dTd Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Hei! Skal kjøpe meg en ny telefon nå i løpet av august og valget står mellom en iPhone 4(om jeg er så heldig at jeg klarer å oppdrive en i løpet av august da ) en samsung wave eller galaxy s. Jeg vil gjerne ha et ok kamera og helst med blits/ledflash... Galaxy har jo desverre ikke noen av delene så det er nedtur, kameraet skal hovedsak brukes på fylla så er jo egentlig ikke det aller viktigste da det som regel alltid er noen flere som har kamera. 1) Men jeg lurer på hvilken av telefonene har best kamera, under dårligere lysforhold/innendørs bilder? Spesielt mellom wave og iPhone da det er disse to som har flash. Videre vil jeg gjerne ha muligheten til å se på film/serier på telefonen uten å måtte konvertere for mye, har lest at begge samsung tlf støtter mange formater ut av boksen. 2) Hvordan er dette på iPhone? Støtter den like mange formater som samsung tlf? Eller finnes det en eller annen god app på app store som gjør at jeg kan se på filmene mine uten å måtte konvertere? Hovedsakelig er det disse filene dette gjelder .mkv og .avi divx, xvid, h264 etc. filer opptil 720p. Neste punkt jeg vil at skal fungere bra er nettleseren. Ut i fra hva jeg har lest ligger alle 3 telefonene nogelunde likt her, men iPhone 4 har litt bedre flow overall samt bedre oppløsning. Men galaxy har jo større skjerm da. 3) Stemmer det ? altså at nettleseren i iPhone er best? 4) Hvilken av telefonene vil ha best underholdningsverdi? i form av spill ol Jeg vil tro iPhone 4 vinner her, mtp at den har størst app store? wave har jo bada, som foreløpig har veldig få programmer/spill tilgjengelig. Android market er jo noe bedre men støtter jo ikke for programmer som koster i norge foreløpig. 5) Hvilken av telefonene har best GPS? Den forrige tlf min kc910 hadde ikke den beste gps'n etter mine erfaringer, var vanskelig å få signal, og en gang selv med skyfri himmel påstod den at jeg brått var i nord norge en plass med en fart på over 100km/t. Jeg befant meg da utenfor høgskolen i halden og gikk nedover til p-plassen 6)Til slutt vil jeg vite hvilken av telefonene som vil gi en best brukeropplevelse? Det jeg legger mest vekt på her er lagg ol. Da jeg anser meg selv som smart nok ( )til å kunne skjønne alle tre operativ systemene fort. Alle 3 telefonene er jo meget gode hardware messig, men bada er jo rimelig ferskt OS, og jeg har lest at folk klager noe over lagg i galaxy s... Pris er egentlig ikke en veldig viktig faktor da jeg får igjen penger på forsikringa siden min forrige tlf ble stjålet i USA. Så argumenter for/mot pris er jeg ikke intereserti i !!! Jeg vil heller ikke ha noen fanboy diskusjoner her. Jeg er ute etter subjektive meninger og/eller erfaringer fra folk som har en av disse telefonene eller testet dem. !!! Lenke til kommentar
Dobbel 0 Bobby Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Jeg har aldri teste wave/bada, så den kan jeg ikke kommentere. (Har forsåvidt ikke trykket på en iphone4 heller, men har trykt på ios4) Jeg har selv en Galaxy S, men skal alikevell prøve å svare så subjektivt som mulig, og det før alle fanboys fra BEGGE leirene (iphone/andriod) tar over hele denne tråden også. 1. Kameraet på galaxy er bra. godt nok for en fyr på fylla vil jeg tro:) men som du sier så har iphone4 flash og det gjør at den tar bedre bilder ihvertfall innendørs. 2. Alle de formatene du nevner støttes "out of the box" på galaxy. Det gjør de ikke på iphone. (ikke alle ihvertfall) 3.Nettleserne tror jeg er helt lik mtp. hurtighet. har sett endel videoer på youtube og de er kjappest sånn hips om haps. merk at froyo som straks kommer skal visstnok øke hurtigheten på android en god del. 4.hvis du tenker på spill, er det nok fler av dem på app store enn androidmarket, uten tvil. 5. hører endel folk klager på gps på galaxy s, uten at jeg selv har opplevd noen som helst problemer med den.( har ikke testet så vanvittig mye da:) 6.brukeropplevelse. jeg synes personlig at android gir meg mye større brukeropplevelse enn ios. jeg merker ikkeno til lag. går jo et sek eller to å gå inn i en app, men det annser jeg som normalt, vet ikke med deg da, men somsagt, så har ikke jeg nevneverdige problemer. jes, det var mine two cents. Lenke til kommentar
dTd Skrevet 28. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2010 Allright, takker for svar Hjelper mye Håper på flere like gode svar Lenke til kommentar
benz Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 (endret) Du kan jo få en subjektiv oppfatning om Wave. Selve telefonen er veldig bra teknisk/hardwaremessig. Fantastisk skjerm, 1GHz-prosessor, topp bygg-kvalitet (alu-chassis) osv. Veldig lommevennlig, da den er smalere enn de andre (Desire, Galaxy, IP4 osv), på bekostning av litt mindre skjerm. Helt OK kamera, både til bilder og film. Tviler på at det er noe særlig merkbar forskjell i forhold til andre 5MP-kameraer, f.eks IP4, ved "vanlig" bruk. Bada da? Har det meste man trenger til daglig bruk (kontaktliste, musikkspiller, nettleser osv). Apps? Glem det foreløpig. Hvorfor jeg kjøpte? For det første prisen. Gjennom Netcom kostet en ulåst telefon 2.049,- (499 for telefonen og resten abb i et år). For det andre, teknisk spesifikasjon. Dessuten er jeg ikke spesielt opptatt av apps, men vil ha en bra brukstelefon. Har forresten en mistanke om at noen sitter og lager en ROM-port for Android, da Wave jo er temmelig lik Galaxy hardwaremessig. Hvis apps hadde vært viktig og pris ikke, ville jeg kanskje ha vurdert en IP4. Litt nedtur med antenneproblemet da. Synes Galaxy blir litt for stor. Desire trenger bedre skjerm! Jeg er happy med Wave´en så langt! Glemte å nevne at Wave har veldig bra batteritid! Endret 28. juli 2010 av benz Lenke til kommentar
dTd Skrevet 29. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2010 Takker for info Viste mesteparten av dette fra før av dog. Men hvordan oppfatter du brukervenligheten ? Lagger den noe særlig? Min forrige touch tlf, lg kc910 for eks var helt ekstremt treg i galleriet når jeg hadde det fult av bilder. Tok opp til et min å komme inn der for eks... Samt det smålagget overalt i menyen ellers, det ble jeg nesten vandt med, men jeg vil ikke ha det slik på min neste tlf! Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Takker for info Viste mesteparten av dette fra før av dog. Men hvordan oppfatter du brukervenligheten ? Lagger den noe særlig? Min forrige touch tlf, lg kc910 for eks var helt ekstremt treg i galleriet når jeg hadde det fult av bilder. Tok opp til et min å komme inn der for eks... Samt det smålagget overalt i menyen ellers, det ble jeg nesten vandt med, men jeg vil ikke ha det slik på min neste tlf! Det finnes ikke lagg på Wave. Lenke til kommentar
dTd Skrevet 2. august 2010 Forfatter Del Skrevet 2. august 2010 Okey Hadde vært flott med flere bruker erfaringer. Samthvilken av disse tlf har best kamera? spesielt til litt mørkere omgivelser/innendørs bilder Lenke til kommentar
hazzie Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Joda, det finnes lagg på wave, klarer å få det lett. Ting jeg ikke liker/kan forbedres med wave: - ikke opera(hvertfall ikke på appstore) - lite utvalg kvalitet apps (dumt at de lar apps med kun fransk, tyrkisk og kinesisk vises på "norsk"appstore. - ikke snarvei til apps på homescreen (tviler vel på de endrer dette) - dårlig / elendig oppdateringsverktøy - kalender (liker androids kalendre mye bedre) - dårlig wifi-dekning (ser at de klager om det samme med samsung i9000) - dropbox (går vel under apps) - wimp / spotify (samme som over...) - dårlig google sync - buggy nettleser (får kun inn halve siden av feks h-avis.no) Utenom disse punktene er det en fantastisk telefon til litt over 2000kr. Så et råd til deg: Alle dine punkt, utenom nr2, vinner iPhone, mener jeg. Synd den kan miste samtaler viss du kommer borti venstre del av telefonen - det skal en mobil til 5000kr ikke gjøre. Det er dette som forhindrer meg å kjøpe en iphone. Lenke til kommentar
Kveldsro Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Jepp, der har du noen av grunnene til at jeg solgt min Wave fort på Finn.no. Skal du ha touch-telefon anbefaler jeg en med Android eller iPhone. Bada-systemet til Samsung kommer til å være borte om kort tid tipper jeg. Ihvertfall i løpet av maks 1 år. Android kommer til å overta raskt. Ifjor hadde Android en markedsandel på 2,8% og i dag har de 17,1% (innenfor smarttelefon-markedet). Lenke til kommentar
kristoly Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Bada-systemet til Samsung kommer til å være borte om kort tid tipper jeg. Ihvertfall i løpet av maks 1 år. Nuvel, Wave solgte en million telefoner første mnd. Det tegner ikke akkurat for en flopp med det første Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Når det gjelder betalapplikasjoner til Android, så har vel endel av de som er populær, muligheten til å kjøpe disse gjennom nettsiden til utvikleren. Slik at man på den måten har muligheten til å kjøpe dem. Siden Android ikke har en sperre som hindrer deg i å installere applikasjoner utenom Android Marked, er det ikke noe problem å installere disse. Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 (endret) Dobbel Endret 3. august 2010 av Jada-jada Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 (endret) Joda, det finnes lagg på wave, klarer å få det lett. Ting jeg ikke liker/kan forbedres med wave: - ikke opera(hvertfall ikke på appstore) - lite utvalg kvalitet apps (dumt at de lar apps med kun fransk, tyrkisk og kinesisk vises på "norsk"appstore. - ikke snarvei til apps på homescreen (tviler vel på de endrer dette) - dårlig / elendig oppdateringsverktøy - kalender (liker androids kalendre mye bedre) - dårlig wifi-dekning (ser at de klager om det samme med samsung i9000) - dropbox (går vel under apps) - wimp / spotify (samme som over...) - dårlig google sync - buggy nettleser (får kun inn halve siden av feks h-avis.no) Utenom disse punktene er det en fantastisk telefon til litt over 2000kr. Så et råd til deg: Alle dine punkt, utenom nr2, vinner iPhone, mener jeg. Synd den kan miste samtaler viss du kommer borti venstre del av telefonen - det skal en mobil til 5000kr ikke gjøre. Det er dette som forhindrer meg å kjøpe en iphone. Hmm syntes du bør reklamere på denne da jeg kjenner svært lite igjen av dette her. Dette er heller ikke nevnt som klager i Wave tråden utenom av deg selv da. Av og til har nok også brukeren mye av feilene som i hans/hennes mening hjerne dukker opp... Hva du liker og ikke liker er subjektivt og du har da veldig veldig mange i mot deg ihvertfall. Iphone har man da bare skrevet negativt om siden den kom ut men den anbefaler du? Høyst merkelig. At du velger feil telefon til deg selv er i grunn kun din skyld for de fleste med Wave syntes den er strålende. Nettleser er strålende det samme med Wifi forbindelsen og den er laggfri basta bom, har en flott kalender, og at du ikke klarer å oppgadere ligger hos deg ikke telefonen for jeg med flere andre klarer dette fint. Vil du ha et leketøy med masse apps så er Iphone tingen men jeg ville ikke kjøpt den nyeste grunnet svært mye negativ omtale. Endret 3. august 2010 av Jada-jada 1 Lenke til kommentar
Tåkelys Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Har ingen av de problemene med Wave, som er nevnt her. Og ikke antydning til lagg og WiFi fungerer. Det samme med nettleser. Telefonen er bare veldig bra Lenke til kommentar
