Raydemort Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 (endret) Legger ved et bilde av "problemet". Browser er Opera 10.60. Som normalt er når man venter på noe, går det rimelig tregt på nettet når det står det der nede i statuslinjen. Tallet trenger så klart ikke være 32, som jeg skrev i emnetittelen, men hvilket som helst tall. Virker nesten som jeg er "nummer 32 i køen" eller noe. Spesielt irriterende er det når URLen jeg venter på heter noe med "adserver.xxxxx.xxxxx" eller lignende. <.< Er det noe jeg kan gjøre i forbindelse med dette, for å få et raskere nettverk? Har Telenor ADSL, med Topcom Xplorer 871BT modem i bridge-modus, Linksys WRT54GL router, koblet til med kabel. PS: Forsøkte både Google og søk på forumet, men fant ingentingeling. Rare nettverk.bmp Endret 28. juli 2010 av Raydemort Lenke til kommentar
nahojp Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Det ser ut til at forbindelsen du venter på går via en proxy-server som heter proxy.online.no. Du kan prøve å skru av den og se om ting går fortere da. Jeg kan ikke konfig-dialogene i Opera, men det bør være noe under "tilkoblinger" som heter "use proxy" eller "bruk mellomtjener". Jeg tror forresten ikke du er #32 i køen, jeg har i hvert fall aldri hørt om noen protokoll som er avansert nok til å gi et sånt svar. Tror heller det er tråd #32 eller element #32 på siden du laster eller noe sånt. Lenke til kommentar
Raydemort Skrevet 28. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2010 Innstillinger - avansert - nettverk - mellomtjenere, der var det merket av for "bruk automatisk mellomtjener-konfigurasjon", og adressen "http://www.online.no/proxy.pac". Det er jo helt klart en adresse fra Telenor, og det er jo de som er min ISP, men hvorfor den er der vet jeg ikke. Fjernet merkingen av den, og internett funker fint ennå. Eller fint, det funker faktisk mye bedre! Sidene laster MYE raskere, og jeg får ikke den beskjeden i statuslinjen lenger. Nå har jeg ikke testet mye, men lastet en god del sider jeg ellers får den beskjeden på. Ser ut som at det løste problemet, takk takk nahojp. Om noen har informasjon om hva den der automatiske proxyen skal være god for, så er jeg lutter øre. Lenke til kommentar
nahojp Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Proxyer kan ha mange funksjoner, en vanlig er som mellomlager. Tanken er at når kunde nr. 1 leser en bestemt webside på f.eks db.no blir siden lagret i proxyen. Når kunde nr. 2 skal lese den samme dagblad-artikkelen henter proxyen siden i sitt eget mellomlager i stedet for å spørre Dagbladets webserver, og potensielt kan dette gi raskere surfing alt i alt. Jeg trodde egentlig at stor andel av dynamisk og hppig oppdatert innhold har gjort at proxyer i praksis var gått ut av bruk. Og hvis proxyen blir overbelastet (som i ditt tilfelle) forsvinner selvsagt gevinsten uansett. En proxy kan også gi ekstra sikkerhet, dersom den sjekker innholdet som passerer for skadelige script. Jeg prøvde å søke på telenor.no etter proxy.online.no, men jeg fant ikke så mye - i hvert fall ingenting som tyder på at Telenor helst vil at kundene bruker denne proxyen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå