Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er en javascript-teknikk du bruker dersom du önsker å oppdatere deler av siden istedetfor hele siden. Fordelen med det er at det går tregt å oppdatere hele siden hver gang når det er bare en liten del som trengs å oppdateres. Mulig jeg er på bärtur nå - har ikke lärt meg ajax selv ennå, men tenk på "Liker/Like"-knappene på feks youtube og facebook. Hadde värt tungvint å oppdatere hele siden (som om du trykker F5) hver gang du "liker" noe.

Mer her: http://no.wikipedia.org/wiki/Ajax_(programmering)

Lenke til kommentar

"Asyncronous Javascript and XML" Det er et samlebegrep for asynkrone operasjoner med javascript og, tradisjonelt ihvertfall, xml.

Nå om dagen bruker vi "Ajax" om alt som er asynkront Javascript, selv om det oftere og oftere ikke er noe "x" (som i XML) involvert lenger, "Ajaj" låter kanskje ikke like kult.

Dvs. stort sett alt som involverer kall fra nettleser til web server uten at hele siden lastes på nytt havner gjerne under Ajax-begrepet.

Lenke til kommentar

Det enkleste er å bruke et bibliotek ala jQuery. Eksempel på hvordan du kan gjøre det:

<html>
<head>

<script src="sti/til/jquery.js" type="text/javascript"></script>

<script type="text/javascript">
$(document).ready(function(){
 $('input.knapp').click(function(){
   $('div#innhold').load('nyttInnhold.html');
 });
});
</script>

</head>
<body>

<input class="knapp" type="button" value="Fyr Ajax!">
<div id="innhold">Trykk på knappen for å laste inn nytt innhold i denne diven</div>

</body>
</html>

Har ikke tid til å teste koden, men du får prøve. Husk å lag en html-fil som heter "nyttInnhold.html" i samme mappa som den andre fila, og skriv det innholdet du vil laste inn, i den fila.

Lykke til! :thumbup:

Endret av plakatmannen
Lenke til kommentar

Det enkleste er å bruke et bibliotek ala jQuery. Eksempel på hvordan du kan gjøre det:

<html>
<head>

<script src="sti/til/jquery.js" type="text/javascript"></script>

<script type="text/javascript">
$(document).ready(function(){
$('input.knapp').click(function(){
$('div#innhold').load('nyttInnhold.html');
});
});
</script>

</head>
<body>

<input class="knapp" type="button" value="Fyr Ajax!">
<div id="innhold">Trykk på knappen for å laste inn nytt innhold i denne diven</div>

</body>
</html>

Har ikke tid til å teste koden, men du får prøve. Husk å lag en html-fil som heter "nyttInnhold.html" i samme mappa som den andre fila, og skriv det innholdet du vil laste inn, i den fila.

Lykke til! :thumbup:

Jeg vet hva du mener. Altså så trenger jeg bare å linke jQuery filen til HTML dokumentet slik at jeg kan bruke javascript i HTML også kan jeg bare kode slik at jeg bruker Ajax?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...