Gå til innhold

Hvor mange prosent er resultatet av total omsetning?

Gjest Slettet+56132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+56132

Sett at jeg eier et kjøpesenter som får 36.720.000kr for 102 butikker hvor hver butikk betaler 30.000kr i måneden. Da kan vi kalle de 36.720.000kr for omsetningen til kjøpesenteret det ene året, men hva blir resultatet?

Jeg takker og bukker for svar...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Det er umulig å svare på uten å vite hvor store utgifter de har hatt.

med andre ord vi kan si at resultatet er etter dette, Brutto:

- skattetrekk er gjort

- lønnsutbetalinger er utført

- vedlikehold er fullført

- diverse utgifter

Så når dette er trukket fra leie inntekten så er den summen vi sitter igjen med resultat ikke sant?

Lenke til kommentar

Det kommer an på hvor mye godvilje man skal ha til den listen. Hvis "diverse utgifter" inneholder alt som ikke passer i noen av de andre postene du lister vil det nok være den absolutt største andelen. Å forsøke å liste opp alle typer utgifter et slikt selskap kan ha blir dessverre for mye jobb.

Lenke til kommentar

Resultat = Inntekter - Kostnader.

(Resultat * 100 %) / Omsetning = ditt beløp

Hvilke inntekter og kostnader dere har er det umulig for oss å si.

Sett at jeg eier et kjøpesenter som får 36.720.000kr for 102 butikker hvor hver butikk betaler 30.000kr i måneden. Da kan vi kalle de 36.720.000kr for omsetningen til kjøpesenteret det ene året, men hva blir resultatet?

Jeg mener ikke å være frekk, men trodde du at vi kunne regne oss fram til resultatet ut ifra disse opplysningene?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Resultat = Inntekter - Kostnader.

(Resultat * 100 %) / Omsetning = ditt beløp

Hvilke inntekter og kostnader dere har er det umulig for oss å si.

Jeg mener ikke å være frekk, men trodde du at vi kunne regne oss fram til resultatet ut ifra disse opplysningene?

Jeg var ikke ute etter et nøyaktig tall! men jeg siktet etter til en utregningsmåte som gir resultatet selv om det ikke er noe tall, bare en slags indikasjon.

Lenke til kommentar

Jeg var ikke ute etter et nøyaktig tall! men jeg siktet etter til en utregningsmåte som gir resultatet selv om det ikke er noe tall, bare en slags indikasjon.

så du er/var ute etter synsing?

selvfølgelig kan man gi deg et svar men det vil jo bli en meningsløs ligning.

36.720.000 - x = z

x = kostnader = a + b + c

z = resultat

36.720.000 - (a + b + c) = resultat.

Lenke til kommentar

Resultatet blir vell resultatet etter skatt(avgifter,utgifter, kostnader, lønn).

Så skal du betale 28% til Staten så da er det jo bare å sjekke hva slags kostnader du har. Regne sammen dem. Lån osv, renter. Driftskostnader. osv.

poenger her er hva er summen av kostnadene dine? Uten det kan man ikke regne ut noe.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

36.720.000 - x = z

z = resultat

Nå snakker vi for dette svarte på det jeg lurte på, men er det noen som vet hvor mye det er igjen av omsetningen når resultatet er kommet bare sånn gjennomsnittlig prosent?

For eksempel så er resultatet 70% av omsetningen gjennomsnittlig? (dette er feil i virkeligheten).

Resultatet blir vell resultatet etter skatt(avgifter,utgifter, kostnader, lønn).

Så skal du betale 28% til Staten så da er det jo bare å sjekke hva slags kostnader du har. Regne sammen dem. Lån osv, renter. Driftskostnader. osv.

poenger her er hva er summen av kostnadene dine? Uten det kan man ikke regne ut noe.

Er du sikker på at skatte prosenten på kjøpesenter drift er 28%?

Lenke til kommentar

36.720.000 - x = z

z = resultat

Nå snakker vi for dette svarte på det jeg lurte på, men er det noen som vet hvor mye det er igjen av omsetningen når resultatet er kommet bare sånn gjennomsnittlig prosent?

For eksempel så er resultatet 70% av omsetningen gjennomsnittlig? (dette er feil i virkeligheten).

Dette avhenger selfølgelig hvor høy leien på senteret er, om det er nytt og krever lite vedlikehold osv...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Kjøpesenteret er splitter nytt og butikkene må betale ca. 30.000kr+- for butikklokalene (300 per kvadratmeter), men til sammen så gir disse 102 butikkene en leie inntekt på 36.720.000kr i året.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

så må man jo finne ut hva de kommunale avgiftene er,

om det finnes eiendomskatt e.l. som skal betales.

forsikring på hele greia.

hvor mange ansatte og hva er utgiften til/på disse.

utgifter til eksterne byråer som gjør rent og/eller har vakthold.

er det lån knyttet til og eventuelt hvordan håndteres disse?

og slik går lista.

for alt jeg vet kan det være de går i null etter all lønn er betalt, eller minus siden det er splitter nytt.

eller kanskje de sitter igjen med 10 millioner...

*tillegg*

sørlandssenteret har:

Totalareal: 44500 m2

Netto handelsareal: 32000 m2

Netto kontorareal: 190

Omsetning: 2009 - 1,272 mrd

Butikker: 115

P-plasser: 3000 gratis p-plasser

info tatt fra hjemmesiden deres: Informasjon - Sørlandssenteret

men det er et senter som har vært der i noen år kan du si.

Endret av stich_it
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Er dette realistiske utgifter til kjøpesenteret?

- Skatt

- vektere

- Renhold

- Ledelsen

- Kommunale avgifter

- Strøm

- Telefon

- Vaktmester + eventuelle reparasjons kostnader

(Butikkene er en egen ordning og de skatter på sin egen inntekt og utbetaler penger til lønninger og nye varer, dette har ingenting med driften til selve kjøpesenteret).

(Det er heller ingen lån med i bildet).

Dette trekkes fra 36.720.000kr så har vi en vis sum etter dette og den kan variere fra minus til pluss?

Hva menes med eiendomsskatt?

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

wiki:Eiendomsskatt

er e nskatt kommunen kan kreve inn av bedrifter og privatpersoner som eier eiendommer innenfor kommunegrensen. blir vel riktig det?

det er ikke alle kommuner som har denne skatten vis jeg husker riktig.

Så eiendomsskatt stilles inn slik at skatten varier utifra omsetning og eiendommens verdi, og skal vist betales en gang i året i visse kommuner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

så må man jo finne ut hva de kommunale avgiftene er,

om det finnes eiendomskatt e.l. som skal betales.

forsikring på hele greia.

hvor mange ansatte og hva er utgiften til/på disse.

utgifter til eksterne byråer som gjør rent og/eller har vakthold.

er det lån knyttet til og eventuelt hvordan håndteres disse?

og slik går lista.

for alt jeg vet kan det være de går i null etter all lønn er betalt, eller minus siden det er splitter nytt.

eller kanskje de sitter igjen med 10 millioner...

*tillegg*

sørlandssenteret har:

Totalareal: 44500 m2

Netto handelsareal: 32000 m2

Netto kontorareal: 190

Omsetning: 2009 - 1,272 mrd

Butikker: 115

P-plasser: 3000 gratis p-plasser

info tatt fra hjemmesiden deres: Informasjon - Sørlandssenteret

men det er et senter som har vært der i noen år kan du si.

Men det kjøpesenteret du linket til hadde jo over 1,2 milliarder kroner i omsetning mens mitt eksempel kjøpesenter har 36.720.000kr i omsetning i året. Så dette kjøpesenteret er ganske realistisk.

Og man kan få mer penger ved å øke butikkleien, ta betalt for toaletter og parkering.

Topic:

Har vi nå fått en oversikt over de viktigste utgiftene et kjøpesenter har nå som trekker fra omsetningen og gir et resultat? jeg tenker da på skatter og avgifter til kommune og etater.

Lenke til kommentar

Du kan forsøke å finne årsrapporten/årsberetningen til et kjøpesenter. Der kan du finne regnskapet og finne ut hvilke kostnader det er normalt å ha. Dette er nok det sikreste svaret, ettersom jeg antar at det ikke er allmennkunnskap å kunne kostnadene til et kjøpesenter. Årsrapporter til aksjeselskaper ligger på hjemmesiden til selskapet, under IR/Investor relations. Usikker på om du finner det hos Amfi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...