Gå til innhold

Hva er TMPIN02? (CPUID Hardware Monitor)

Anbefalte innlegg

Sitter med min nybygde pc (i et Cooler Master Haf X-kabinett), og stusser over temperaturen oppgitt på TMPIN02 (med CPUID Hardware Monitor). Jeg vil med rimelighet anta at alle andre temperaturer er svært gode (f.eks. ligger målingene av CPU (AMD Phenom II X4 965 + Noctua NH-D14 kjøler) som oftest på stabile 34-38 grader etter/under load), men TMPIN02 er wicked høy; hele 128 (!) grader.

Forsøkt å lese litt på ulike forum, med sprikende resultat:

"TMPIN02 is probably the System or NB temp."

andre skriver at TMPIN02 i praksis er en "dead end", og ikke måler noe spesifikt. Det skal nevnes at TMPIN02 konsekvent oppgir 128 grader - uavhengig av om pc-en er nyoppstartet eller under load.

Hadde vært herlig med en oppklaring! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

128 grader er helt klart en sensor som ikke er tilkoblet. Det er jo ingen standard for temperaturmåling på HK, og CPUID kan ikke vite hva som er i bruk og ikke.

Om denne temp indikatoren har noe som helst med stabilitet og levetid på hovedkort eller cpu å gjøre er det vanskelig å avgjøre. I mitt tilfelle så fikk jeg 58C (på tmpin02 cpuid) og 63C på Amd X4 965 ved full last når jeg brukte Arctic coling freezer 7 pro rev2. Når jeg skiftet over til Noctua NH-D14 så sank temp på max belastning målt med cpuidhwmonitor tmpin02 til 45c på max last og 40 på idle, med en cpu temp på max 45C under last målt med Everest.

Så jeg vil tro at luftgjennomgang i kabinettet og cpu kjøling innvirker ganske mye

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Kjempetreg, men; here it is.

TMPIN2 oppgir fortsatt 128 grader, uavhengig av om jeg akkurat har startet opp pc-en, eller om den er under load. Er TMPIN2 alltid listet opp selv om den ikke måler noe? Hmm.

Stusser også over at det ifølge den ser ut til at jeg har 2 stk vifter med strømtilførsel? Dette må jeg undersøke nærmere...Har jo tre kabinettvifter, og Noctua-kjøleren i tillegg. Jeg mener bestemt at alle skal ha strømtilførsel. Potensielt epic fail. xD

*edit, pic.remove

Endret av Saisuke
Lenke til kommentar

Jeg tipper at den er en av de 2 viftene som er vist i skjermdumpen du har lagt ved over.

Tja, kanskje, men jeg betviler. Har jo 3 vifter i kabinettet, pluss 2 i Noctuaen. Skrur av sidedøren og sjekker at alle har luftgjennomstrømming... To be on the safeside. ;-)

Lenke til kommentar

For at viftene skal vises i HW monitor så må viftene være koblet til viftekontaktene på hovedkortet og ha 3 eller 4 pinner på kontakten. Hvis du kobler disse til en viftekontroller eller rett på strømforsyningen så vil du ikke få noe tilbakemelding på turtall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...