Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Forsikringssak - Hva tror dere om skyldspørsmålet?

KoKo_

Anbefalte innlegg

Hei!

Til min store overraskelse så må jeg kjempe med denne saken, og lurer på om noen av dere har synspunkter å dele.

Kort resyme fra mars:

Jeg kjører inn på en parkeringsplass fra sør mot nord, der det står parkert biler i rekke i øst og vest (se vedlagt bilde). Jeg rygger inn i min plass på østsiden, når jeg er halvveis så rygger det en bil ut fra vestsiden og treffer meg i fronten mens jeg er på vei inn i min parkeringsplass.

Jeg får skader i fronten, mens han får ubetydelige skader på baksiden.

Vi skriver skademelding, begge er enige i at det er hans feil. Jeg sender inn min del til Terra (han er kunde i gjensidige).

Etter en god stund senere, mai:

Jeg får svar fra Terra om at det er 50/50 ansvarsfordeling siden vi rygger i hverandre.

Jeg sender en utfyllende saklig klage på dette i mai og argumenterer med at jeg rygger vekk fra skadestedet, mens han rygger i meg. Vanskelig å rygge inn i noen og få skade i fronten.

Jeg har 3 alternativer: Rygge vekk og minimere skaden, står stille og akseptere at jeg blir kjørt inn i, eller kjøre frem og forverre skaden. Jeg mener selvfølgelig at jeg gjør det riktige ved å rygge vekk.

Kjemper med Terra, og etter mye om og men så får jeg inntrykk av at de aksepterer mine argumenter og sender klagen tilbake til Gjenidige for at de skal vurdere på nytt.

Får nå brev fra Gjensidige om at de står på sitt, at begge parter viser uaktsomhet ved å rygge.

Mitt spørsmål til dere:

Er det automatisk 50/50 om begge rygger?

Er det ikke mulig for et forsikringsselskap å bruke sunn fornuft og se an hva som faktisk skjedde?

Har jeg ikke, som jeg mener, en god sak her? Bør jeg akeptere at jeg skal ha ansvar?

post-21982-1280385282,5213_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De mener vel at du ikke kan ha kontroll siden du rygger(ser bakover) og dermed ikke har fått med deg at den andre bilen begynner å rygge. Du får en del av skylden fordi du ikke lar den andre sjåføren rygge ut før du begynner å rygge.

Jeg synes dog dette er helt feil, iogmed at man skal ha oversikt over hvor man rygger, ikke hvor alle andre rygger.

Stå på ditt!

Lenke til kommentar

På ene siden så synes jeg det burde være klart. Punktet du blir truffet på er i bevegelse bort fra kontaktpunktet. Begrunner de det med noe mer enn at de er uenig? Man burde jo helst kunne ha en dialog hvor man kan stille spørsmål som "hadde jeg stått i ro og bare tatt imot, hadde det vært andre parts feil da?" Som du er inne på, sunn fornuft.

Videre er det jo min oppfatning at ditt forsikringsselskap burde tale din sak, dere er enige om at dette ikke er din feil og at du ikke skal betale for skaden. Det er jo også i ditt forsikringsselskap sin interesse at den andre part blir holdt ansvarlig. Har den andre parten krysset av for skyld i skademeldingen? (husker ikke om det er en slik rubrikk)

På den andre side har jeg hørt om tilfeller som har vært (i mine øyne) like åpenbare som ditt hvor det ikke har blitt 50/50, men all skyld på den part som i mine øyne var uskyldig.

Ellers kan jo denne være interessant:

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Hver-tredje-forsikringsklage-vinner-frem-262664.html

Lenke til kommentar

Hei, takk for svar.

Ekstra info: Jeg har delkasko i Terra, han som kjørte i meg har fullkasko i Gjensidige.

Jeg ringte først til Terra og la frem min sak da jeg fikk vite at det ble 50/50. Fikk til min overraskelse liten respons, hun hørte egentlig uinteressert ut i å høre på hva jeg hadde å si, måtte skrive en skriftlig klage.

Som sagt, så gjort. Liten aktivitet, uten at jeg hørte noe. Ringte noen ganger for å høre/purre litt. Mye frem og tilbake fordi de måtte få min motparts versjon fra Gjensidige.

Lang historie kort: Til slutt fikk jeg fra Terra at de ikke skulle trekke noe bonus på oppgjøret, men at de skulle sende den tilbake til Gjensidige for at de skulle se på den på nytt.

Nå hadde det gått 4 måneder, så jeg fortsetter å følge opp, og fant ut at Gjensidige ikke hadde fått tilsendt klagen min, men bare en anmodning om å vurdere på nytt. Er egentlig meget misfonøyd med mitt selskap, som ikke gjør antydning til forsøk på å kjøre min sak.

Ringer Terra og får de til å sende klagen min til Gjensidige slik at de kan ta hensyn til mine argumenter.

Er egentlig enig med dere i at det er Terra som skal kjøre min sak. Fikk også inntrykk av hun jeg snakket med hos Gjensidige mente det var de som skulle ta saken. Han på Gjensidige som har min sak har 4 uker ferie nå, så hun skulle sende den til noen andre på avdelingen.

Eneste argument jeg har fått er at når du rygger, så har du ansvar. Er det da fritt frem å kjøre inn i alle som rygger? Jeg hadde visst hatt en bedre sak om jeg hadde stoppet opp og latt vedkommende kjøre inn i meg. (???) Begynner virkelig å tvile på hvordan disse saksbehandlerene tenker?

Føler ikke at det er jeg som skal snakke med Gjenisidige her, selv om jeg gladelig argumenterer for min sak hvor det skal være. Jeg føler at jeg har en vanntett sak her, derfor er jeg meget overrasket over at det er noe å diskutere med disse.

Hva kan jeg kreve av Terra her? Innrømmer de at jeg ikke har skyld når de sender den over til Gjensidige på nytt, eller er de bare "snille"? Er det da deres jobb å få penger fra Gjensidige, og heller betale meg ut av saken? Eller må Gjensidige være enige før jeg skal få ut 100%?

Lenke til kommentar

Har snakket med 2 forskjellige forsikringsbehandlere hos Gjensidige nå. De står på sitt.  Fikk også beskjed om at de står på sin kundes side, og anbefaler meg å snakke med Terra for å føre min sak. 

Har ringt Terra igjen, snakket med en kar som ikke har saken min, hyggelig kar, men ville ikke ta noe standpunkt på telefon. Skulle ta saken videre med hun som hadde saken. Jeg ba han gi saken til noen andre. Så får vi se hva som skjer.  Informerte også om at jeg kommer til å ta denne saken videre til forsikringsklagenemda om den ikke kom gjennom denne gangen.   Gjør fortsatt at jeg kan for å være hyggelig i telefonen selvfølgelig ;)

Lenke til kommentar

Glimrende eksempel på hva som skjer når paragrafryttere har en mulighet til å komme seg ut av et krav.

Vegtrafikkloven sier jo at man har vikeplikt for all ferdsel når man rygger. Det er dette det tapende forsikringsselskap tviholder på, de ønsker jo ikke å betale ut mer enn nødvendig. Samtidig så er det ingen sak for normale folk å se hvem som har skylden for dette. Så spørs det hva som seirer til slutt da, fornuft eller paragrafrytteri, jeg frykter det siste...

Lenke til kommentar

Hvorfor er 50/50% skylddeling greit her?

Slik jeg ser det, så var det motparts bil som skulle forlate parkeringsplassen. Og uhellet ville sansynlig skjedd uansett om trådstarter skulle kjøre inn eller rygge inn på sin valgte parkeringsplass.

Men jeg tviler på at det vil hjelpe å klage til forsikringsklagekontoret. De vurderer ikke straffeskyld.

Lenke til kommentar

Hei.

Da har jeg fått et nytt svar fra Terra. Er ikke imponert over hjelpen jeg får. De sender saken på nytt tilbake til Gjensidige, men ser ikke ut til at det er noe annen hjelp enn at de ber dem komme med et svar. Inget press eller overtaling på noen som helst måte.

Er egentlig usikker på om hvor de står i saken, om de faktisk er et snev enig med meg eller ikke. Og bare sender over til Gjensidige og ser hva som skjer, og om Gjensidige holder på sitt, så "jaja, ditt problem".

Hva er neste steg nå?  Vurderer å melde meg inn i NAF og se om de vil se på saken for meg (om de tar saker eldre enn innmeldingsdato...)  Eventuelt sende en klage til Finansklagenemda.   .....begynner å skjønne at folk ikke gidder mer etter en stund, men jeg føler at jeg har rett, og har ikke lyst til å gi opp før det ikke er mer å gjøre.

Hva synes dere er neste steg? 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvordan kan dere begge rygge når du får skader i fronten? Ser helt klart ut som det er hans feil. Håper du vinner frem i denne saken.

Det heter vel at man har vikeplikt for alle og alt, når man rygger(?). Dog., gir ikke dette påkjørsrett. Jeg mener at moralsk sett, bør all skyld tilfalle han som endret kursen på en slik måte at det ble kollisjon.

At han påtok seg skylden, burde jo videre gitt presedens for et slikt utfall.

Grunnen til at Terra også er interessert i 50/50, er jo at dette er noe begge selskapene tjener på. (Det går jo da ut over begge bilførere).

Stå på ditt og klag, kontakt gjerne NAF advokat om du er NAF medlem.

Ev. kan du jo høre med aviser og slikt om de er intr i saken din, kanskje forbrukerrådet.

En slik sak kan skade ryktet til Terra, om den blir kjent for allmennheten og de kan da muligens få litt rundere kanter når det gjelder akkuratt deg.

Lykke til!

Endret av DaButcher
Lenke til kommentar

Hvorfor gir du Terra skylden? De tjener ingen ting på saken om det blir 50/50% skylddeling. Trådstarter får vel heller ingen bonustap. Men må dekke skadene selv.

Og i denne saken er det Gjensidige som ikke vil rikke seg. Terra har prøvd, og de vil ikke klare å overbevise Gjensidige til å endre mening.

Jeg ville ihvertfall klaget videre.

Å kontakte media og forbrukerrådet er ihvertfall bortkastet.

Dessverre så tror jeg ikke at trådstarter vil komme videre med saken. Men meningnen med "ryggeregelen" er jo ikke at det skal skade for trådstarters problemer. Men livet er urettferdig.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...