hazzie Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Lagg: lås opp skjermen og scroll i widgets. Den bruker minst 1 sekund før den reagerer. Google sync: avtaler som vises som "hel dag" i google cal kommer på mobilen 1 dag før. link til flere med samme problem Min samsung spica holder wifi der wave mister dekning. Kalender: liker at androids kalender viser hvor lang tid avtaler varer fra månedsvisning. Ang nettleser: har dere åpnet h-avis.no og sjekket? Se på kriteriepunktene til trådstarter. Wave stiller likt på kamera, muligens. Har ikke prøvd gps på iphone 4 så det blir kun synsing fra min side. Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 (endret) Lagg: lås opp skjermen og scroll i widgets. Den bruker minst 1 sekund før den reagerer. Google sync: avtaler som vises som "hel dag" i google cal kommer på mobilen 1 dag før. link til flere med samme problem Min samsung spica holder wifi der wave mister dekning. Kalender: liker at androids kalender viser hvor lang tid avtaler varer fra månedsvisning. Ang nettleser: har dere åpnet h-avis.no og sjekket? Se på kriteriepunktene til trådstarter. Wave stiller likt på kamera, muligens. Har ikke prøvd gps på iphone 4 så det blir kun synsing fra min side. Et sek altså vel det virker som du er veldig kresen men jeg klarer ikke å ta tiden en gang for det skjer med en gang, jeg klarer rett og slett ikke å få til lagg (sorry). Jeg har en Spica selv så gir den bedre dekning via Wifi en din Wave så er det ditt eksemplar som har problemer... Jeg har ikke prøvd den ene nettsiden du nevner men neppe grunn til å forkaste en nettleser grunnet et nettsted... De nettstedene jeg bruker har jeg aldri hatt noe problemer med, den er rask og sidene kommer flott frem. Hva du liker er som skrevet subjektivt og kan ikke brukes som slakt av en funksjon på en svært bra tlf "noen liker fisk andre hater det" etc. Jeg har feks aldri tenkt på dette du skriver om kalenderen så dette er et IKKE problem for meg men tydelig noe som irriterer deg. Smaken er som baken!! Endret 3. august 2010 av Jada-jada Lenke til kommentar
hazzie Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Bare nevner at jeg savner flere ting fra ios og android. Wave synes jeg har fått alt for mye skryt. Teit av deg å insuere at jeg lager feilene i min "hjerne" uten å faktisk sjekke om jeg tar feil. Har lest poster av deg tidligere på forumet og fra nå av vil jeg skippe postene laget av deg. No offence 3 Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Bare nevner at jeg savner flere ting fra ios og android. Wave synes jeg har fått alt for mye skryt. Teit av deg å insuere at jeg lager feilene i min "hjerne" uten å faktisk sjekke om jeg tar feil. Har lest poster av deg tidligere på forumet og fra nå av vil jeg skippe postene laget av deg. No offence Nei det er faktisk helt greit. Det er en del som oppfører seg slik når man får argumenter imot og ikke klarer å diskutere videre 2 Lenke til kommentar
dTd Skrevet 3. august 2010 Forfatter Del Skrevet 3. august 2010 (endret) setter pris på svarene. Håper bare dere ikke drar diskusjonen deres for langt ut:P For å oppsumere hittil. 1) Kameraet på iPhone og wave er ca like bra. 2) Bedre støtte for film filer uten konvertering på samsung tlf. 3) nettleserne er ommtrent like gode, noen svakheter fra en bruker på wave. 4) Bedre utvalg av apps på iphone & android 5) GPSesene er det ikke så lett å sette opp mot hverandre kanskje? 6) Litt blandet feeling på bruker opplevelsen på wave. Håper noen iphone 4 eiere også vil dele sine brukere erferinger:) Har også et spm til, finnes det en app til iPhone som vil kunne spille av film filene jeg nevner i første post uten konvertering? Endret 3. august 2010 av dTd Lenke til kommentar
Tåkelys Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Har du ikke mulighet til å prøve telefonene noen plasser? Det må jo være det aller beste Men tror du blir fornøyd uansett hva du velger... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå