Gå til innhold

gamle HI8 kassetter til pc

Anbefalte innlegg

Hei.

Vet ikke om denne tråden ligger på riktig plass, men om jeg har lagt den feil, flytt den gjerne=)

Står over en liten utfordring med å ta backup av familiens gamle HI8 samling.

Har gått for løsningen Hi8 kamera med Svideo til Elgato Video Capture usb dongle:

http://www.elgato.com/elgato/int/mainmenu/products/Video-Capture/product1.en.html

Dette fungerte greit med Cyberlink Powerdirector (program som fulgte med Elgato).

Men filene ble vanvittig store (50GB/ pr time)

Prøvde med Mpeg 2 High Quality, men fikk da "scanlines" horisontalt

Prøvde med Avi ukomprimert men filene ble vanvittig store som sagt.

Hva skal jeg gjøre?

Er snakk om ca 150timer med opptak, noe som vil resultere i 7,5TB med nødvendig diskplass.

Og når løsningen skal speiles for ekstra sikkerhet...15GB

Det blir rett og slett for mye!

Hvilke kompresjon er å anbefale når kildematerialet er Hi8 kassetter.

krav:

-Ikke ha "synlig" tap i bildekvaliteten

-Være fremtidrettet ang kompabilitet (eksempel Imovie,Final Cut (HD), Pinnacle Studio osv)

-Nye filmer skal filmes i AVCHD, så gjerne ett format som lett lar seg integrere med dette

når man for eksempel skal redigere en video fra begge "verdene"

-ressurskravet på komprimeringen har ikke så mye å si, da dette skal foregå på en Quad

2,4Ghz (8x2,26Ghz Mac Pro om en stund). Samt nattestid uten at pcen brukes til annet, det

er heller ikke hasteprosjekt=)

Forresten noen som har annet forslag til program for overføring en Cyberlink Powerdirector

Er det forresten noe software som er bedre egnet til formålet en Cyberlink Powerdirector?

Ser for meg at man får gjort alt i en operasjon. DVS sett på når man legger seg og stå opp til ferdig videofil.

Håper noen kan hjelpe meg med tips=P

Har saumfart nettet men ikke klart å satt fingeren på hva jeg skal velge...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg ikke prøvd det programmet, men jeg bruker Pinnacle Studio til samme jobb, der får jeg filer i normal 12gb/time i DV kvalitet eller ca2gb/time i mpeg2 (dvd) kvalitet, bruker stort sett sistnevte, for da slipper jeg for mye ekstra encoding i etterkant.

Jeg bruker et Digital8 videokamera og overfører via firewire, brukte tidligere en slik capture boks fra Pinnacle før jeg fikk tak i D8 kamera, men da hendte det ofte at lyd og bilde ble usykronisert, utrolig kjedelig.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen erfaring med dette, men jeg stusset over størrelsen på filene dine. 50GB for 1 time må være resultat av at du gjør noe "feil". Er du sikker på at du ikke oppkonverterer Video og Audio?

For å gi deg noen sammenlignbare mål å gå etter;

Canon 5D video 1920x1080 (full HD) i .mov gir 4GB pr 12 minutter = 20GB pr. time.

DV tape overført til Harddisk er beregnet til ca. 14GB pr. time.

En DVD (dual layer) 8GB holder minst 2 timer med bra kvalitet.

Video fra et Hi8 kamera har vel knapt bedre bildekvalitet en standard definition DVD, heller dårligere oppløsning vil jeg tro.

Googler man litt så finner man at de som tilbyr tjenesten for overføring fra tape til HDD og DVD bruker Mpeg2 kompresjon eller AVI hvis materialet skal redigeres.

Litt mer googling så vil du finne tips om hva som er best ved digitalisering.

Der vil du også finne mye misnøye med Pinacle løsningen, spesielt den gamle capture boksen. Et system som har fått mye skryt er; http://www.amazon.co...80395890&sr=8-1

(En ny versjon 3.0 kommer i september, men de har jekket opp prisen £100 +moms & gebyr til tollen så blir det relativt dyrt)

Forøvrig så vil du nok få bedre respons rundt dette ved å poste i Video seksjonen på forumet; http://www.diskusjon...p?showforum=81

Hvis du vekker en moderator så vil han sikkert flytte innlegget dit

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke prøvd det programmet, men jeg bruker Pinnacle Studio til samme jobb, der får jeg filer i normal 12gb/time i DV kvalitet eller ca2gb/time i mpeg2 (dvd) kvalitet, bruker stort sett sistnevte, for da slipper jeg for mye ekstra encoding i etterkant.

Jeg bruker et Digital8 videokamera og overfører via firewire, brukte tidligere en slik capture boks fra Pinnacle før jeg fikk tak i D8 kamera, men da hendte det ofte at lyd og bilde ble usykronisert, utrolig kjedelig.

Skal sjekke ut pinnacle:) 12gb er mer levelig!

Tenkte å anskaffe hi8 kamera med firewire,

men har nærmest gitt opp. Håpløst

å få tak i...

Lenke til kommentar

Jeg har ingen erfaring med dette, men jeg stusset over størrelsen på filene dine. 50GB for 1 time må være resultat av at du gjør noe "feil". Er du sikker på at du ikke oppkonverterer Video og Audio?

For å gi deg noen sammenlignbare mål å gå etter;

Canon 5D video 1920x1080 (full HD) i .mov gir 4GB pr 12 minutter = 20GB pr. time.

DV tape overført til Harddisk er beregnet til ca. 14GB pr. time.

En DVD (dual layer) 8GB holder minst 2 timer med bra kvalitet.

Video fra et Hi8 kamera har vel knapt bedre bildekvalitet en standard definition DVD, heller dårligere oppløsning vil jeg tro.

Googler man litt så finner man at de som tilbyr tjenesten for overføring fra tape til HDD og DVD bruker Mpeg2 kompresjon eller AVI hvis materialet skal redigeres.

Litt mer googling så vil du finne tips om hva som er best ved digitalisering.

Der vil du også finne mye misnøye med Pinacle løsningen, spesielt den gamle capture boksen. Et system som har fått mye skryt er;                                                                          http://www.amazon.co...80395890&sr=8-1

(En ny versjon 3.0 kommer i september, men de har jekket opp prisen £100 +moms & gebyr til tollen så blir det relativt dyrt)

Forøvrig så vil du nok få bedre respons rundt dette ved å poste i Video seksjonen på forumet; http://www.diskusjon...p?showforum=81 

Hvis du vekker en moderator så vil han sikkert flytte innlegget dit

Takker for svar.

Har googlet en del om emnet, men har ikke funnet noe klart svar på hva man bør ta opp til.

Ser jo den at klippene blir unødvendig stor om man oppkonverterer signalet til HD o.l

det har jeg aldri ønsket å gjøre heller.

Men sliter med å finne "riktige" innstillinger for å ta opp Hi8 DV kassetter i riktig oppløsning osv, er ikke god på disse tingene altså så all hjelp er supert=)

Oppløsning er vel ikke det eneste? Man har vel bitrate osv også?

Viktigste er ikke at filmen er "lett" kompatibel med DVD brenning, viktigere at det er god kompabilitet med videoredigeringsbiten.

Lenke til kommentar

Som sagt så har jeg ikke så mye peiling eller erfaring med dette, men jeg har også en masse Hi8 tapes liggende som jeg skulle ha digitalisert. Derfor sjekker jeg fra tid til annen utviklingen inne de forskjellige "capture devices" (USB o.l.).

Det mest frustrerende er at det er lite tilbakemeldinger om systemer som faktisk duger, men masse tilbakemeldinger fra frustrerte brukere til tross av at disse systemene også har veldig gode "Reviews", som jeg regner med er mye "viral marketing" fra produsentene.

Tilbake til bitrate; DVD har vel en max bitrate på 10mb/s med en gjennomsnitt på 5mb/s. Siden digitalisert analog video fra et kamera har lavere oppløsning og bitrate enn standard DVD kvalitet, så er vel DVD bitraten en guide å gå etter.

En tanke er å finne specs. på kamera som ble brukt for oppløsning/bitrate og ikke gå mye over dette?

En del AVI konvertere har mer eller mindre standarder for PAL Video, så det kan være en guide, + husk at videoen på tapen er i 4:3 format.

Jeg er veldig interessert i å høre fra andre som har god erfaring fra overføring fra analog tape til PC!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kan nå gi en liten tilbakemelding.

Tilbakemeldingen på den Elgato Video Capture saken MÅ deles i to deler

hw:

ble bra kvalitet synes jeg (brukte S-video,utgang fra det gamle sony dv kameraet til faddern).

Kvaliteten ble mer en godkjent selv om man sikkert kunne fått litt ekstra ved å bruke ett kamera med firewire direkte til pcen.

Programvaremessig:

Elgato til pc er noe SØPPEL, den programvaren som følger med (gjorde ikke det i min versjon da den jeg hadde var beregnet før de valgte å inkludere pc og ikke bare mac), men lastet ned samme programvaren på nettet. Som består av Cyberlink Powerdirector 8.

Tungvindt programvare,lite brukervennlig. spesielt når det kommer til lagringskvalitet osv, da den baserer seg på hvilke innebygde codecer man har i windows biblioteket osv...

ingen informasjon på noen av stegene.

Prøvde Pinnacle Studio 14, dette fikk jeg ikke til å fungere i det hele tatt, selv om driverne og alt var innstallert var det håpløst å få pinnacle til å finne boksen.

Elgato til Mac, Det var andre boller!!!.

Man går gjennom en kjap meny der man velger videoinngang og lydinngang, begge deler med feedback fra kameraet (lyd og bilde visning). som gjør at man vet at ting er koblet rett.

så er det bare å skrive inn hvor lang kassetten er (60min for eksempel). trykke record i programvaren og play på kameraet. lene seg tilbake og vente=)

Når saken da er ferdig å ta opp får man velge start og slutt men to barer, ergo får man vekk de få sekundene med blåskjerm før filmen eller om for eksempel filmen bare varte 53min osv. kvaliteten kan man regulere etter hvor stor filene vil man skal bli.

Brukte H.264 som filformat, 1times video opptak ble på underkant 1GB. og kvaliteten ble bra.

Det ble brukt en 2009 Macbook med 2,4Ghz Core2Duo og 4GB minne. Var på ingen tidspunkt anstrengende for maskinen.

Til mac var dette så lett at til og med ho mor skulle fått det til, og det UTEN noe som helst hjelp fra meg. alt var rett og slett lagt på skinner for godt resultat og enkelhet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...