Gå til innhold

Ekstern harddisk lager ulyd og starter ikke opp.

Anbefalte innlegg

Hei.

Mistet min eksterne harddisk i bakken for en ukes tid siden. Vi snakker 70cm rett ned, endte opp på en matte. Og når jeg starter den lager den en slags ulyd. Harddisken starter ikke, den lager kun lyden. Noen som vet hvordan jeg kan fikse den?

Høres faktisk ut som et rele som ikke slår inn... ikke helt sikker.

Hdd lyd.mp3

Endret av Solid Edge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ah, skjedde samme med min eksterne disk. Du blir dessverre nødt til å skaffe deg en ny en siden denne ikke er pålitelig lenger. For å redde dataene legg disken i fryseren for 25 min, så koble den til pc'en, den bør dukke opp da kopier over det som er nødvendig.

Lenke til kommentar

8363HDD_inside.jpg

Generelt slik ser en hardisk ut inni. Pinnen du ser på bildet har en liten magnet på tuppen som skriver informasjon på skiven. Denne pinnen har en veldig nær avstand til diskflaten uten å berøre den slik at magneten kan fungere effektivt når den skriver og leser data, men ikke riper platen og lager skadder. De klikke lydene du hører er den pinen som skraper som klikker frem og tilbake og muligens er borti i platen. Ved å fryse ned disken vil du få metaller inne til å trekke seg sammen og dermed forhåpentligvis la søkerpinen få litt avstand igjen fra plata. Dette er da dessvere bare en midlertidig løsning.

Det kan også være en sjanse for at kontrolleren i kabinettet tok skadde, det vil kanskje ikke fryser trikse fungere.

Var disken på når uhellet skjedde?

Lenke til kommentar

Dessverre så må jeg motsi deg der. Den "Buzz" lyden du snakker om er skiven som snurrer i det jeg antar er 5400 omdreininger i minuttet (vannlig hastighet på ekstern disker). Det vil si at når den bli droppet er det en høy sannsynlighet for at en skadde har forekommet inne i disken.

Gode nyheter er det at fryser trikset vil mest sannsynlig fungere. Det kan hende at du må ha den koblet inn alt mellom 1 min til 30 min før den faktisk blir registrert av PC'en.

Lenke til kommentar

Takker, Iomega på 1TB (seagate). Hvis jeg er heldig får jeg tatt ut bildene.

iomega-1tb-exhdd.jpg

EDIT: Det som er greit nå er jo det at jeg har en SATA "kontroller", jeg kan bruke for å hente ut data fra andre disker uten å sette dem inn i kabinettet^^ Resirkulering

Endret av Solid Edge
Lenke til kommentar

Det kommer sikkert til å å få bruk for. Om ikke fryser trikset funker så bør du prøve å koble den direkte med SATA. Det vil også gå fortere når du skal overføre siden det ikke kommer til å bli begrenset av USB hastighetene :thumbup:

Lenke til kommentar

vel, etter at HDD'en hadde ligget 30min tok jeg han ut, men den hadde fortsatt samme ulyden. Så jeg la den inn igjen og gikk å la meg. Testet den nettopp, og den lager fortsatt samme lyd. Etter å ha demontert den, kan jeg fastslå at lyden kommer fra motoren. Det baserer jeg på at når kretskortet er alene med strøm er det ingen lyd, når jeg kobler til motoren kommer lyden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...