Gå til innhold

Trenger hjelp med nytt grafikk-kort

Anbefalte innlegg

Hey. Jeg har prestert å ødelegge mitt grafikkort, GeForce 7950Gx2. For tilfellet vet jeg faktisk ikke hva for komponenter min pc inneholder, men lurer på hvis dere klarer å finne et grafikkort som fungerer med kun denne informasjonen:

Hadde GeForce 7950Gx2, og hovedkortet var MSI SLI et eller annet.

PCn har 2gb RAM og AMD 4600+, så et eventuelt nytt kortt burde passe med resten, antar det er svært unødvendig med et for nytt og godt kort når resten av PCn er relativt gammel.

Skal iløpet av uka få tak i informasjon om hovedkort osv, håper dere klarer å finne ut noe allikevel.

Endret av Sebbe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har tenkt på et kort som er i samme standard som resten av datamaskinen. 4600+ AMD, 2Gb RAM.

Har tenkt å bruke denne datamaskinen videre til spill. Kan nevne at skjermoppløsningen er 1680x1050.

Har du noen forslag?

Hvordan er du sikker på at alle disse kortene fungerer på min datamaskin? Du fikk jo ikke særlig mye informasjon.

Endret av Sebbe
Lenke til kommentar

Du har nok rett du Sebbe. Selv om det KAN gå med hvilket som helst nytt kort er det f.eks slettes ikke sikkert at HK ditt støtter GDDR5 teknologien o.l.

Noe av problemet er vel kanskje at gammel hardware er fremdeles dyr å kjøpe ny.

Var jeg deg ville jeg godsnakket litt med sparegrisen og laget noe nytt noe :)

Hvis du linker oss resten av systemet kan vi jo fortelle litt mer ;)

Lenke til kommentar

Her er hovedkortet mitt

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=321975

Dette er veldig mye mindre komplisert enn det du virker å tro det er :)

Det hovedkortet har i følge spesifikasjonene PCI-E slot, så da er det ikke værre enn at du kan bruke et hvilket som helst PCI-E skjermkort. Spesifikasjonene og standardene som brukes på kortet er irrelevant til om det er kompatibelt så lenge det er PCI-E basert (og det er nesten alle skjermkort nå til dags).

Du må selvfølgelig tenke på litt over hvor mye penger du vil legge i kortet, for selv om alle PCI-E kort vil fungere så vil de jo ikke være like raske (men det anntok jeg at du visste fra før). Men uover dette så er det ikke noe mer du trenger å tenke på egentlig.

Jeg annbefaler at du bestemmer deg for en prisklasse du er villig til å bruke, og så langer en ny tråd med "konkrete forslag til PCI-E kort til Xkroner" så vil du få noen konkrete forslag av andre forummedlemmer om hvilke modeller som vil gi deg mest for pengene for den prisklassen som du har valgt.

-Stigma

Lenke til kommentar

Takker for gode svar!

Jeg er så blank på dette området.

Har dere noen forslag til et kort som passer til hovedkortet og som står i balanse med AMD 4600+ og 2gb RAM.

Er jo ikke noen vits med et for dyrt kort hvis resten av datamaskinen uansett blir flaskehals?

Sitter nå å vurderer om jeg skal kjøpe nytt kort, eller gå for en ny datamaskin.

Lenke til kommentar

Spørmålet er om du har tenkt til å kjøpe nytt sytemet i nær fremtid?

Da kan du jo kjøpe f.eks et ATI 5870 kort til ca 3000, som du ikke vil få utnyttet på ditt nåværende system pga flaskehals CPU/minne, men som vil sparke godt fra med ett nytt i7/i5 system.

Jeg satte mitt 5870 kort i den gamle PCen min og i noen CPU krevende spill som BC2 var det ingen ytelsesøkning i forhold til det gamle Gforce 9800 GTX kortet. I andre spill som f.eks Fallout 3 var det en enorm forskjell, der kunne jeg kjøre alle settings på maks.

Vil du vente med nytt system ville jeg gått for et budsjett kort som f.eks ATI 5670 eller Gforce 240.

Har du planer om å kjøpe ny pc, kan du kjøpe det som passer lommeboka best.

Det kommer an på som Stigma sier, hvor mye du vil bruke?

Av nysgjerrighet, hvor mye kostet det 7950gx2 kortet da du kjøpte det? Det var sikkert ingen billig moro :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det ikke er uaktuelt å bygge litt selv så kan du oppgradere HK, CPU og minne i samme slengen uten å bruke masse penger på high end utstyr.

Forslag til oppsett

Inneholder:

4-kjerners AMD prosessor (2900 MHz)

DDR3 minne

Passende hovedkort

Radeon HD 5770 grafikkort

Sum: 3525,- til 4314,- avhengig av forhandler.

Hvis det bare blir nytt grafikkort på deg så anbefaler jeg deg å ta en titt på denne siden hvis du ønsker litt mer oversikt over hva som finnes på markedet.

Endret av whitespace
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for meget gode svar!

Nå ser jeg at jeg har tre muligheter, nytt grafikkort, oppgradere hele maskinen eller kjøpe nytt system. Slik det ser ut nå, tror jeg at jeg går for nytt grafikkort, pga økonomien.

Men fant en forhandler i området jeg har flyttet til som kjøper inn deler og bygger datamaskiner og selger for en ganske god pris.

Fikk dette tilbudet for 8000, merker dere har god peiling så tenkte legge det opp:

Ettersom han ser etter de beste leverandørene osv sier han ikke konkret hvilke deler, dette var all informasjon jeg fikk:

AMD 2.9x3

4096 MB RAM DDR3

GT240 1024 DDR5

500watt

Er dette nok info å få for å vite hvor mye den er verd? Vil ikke bli blåst.

Artemis-Entreri: 7950gx2 kortet koste meg noe mellom 4000-5000 for 4år siden :)

Endret av Sebbe
Lenke til kommentar

Umulig å si uten mer info, men jeg kan gi deg en prisantydning basert på det du listet opp (uten frakt/bygging).

AMD 2.9x3: (Athlon II X3 2900MHz) ca 600kr

4096 MB RAM DDR3: ca 800-1000kr

GT240 1024 DDR5: ca 700kr

500watt: ca 500kr

Hovedkort: ca 600-800kr

Kabinett: ca 400-800kr

DVD rom: ca 200kr

Harddisk: ca 300-700kr

Skjerm(?): ca 1000-2000kr

Mus/tastatur(?): ca 300-1000kr

Lenke til kommentar

Nei, han er forsiktig med info. Han sier han skaffer de beste leverandørene av kortene, fordi det er så stor forskjell på hvilket merke du kjøper ifra. (club3d, gainward osv). Sier han iallefall. Antar han er redd for konkurranse og/eller lurer meg.

Jeg har budsjett for en ny pc til ca 8000, og jeg vil at den skal yte maksimalt for spill 1år fram i tid, og så vil jeg jo så klart også kjøpe noe som er verdt pengene.

Endret av Sebbe
Lenke til kommentar

Det høres nesten litt suspekt ut, og de delene matcher ikke helt prisen hvis det ikke følger med en svær SSD og du får en blowj*b på kjøpet. Er det snakk om en butikk eller en privatperson?

Finn ut hva PCen består av og ta en sammenligning med prisguide.no eller en vilkårlig nettbutikk før du drar kortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...