Mr. President™ Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Hva er det egentlig Ajax er og hva gjør det? Hvordan bruker man det, søkte på google, men litt vanskelig språk. Fortell enkelt plz og jeg snakker ikke om fotballklubben Ajax, som sikkert dere fleste av dere vet. Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Det er en javascript-teknikk du bruker dersom du önsker å oppdatere deler av siden istedetfor hele siden. Fordelen med det er at det går tregt å oppdatere hele siden hver gang når det er bare en liten del som trengs å oppdateres. Mulig jeg er på bärtur nå - har ikke lärt meg ajax selv ennå, men tenk på "Liker/Like"-knappene på feks youtube og facebook. Hadde värt tungvint å oppdatere hele siden (som om du trykker F5) hver gang du "liker" noe. Mer her: http://no.wikipedia.org/wiki/Ajax_(programmering) Lenke til kommentar
Kris Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Står litt her. http://www.w3schools.com/Ajax/ajax_intro.asp Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 "Asyncronous Javascript and XML" Det er et samlebegrep for asynkrone operasjoner med javascript og, tradisjonelt ihvertfall, xml. Nå om dagen bruker vi "Ajax" om alt som er asynkront Javascript, selv om det oftere og oftere ikke er noe "x" (som i XML) involvert lenger, "Ajaj" låter kanskje ikke like kult. Dvs. stort sett alt som involverer kall fra nettleser til web server uten at hele siden lastes på nytt havner gjerne under Ajax-begrepet. Lenke til kommentar
Mr. President™ Skrevet 29. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2010 Når jeg lager et javascript dokument, hvordan skal jeg da bruke Ajax ved siden av? Må jeg ha noe spesielt elle rmå jeg lage ajax i et eget dokument? Lenke til kommentar
plakatmannen Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 (endret) Det enkleste er å bruke et bibliotek ala jQuery. Eksempel på hvordan du kan gjøre det: <html> <head> <script src="sti/til/jquery.js" type="text/javascript"></script> <script type="text/javascript"> $(document).ready(function(){ $('input.knapp').click(function(){ $('div#innhold').load('nyttInnhold.html'); }); }); </script> </head> <body> <input class="knapp" type="button" value="Fyr Ajax!"> <div id="innhold">Trykk på knappen for å laste inn nytt innhold i denne diven</div> </body> </html> Har ikke tid til å teste koden, men du får prøve. Husk å lag en html-fil som heter "nyttInnhold.html" i samme mappa som den andre fila, og skriv det innholdet du vil laste inn, i den fila. Lykke til! Endret 29. juli 2010 av plakatmannen Lenke til kommentar
Mr. President™ Skrevet 29. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2010 Det enkleste er å bruke et bibliotek ala jQuery. Eksempel på hvordan du kan gjøre det: <html> <head> <script src="sti/til/jquery.js" type="text/javascript"></script> <script type="text/javascript"> $(document).ready(function(){ $('input.knapp').click(function(){ $('div#innhold').load('nyttInnhold.html'); }); }); </script> </head> <body> <input class="knapp" type="button" value="Fyr Ajax!"> <div id="innhold">Trykk på knappen for å laste inn nytt innhold i denne diven</div> </body> </html> Har ikke tid til å teste koden, men du får prøve. Husk å lag en html-fil som heter "nyttInnhold.html" i samme mappa som den andre fila, og skriv det innholdet du vil laste inn, i den fila. Lykke til! Jeg vet hva du mener. Altså så trenger jeg bare å linke jQuery filen til HTML dokumentet slik at jeg kan bruke javascript i HTML også kan jeg bare kode slik at jeg bruker Ajax? Lenke til kommentar
plakatmannen Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Du lenker opp jQuery til dokumentet ja, eller, om du vil, kan du gjøre det uten jQuery også, da med en god del mer kode. jQuery er enkelt å bruke, og gjør jobben. Anbefaler også at du tar deg en tur innom http://api.jquery.com/ hvis du vil vite mer. Lenke til kommentar
Mr. President™ Skrevet 29. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2010 Ok, takk for svar. Skal sjekke litt her og der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå