Twinflower Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 (endret) Jeg har nettopp fått et plagsomt problem med PC-en min; Etter POST skjer det rett og slett ingenting. Windows har fungert utmerket opp til denne rutinerestarten hvor altså ingenting skjedde. Følgende er forsøkt: - Koble fra alt unødvendig periferutstyr Resultat: Problemet vedvarer - Endre boot device-rekkefølge Resultat: Windows installasjonscd starter normalt. Ved valg av annen harddisk får jeg opp beskjed om at det ikke er operativsystem på disken (helt korrekt konklusjon der altså) - Boot Repair fra windows installasjonscd Resultat: ingen problem funnet - System Restore fra windows installasjonscd Resultat: Problemet vedvarer - Resette BIOS Resultat: Problemet vedvarer - Resette CMOS vha jumper Resultat: Problemet vedvarer - System Image Restore fra windows installasjonscd (laget image av C-disken etter forrige reinstallasjon i juni) Resultat: Problemet vedvarer. Er det noe mer jeg kan prøve? Disken med operativsystemet er åpenbart online og virker siden jeg klarer å restore både backup og system restore-points. Siden jeg erstattet innholdet på disken med et helt nytt image fra juni så klarer jeg ikke lenger å tenke meg at det er Windows som er problemet, men selve "hand overn" fra BIOS til operativsystem. edit: Hører også til historien at jeg ikke får noen feilmeldinger av noe slag under POST. RAM telles opp perfekt og alle disker og usb-enheter dukker opp. Endret 28. juli 2010 av Twinflower Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Det første BIOS skal gjøre er å lese MBR koden. Det høres ut som BIOS fungerer når du prøver en annen disk, så da kan man lure på om det er noe galt med MBR. Prøv å skrive ny MBR kode, dvs FIXMBR eller tilsvarende. Lenke til kommentar
Märtha og Durex Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Det første BIOS skal gjøre er å lese MBR koden. Det høres ut som BIOS fungerer når du prøver en annen disk, så da kan man lure på om det er noe galt med MBR. Prøv å skrive ny MBR kode, dvs FIXMBR eller tilsvarende. FIXMBR finnes ikke i Win7. Du må skrive BOOTREC /FIXMBR. Du kan få mer info her: http://support.microsoft.com/kb/927392. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 28. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2010 OK, takk gutter. Jeg skal forsøke på dette i morgen. Hva kan ha forandret/korumpert/slettet/tøyset med MBR? Og hvorfor lagres ikke MBR i system-imaget? Er det utenfor partisjonen? (Ja, jeg har svært liten erfaring med MBR:) Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 MBR inneholder også partisjonstabellen, som definerer partisjonene. Derfor kan den ikke være del av partisjonen. Det er den allerførste sektoren på disken. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 28. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2010 pussig at den plutselig tar kvelden, men definitivt verdt et forsøk. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 29. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2010 I dag fungerte alt som normalt igjen, uten at jeg rakk å teste MBR-trikset. Det jeg imidlertid la merke til, var en "ekstra" side med POST som dukket opp der den hang seg i går. Det gjelder den siden som ser ut som en tabell og lister opp de fleste av de interne enhetene med avbruddslinje (IRQ). Jeg har ingen anelse om hvorfor ikke den dukket opp i går. Hovedkortet er et Asus P5Q Deluxe btw. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå