Gå til innhold

Ombygging av PC, Lydløs.

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har hatt en PC som har stått i nærmere et halvt år og bare samlet støv. Nå vurderer jeg å gjøre noen endringer på den. Kanskje gjøre den om til en "media pc", med blue ray spiller, og som er lydløs, som jeg kan koble til TVen osv. Eller muligens bare gjøre den til en lydløs gaming PC? Jeg har ikke bestemt meg om jeg vil gjøre dette enda, så dette er bare for å få litt oversikt over muligheter/kostnader osv.

Deler jeg har foreløpig, husker ikke alle detaljer:

- Intel Core I7-920 (Stock kjøler)

- 3GB RAM (corsair)

- XFX Geforce 285GTS. Visst det faktisk heter det da..husker ikke lenger

- Asus P6T Deluxe V2

- 1xCD-ROM

- 2x500GB HDD.

- Cooler Master midi-tower.

- OCZ Power Supply. Husker ikke Watt, og finner heller ikke ut hva den er >.<

Ting jeg trenger hjelp til å bestemme:

- Ny CPU kjøler? Vil ha en kjøler som er så lydløs som mulig, og som gir best kjøling. Er vel "Passive" kjølere som er best da?

- Ny kjøler på grafikkort? Finnes det en bra passiv kjøler til et Geforce 285GTS? lol

- Nytt kabinett? Vil ha et kabinett som er så lydløst som mulig, uten å ha for stor innvirkning på temperatur. Har vurdert Fractal Design Define R2 Black Pearl

- Liten SSD for OS? Skaffe Windows 7? (Har XP for øyeblikket). Er det noe særlig vits?

Burde jeg droppe HDDene fullstendig og satse på bare en SSD, siden de er mer lydløse?

- Ny power supply? Hvor kraftig bør den være med delene nevnt ovenfor? Er også viktig at den er modulær, og at den er så lydløs som mulig.

Jeg har egentlig ikke noe spesielt budsjett satt her. Nå vil jeg som sagt bare se på muligheter og kostnader, for å vurdere om det faktisk blir noe av.

Endret av ScudNor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det desidert billigste alternativet, og også det letteste er å kjøpe lange skjerm/keyboard kabler å stappe boksen inn i ett skap eller sette den på et annet rom/bod.

Jeg dreiv selv å prøvde å lage stillegående maskiner før, men skrinla det da det blir sinnsykt dyrt og resultatet blir aldri stille nok.

Lenke til kommentar

Det desidert billigste alternativet, og også det letteste er å kjøpe lange skjerm/keyboard kabler å stappe boksen inn i ett skap eller sette den på et annet rom/bod.

Jeg dreiv selv å prøvde å lage stillegående maskiner før, men skrinla det da det blir sinnsykt dyrt og resultatet blir aldri stille nok.

Løsningen med forlengere på skjerm/mus/keyboard, og flytte PC fristet lite. Men blir tatt til betraktning som en mulighet :p

Har regnet litt på det, sånn ca pris.

Dersom jeg kjøper en passiv kjøler til ca.600kr, fractal design "lydløst" kabinett til ca. 700kr, ny strømforsyning til ca 1000kr, og blue-ray leser til ca.700kr, kommer det på rundt 3000kr totalt. Det blir nærmere 5000kr dersom jeg kjøper en liten SSD, samt windows 7.

Men burde vel få en rimelig forbedring når det gjelder støy med "3000kroners"-løsningen?

--------------------------

Uansett. Jeg trenger forslag fra dere til hvilke deler jeg skal gå for.

1 Passiv Kjøler. LGA1336

1 Modulær strømforsyning, så stille som mulig. Og må ha nok Watt for å kunne drive delene som er nevnt lenger opp.

1 Kabinett som gir god støydemping (dersom dere vet om et bedre alternativ til fractal design define R2)

Endret av ScudNor
Lenke til kommentar

Hei.

Med passiv kjøling på cpu og gpu (dersom det er å anbefale på 285 GTS) er du enda mer avhengig av god luftgjennomstrømming i kabinettet ditt. Noe som betyr vifter for inn- og utluft. Ser av signaturen din at du kjenner til hvor behagelig stillheten til en SSD er.

Noen alternativer:

Vannkjøling på CPU og GPU (som produserer mest varme) og ev. chipset. Da har du minimert behovet for luftgjennomstrømming. En stillegående vifte på PSU kan da kanskje gi tilstrekkelig luft til å kjøle PSU, RAM og HDD dersom ikke HDD er av den varme typen.

Bedre kjølere, stillegående vifter og viftestyring ala Zalman ZM-MFC1 har jeg god erfaring med.

Dersom du skal bruke den som mediapc kan du jo minimere viftehastighetene og ev. skru opp igjen dersom systemet skal belastes mer.

Q

Lenke til kommentar

Nå skal jeg vel innrømme at selv om resultatet aldri blir tilfredsstillende så er det rimelig artig å holde på med selv om tusenlappa flyr ut av vinduet fortere enn jetfly.

Kabinettet mitt er modifisert etter alle kunstens regler, og at det har kostet meg langt over 10000kr er garantert.

Det er forøvrig nesten klink umulig å flytte på også med dempematter rund bout, tipper det veier ca 30kg eller noe rundt der. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...