Antatra Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Jeg har da hevet meg på et 5x5 program og har fulgt dette i 3 uker nå. Har etter hvert merket at det er vondt på innsiden av låret når jeg tar knebøy. Jeg lurer på hva dette kan skyldes? Teknikken har jeg jobbet med, og den er så som så. Jobber mest med å ikke krumme ryggen når jeg går under parallell. Slik jeg har forstått det skal beina og skuldrene like langt ut, slik at det kan trekkes en rett strek fra skuldre til fotsålen. Lurer likevel på om det ikke er for vid beinstilling som gjør at det er vondt. Det er ikke vekten på stanga som gjør det vondt, tror jeg. Jobber nå med 60kg. Jeg klarer vekten greit, men det river når jeg skyver opp. Vil det hjelpe å strekke bedre ut, eller er det mer snakk om stabiliseringsmusklene og at dette kommer seg etter hvert som jeg får trent disse? Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Jeg har absolutt ingen anelse hva problemet er, jeg har ingen kompetanse når det gjelder skader osv. Men jeg vil anbefale at du tester ut forskjellige lengder mellom beina, bredt og smalt osv. Jeg begynte relativt smalt, men nå har jeg det veldig bredt. Det synes jeg er lettest. Og selv om du mener du takler 60kg bra, kan det være veldig lurt å gå ned til kanskje 40kg til du har funnet ut av dette. Se for deg at lårene plutselig revner, blod spruter over alt og du ligger der, hylende i smerte. Vær realistisk, og ikke ta lett på kroppen din. Knebøy kan være en farlig øvelse om noe er galt. Jeg vet ikke hvilken type smerte du har, og jeg vet selv hvor vanskelig det er å beskrive smerte. Jeg anbefaler at du tar kontakt med personlig trener eller noen andre som har peiling, og aller helst lege/fysioterapaut/kiropraktor osv. Kroppen din skal du ha hele livet, husk det. Uansett hva du bestemmer deg for, varm ordentlig opp. Du må gjerne løpe/sykle som generell oppvarming, men jeg ville sagt at dynamisk oppvarming er det viktigste. Om jeg skulle løftet 60kg ville jeg gjort det slik: Stått i bunnposisjon uten stang i ca. 30sek x 3 (her strammer jeg rumpe/mage og på en måte hele hofteområdet da, så jeg kjenner at hoftene blir varme) Tøyer litt i lår og legger. 20kg x10 30kg x6 40kg x4 50kg x2 60kg 5x5 Dette er altså et pyramideoppsett. Det kan være tungt med en slik oppvarming, ofte klarer ikke jeg mer enn 2-4 toppsett selv om jeg egentlig skal ta fem. Dette er helt greit, det er viktig å ikke overtrene. Den største effekten kommer fra de første settene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå