Gå til innhold

På jakt etter router med mulighet for 2 wlan

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg trenger en router som har mulighet for å sette opp 2 individuelle wlan.

Vet at Dlink har dette, sikkert flere også. MEN det jeg også trenger(hvis det er mulig), det er en router der jeg kan begrense WAN hastigheten på det ene nettet.

Jeg har en leilighet jeg leier ut, og jeg står for internettet.

Har en linje på 15/15mbit, og kan tenke meg å strupe ned hastigheten til leiligheten til 7mbit eller noe sånt.

Sånn at jeg slipper å lide hvis de skulle finne på å bruke hele linjen i leiligheten :dontgetit:

Finnes det en router med en slik funksjon?

Eller har dere tips til andre måter jeg kan klare å ordne dette? Evt. ved bruk av 2 routere!

Håper det er noen der ute som kan komme med noe fornuftig informasjon :)

--

John Martin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen over, ingen ved siden, Netgear WNDR3700 har to standard nett, ett i b,g,n og ett i rein n. Den kan også kjøre 2 gjestenett i begge frekvensområder, så 4 nett totalt her altså. :thumbup:

Du har også en brukbar QOS som kan settes helt ned på ethernet og mac adresse hvor kan prioritere trafikk etter Lav, Middels , og Høy regler. Dette burde være nok til at du skulle kunne om ikke annet motvirke at leietaker stjeler hele linja.

Noen mulighet for den type begrensning av båndbredde du snakker om er det ikke på denne modellen, men mye kan jo gjøres med QOS for å begrense, nedprioritere og sperre uønsket trafikk som f.eks Torrents.

Det er vel VLAN støtte som fikser dette for deg og jeg tror at du må ha en switch med VLAN for å kunne sette regler for nøyaktig båndbreddestyring. Der kan du segmentere en linje opp i mange med garanterte hastigheter etc.

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar! :)

Men må vel bare si "wow", dette ble litt avansert for "hobbyproffen" meg :p

Har i bunn og grunn ikke peiling på hvordan QOS funker, ihvertfall sette opp.

Jeg kjøpte for litt siden en Dlink DIR-855, siden en ekspeditør på Expert sa at dette faktisk var mulig. Å begrense nettet.

Har enda ikke funnet ut hvordan jeg gjør det, men DIR-855 har også en ganske omfattende QOS meny. Kan det være at det var dette han tenkte på?

Glemte jo å si i første post at jeg kjøpte en DIR-855, men siden jeg syns rekkevidden er ELENDIG og jeg ikke har funnet ut hvordan å begrense hastigheten, så har jeg liksom begynt å sett meg rundt etter ny. :nei:

Den ene gangen jeg faktisk handler på en overpriset butikk for å støtte lokalmiljøet, så prater ekspeditøren bare piss.. :wallbash:

Blir nok å holde meg til nettbutikker som vanlig. Hadde det bare for travelt..

Men du snakker om VLAN, hvor mye styr og til hvordan pris kan man sette opp det?

--

JohnMartin

Lenke til kommentar

Dir-855 er faktisk en bra router, ikke like bra som WNDR3700 men ikke langt unna. Den har som du nevner også muligheter for litt mer avansert QOS(Quality of Service).

QOS funker på flere måter, den kan f.eks garantere at normal internet trafikk blir prioritert igjennom routeren, eller den kan begrense eller sperre helt trafikk man ikke ønsker å prioritere som f.eks fildelingstrafikk som Torrents.

Det kan være en liten terskel å sette seg inn i hvordan QOS funker og settes opp slik at du har best nytte av det, men det er ikke noen heksekunst.

Ang. signalkvalitet og rekkevidde så er det veldig mange faktorer som spiller inn.

Plassering av routeren er den aller viktigste faktoren. En router bør plasseres midt imellom de enhetene den skal serve da alle routere bruker rundstråle kommunikasjon, de er altså ikke retningsbestemte. Routere med eksterne antenner kan til en viss grad vinkles slik at du styrer signalet i 2 retninger.

En annen faktor man skal tenke nøye igjennom er hvor mange vegger og gulv det er i mellom router og klientmaskin, og hvordan signalet vil passere gjennom disse. Det beste er at signalet treffer veggen/gulvet så rett på som mulig da ett signal som treffer skrått på en slik hindring vil få en betydelig tykkere flate å penetrere hvis det treffes skrått.

Det siste er at den aldri skal plasseres i nærheten av store metallkonstruksjoner som sikringsskap, kjøleskap etc da det stopper og forstyrrer signalet helt enormt.

Hvis det ikke funker tilfredstillende samme hvordan du plasserer routeren så må du kjøpe en trådløs repeater som fanger opp signalet f.eks i 2 etg og booster opp til max.

Jeg ville nok gitt 855 en sjanse til hvis jeg var deg for den burde løse jobben for deg på en tilfredstillende måte.

Lenke til kommentar

Hmm.. Spørs om jeg får gi DIR-855 en ny sjanse da..

Hadde jeg bare skjønt meg på alle de avanserte innstillingene på den :p

Spørs om jeg også ikke bare må sette av en helg å lære meg hvordan QOS funker.. :hrm:

Hvor kan jeg finne en grei guide om slikt da? :)

Får vel også se litt nærmere på rekkevidden. Problemet er bare at jeg syns signalstyrken er utrolig dårlig uansett hvor jeg er i huset.

Min stasjonære PC står i samme etg. og det er bare en halv vegg imellom router og PC. Og det er maks 10m imellom de, likevell så får jeg bare 50% på signalstyrken. Gjelder også på min HTC Desire, uansett hvor jeg er i huset, nesten.

Og har satt signalstyrken på router på High.. :thumbdown:

Må se om det kan være andre ting som spiller inn. Routeren står ikke langt unna, TV, PS3 og hjemmekinoanlegg. Kan det også spille inn?

Hvor langt unna burde den evt være da? :)

Lenke til kommentar

Når sant skal sies så er antagelig Netgears routere de desidert enkleste å sette opp og forstå da de på høyre side i GUI'n har en utførlig bruksanvsning for alle funksjoner. Hvis man ikke skjønner en Netgear router så er det rett og slett for at man ikke kan lese. :tease: Det er det eneste router merket jeg har sett med denne type hjelpefunksjon og jeg fatter ikke at ikke flere adopterer den løsningen da den er helt genial.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...