piqel Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 jeg liker yoghurt veldig godt..men har hørt at noen er veldig usunne. noen som vet om en sunn yoghurt ? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Hva som er sunt kommer helt an på hvem du velger å tro på.. De fleste er enige om at for mye sukker og fett ikke er bra og at aspartam er ufarlig. Da er Yoplaits "Dobbel 0%" det beste alternativet, det er uten fett og tilsatt sukker. Lenke til kommentar
piqel Skrevet 29. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2010 Hvor får man kjøpt yoplaits ? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Dagligvarebutikker med litt godt utvalg. Meny, Ica etc.. Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Hva som er sunt kommer helt an på hvem du velger å tro på.. De fleste er enige om at for mye sukker og fett ikke er bra og at aspartam er ufarlig. Da er Yoplaits "Dobbel 0%" det beste alternativet, det er uten fett og tilsatt sukker. "de fleste"?det er veldig mange som er uenige i det. Jeg ville styrt unna alt av søtningsstoffer, vi veit for lite om konsekvensene ved bruk av det. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 (endret) Dette blir litt OT, men Aspartam er en av de stoffene det er grundigst forsket på.. Selvfølgelig kan man ikke utelukke enkelttilfeller av overfølsomhet/allergi, men på generell basis vet man nok om konsekvensene av det til å si at de potensielle skadelige effektene av Aspartam er betydelig mindre enn de skadelige effektene av sukker.. Kilde. Endret 29. juli 2010 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Jeg gidder ikke noe apsartam diskusjon, og sukker er noe vi trenger i kosten vår i moderate mengder, og når man spør hva som er sunnest yoghurt får man svar utifra menneskers egne preferanser og holdninger, men mitt råd er å spise vanlig yoghurt, og da er vel den naturelle mest sunn med basse bra bakterier, lite tilsetningstoffer og nesten ikke sukker, og ingen søtningsmidler. Yoghurt med smak inneholder med en gang en god del mer sukker. Men med mindre du spiser store mengder yoghurt eller annet sukker, går det greit. Men naturell er mest sunn. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 (endret) Mennesket kan fint leve uten sukrose i dietten sin. Jeg har fortsatt til gjengjeld å se en yogurt som ikke inneholder noen tilsetningsstoffer eller mengder av sukker. Det er vel kanskje mest optimalt å lage det selv? Endret 29. juli 2010 av wingeer Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Jeg gidder ikke noe apsartam diskusjon *snip* Men naturell er mest sunn. Ok, jeg kan droppe Aspartam-diskusjonen, skal vi ta melkefett-diskusjonen i stedet? Naturell yoghurt har ganske mye mer fett enn den jeg nevnte og "best evidence" fra medisinske/ ernæringsvitenskapelige tidsskrifter er at melkefett ikke er sunt, så du kan ikke uten videre si at naturell er mest sunt. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/ajcn.2009.29054v1?maxto http://www.nature.com/ejcn/journal/v64/n6/abs/ejcn201045a.html Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Jeg gidder ikke noe apsartam diskusjon *snip* Men naturell er mest sunn. Ok, jeg kan droppe Aspartam-diskusjonen, skal vi ta melkefett-diskusjonen i stedet? Naturell yoghurt har ganske mye mer fett enn den jeg nevnte og "best evidence" fra medisinske/ ernæringsvitenskapelige tidsskrifter er at melkefett ikke er sunt, så du kan ikke uten videre si at naturell er mest sunt. Nei det skal vi ikke, vi må ikke ødelegge ts sin tråd nå, men det er også blitt forsket mye ja og det er ikke håndfaste beviser på at melkefett er usunt heller. Så da kan man jo bruke logikken sin litt, menneskene har jo levd på fett i alle år, det er vel nå de siste 30(?) årene det har blitt populært og tilgjengelig med lettprodukter, men er vi merkbart friskere? nei tvert om. Fett er naturlig, vi trenger fett i kosten vår. Når man har valget mellom fett, eller unaturlige søtningsmidler så burde vel svaret være ganske klart syns nå jeg. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 Nettopp fordi jeg i utgangspunktet ikke var interessert i å ta verken Aspartam- eller melkefettdiskusjonen skrev jeg i min første post at hvilken TS skal velge kommer an på hvem h*n velger å tro på.. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 Det er mulig å lage sin egen yoghurt også. På den måten kan man være sikker på akkurat hva som havner oppi. Yoghurt-kultur (snille bakterier som gjør melka om til yoghurt) kan du få kjøpt over nettet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå