Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Viften på skjermkortet virker ikke oppreist

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat formatert pcen (stasjonær), og da jeg startet pcen opp, hørte jeg en skrapelyd fra en vifte i pcen. Etter et minutt begynte det å lukte svidd og jeg mistet til slutt bilde i skjermen. Jeg sjekka inni pcen og der så jeg at viften til skjermkortet sto stille. Jeg tok ut skjermkortet og rensa vifta for støv og satte det i igjen. Denne gangen lot jeg bare pcen ligge horisontalt på gulvet, og nå kom det ingen lyd og vifta sveiv som den skulle og pcen starta opp. Jeg trodde derfor at jeg hadde fikset det og prøvde dermed å reise opp pcen til vertikal stilling, men med en gang jeg gjorde det kom den skrapelyden igjen, og vifta skrudde seg av og til slutt, skjermen.

PCen fungerer altså bare hvis den ligger horisontalt, og jeg kan heller ikke ha dekselet på for da begynner det å lukte svidd da også. Hva er det som har skjedd og hva kan jeg gjøre utenom å kjøpe nytt skjermkort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har akkurat formatert pcen (stasjonær), og da jeg startet pcen opp, hørte jeg en skrapelyd fra en vifte i pcen. Etter et minutt begynte det å lukte svidd og jeg mistet til slutt bilde i skjermen. Jeg sjekka inni pcen og der så jeg at viften til skjermkortet sto stille. Jeg tok ut skjermkortet og rensa vifta for støv og satte det i igjen. Denne gangen lot jeg bare pcen ligge horisontalt på gulvet, og nå kom det ingen lyd og vifta sveiv som den skulle og pcen starta opp. Jeg trodde derfor at jeg hadde fikset det og prøvde dermed å reise opp pcen til vertikal stilling, men med en gang jeg gjorde det kom den skrapelyden igjen, og vifta skrudde seg av og til slutt, skjermen.

PCen fungerer altså bare hvis den ligger horisontalt, og jeg kan heller ikke ha dekselet på for da begynner det å lukte svidd da også. Hva er det som har skjedd og hva kan jeg gjøre utenom å kjøpe nytt skjermkort?

Du kan vel bytte kjøler. Hvilket skjermkort er det snakk om?

Lenke til kommentar

Du kan vel bytte kjøler. Hvilket skjermkort er det snakk om?

Hvordan gjør jeg det? Det er et gammelt Nvidia 7950GT

Lenke til kommentar

Ser du har et 7950 kort, da er det viktig at du finner en skikkelig kjøler. Du trenger blandt annet kjøling av rammen. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=503510&view=detailed#ProductTabs kan virke, har ikke noen erfaring med den, men ser der er det med kjøleribber til å lime på rammen på kortet. Hadde selv xfx7900, det brant jeg da jeg monterte kjøleribbe feil.

Kjøleren du kjøper bør stå at den passer for ditt kort, tror foresten at den over ikke passer da 7950 er vell to 7900 i sli, og da tviler jeg på at den over passer. Kan alternativt sette på kjølere som kjøler hele greia, den nevnte 7900 kortet over ble tilslutt kjølt ved at jeg tok patentbånd og laget med en holder for 2 120mm vifter som blåste luft over hele greia da det var når rammen ble varm at det krasjet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...