive med hobbyen lenger men jeg fik fiksa dete flyet og nå flyr jeg helt vilt med det også vil jeg si at jeg kjøpte denne AT-40 uten motor og alt, flyet med alt koster 2500kr for servoene som er metall gear det anbefales til de flyene, hvem har lyst til og crashe de dyre flyet sitt? jeg vil bare si at du må aldri gi op hobbyen din bare fordi du føler deg lit dårlig, stå på og meld deg inn i flyklubb det er et råd fra meg Endret 25. august 2010 av Man of war 1945 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå