Gå til innhold

Få mest ut av førstegangstjenesten?

Anbefalte innlegg

God dag!

Jeg sitter og funderer på det med førstegangstjenesten og militæret.

Fordi Militærets nettsider er veldig forvirrende på disse områdene, velger jeg å heller stille noen spørsmål/be om råd her.

Jeg har egentlig alltid vært en motstander av førstegangstjenesten, men nå som jeg kommer nærmere valget om utdanning etter vgs, ser jeg at utført førstegangstjeneste kan ha mange fordeler, blandt annet det at man kan ta videregåendedag der, og at man har tre fag man kan ta som gir 5 studiepoeng hver. Vil studere til siviløkonom ved NHH, og der er det jo relativt stor pågang, så poengene kan komme godt, med, selv om jeg ikke gjør det noe dårlig på skolen. Fordi jeg går Medier og Kommunikasjon, har jeg også behov for å ta R1 for å oppfylle søkerkravet på den linjen, og jeg tenker da på å ta den i militæret.

Men, over til spørsmålene;

Hvilke "linjer" (eller hva det heter) i militæret er de beste å gå for å ha tid til å studere nok til å klare de studiene jeg vil ta i tillegg? Med dette mener jeg altså at jeg ser etter "linjer" som ikke er de aller fysisk krevende, slik at jeg faktisk har energi til å studere.

Har lyst til å jobbe i en lederstilling etter siviløkonomutdanningen, hvilke "linjer" gir deg best lederutdanning? Leste noe om at man kan ta det første året på befalskolen (som jeg er en lederutdanning) som førstegangstjeneste, men finner ingen plasser der det står om man må fortsette på den eller ikke.

Disse to spørsmålene kan svares hver for seg, men også gjerne som et svar, altså en "linje" som gir både lederutdanning/erfaring og gir nok tid til å klare studiene.

Hvor vanskelige er studiene som gir 5 poeng hver? Har lyst til å ta "Jus og militærmakt" og "Etikk og militærmakt" i første omgang, men svar gjerne på spørsmålet for "Kropp, bevegelse og energi" også.

Ble litt mye og forvirrende tekst, men håper noen tar seg bryet med å lese gjennom og gi meg noen råd.

På forhånd takk,

NPB

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ihvertfall ikke hatt sjanse til å ta noen som helst fag i milititæret pga mye kveldstjeneste og mye vekke fra base til base.

Men det spørs hva du interesserer deg for, hvilket gren og hva du er ute etter i tjeneste. Du velger ikke militæret for å ta opp fag, men for å oppleve nye ting. Du skal være der i et år, så da er det viktig å velge utfra det du har lyst å gjøre og ikke det du MÅ gjøre for å ta opp giejn fag osv.

Poengene kommer godt med ja. Du får tross alt alderspoeng og militærpoeng i tillegg.

Av fag så er det en del muligheter for å ta fag som x-phil(?) som man må ha på universitetene. Der får du faktisk så mye som 5 studeipoeng hvsi du består eksamen.

Det som er fint er at du får fri ol til å ta opp igjen eksamen, men mye av lesing og studer er på egen hånd. De sponser bøker og andre hjelpemidler da.

Så kan du også søke om inntil 20 000kr i stipend fra Voksenopplæringen i Forsvaret for å ta kurs ol som interesserer deg.

Lenke til kommentar

Jaja, jeg vil jo litt inn i militæret på grunn av opplevelsene også, men fordi jeg faktisk må ta opp matte for å komme inn på studiene jeg vil, hadde det vært greit å fått gjort unna dette i løpet av året. Selvstudium er ikke noe problem, og jeg mener ikke at jeg leter etter den absolutt kjedeligste grenen for å kunne ha tid til overs bare for å studere, jeg bare lurer på hvilke grener som er interessante uten å være elitesoldattreninger med løping 24/7. Og som sagt, jeg leter også etter en gren som kan gi litt ledererfaring på CVen.

Har lest litt rundt, og ser at du har fått tilbud om lederkurs via HV, kan du fortelle noe om det?

Og hvordan går man egentlig opp i rang på førstegangstjenesten?

Et noe urelatert spørsmål til slutt, men som jeg likevel lurer på;

Finnes de tnoen side der man kan se bilder av alle uniformene og hva de heter? Ser masse navn på uniformer og sånt, men når jeg søker etter de, er det ikke alltid jeg finner bilder, og jeg er heller ikke sikker på om de bildene jeg finner er av rett uniformer.

- NPB

Lenke til kommentar

Det lederkurset ville jeg hjerne ha, men det gikk desverre ikke pga mangel på soldater på kompaniet og en del oppdrag som gjorde at jeg ikke fikk tid/avspasering til å ta det kurset =/

jeg aner ikke hvordan man får det kurset, jeg og et par til fikk bare tilbudet av troppsbefalet våres.

Det er totalt opp til befalet ditt om du stiger opp i rang eller ikke. Hvis du gjør en god innsats og befalet føler at de stoler på deg og velger å belønne deg, så kan du stige opp til Korporal/ULM/Vise-konstabel.

Da får du automatisk ledererfaring på tjenesteuttalelsen din.

Det finnes nok ingen fasit på hvordan man stiger opp, men enkelte stillinger blir du automatisk korporal/Vise-konstabel (Vise-K i Sjøforsvaret)

Enkelte kompanier/avdelinger er så store, at der er er det vanskeligere å bli forfremmet enn i mindre avdelinger.

Ihvertfall som jeg har erfart det. I mitt kompani har vi ca en Korporal/Visekonstabel per 10 personer. Mens i enkelte avdelinger som Ops.ass, sjåfør, båt.ass, adm.ass ol tjenester er det få personer, og dermed større sjanse for å få vinklene.

Skal du "safe" deg, så søker du deg inn i befalsskolen. Halve året som befalslærling og halve året med praksis som blodkvart/Ub-korporal. Da får du lederutdanning. Etter den perioden så er du automatisk Sersjant/Kvartermester.

Det krever litt av deg fysisk da, men det finnes også enklere befalsskoler i blant annet luftforsvaret. er en del folk her som har mer peiling på befalsutdanningen enn meg da, så de får svare mer pressist :)

Ledererfaring eller ikke, så er det å fullføre fgtj i seg selv ganske bra å ha på CV'en.

.

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar

Ja, tenkte på befalskole, men ble ikke helt klar på hva som var hva på nettsidene, så om noen kan si noen ord om de forskjellige mulighetene man har der, blir jeg veldig takknemlig.

Hva man gjør det året, hvordan opplegget er, og hvilke grener man har innenfor det.

Opptaket foregår på Kjevik hvert år, og kommer du inn vil du ha ett udanningsår og ett praktisk år. Utdanningsåret består av mye teori og mye praksis. Her skal du lære alt man lærer i vanlig fgtj samt alt man trenger for å fungere som sjersant. Ca 75% av utdanningsåret er likt i alle Hærens befalsskoler og 25% er såkalte bransjefag. Andre året er du da sjersant i avdeling og er lagfører/vognkommandør osv for vanlige menige. Det finnes også UB-kurs visse steder (Utskrevet Befalskurs) som varer til sammen ett år med 6 mnd utdanning og 6mnd praksis som UB-korporal.

Både Hæren, Heimevernet, Luft- og Sjøforsvaret har befalsskoler. I tillegg har man bl.a. Befalsskolen for militærpoliti.

I Hæren kan man gå befalsskole i Garden, Panser, 2.bataljon, Sanitet, Combat Support Service, Garnison Sør-Varanger, Ingeniør og Samband. De andre grenene er jeg ikke like sikker på. Spør hvis du lurer på noe mer.

Endret av KingEdward
Lenke til kommentar

Hva gjelder "poeng" er det en fordel å lese seg opp på hva et studiepoeng er, og hva et konkurransepoeng/opptakspoeng er. Det er nemlig ikke det samme. Exphil gir 10 og hvert av GSU-fagene gir 15, men dette er altså bevis på at du har gjennomført så og så mye høyere utdanning, og har ingenting å gjøre med hvorvidt du kommer inn på et studie å gjøre eller ikke. I alle fall ikke ut over det at du får 2 opptakspoeng om du ENTEN har gjennomført militærtjeneste, ELLER har 60 studiepoeng (eller et år på folkehøgskole).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...