Gå til innhold

Hjelp til å mekke det mest lettvektede systemet som er mulig!

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg ønsker å mekke meg et linux-system som er så lett som overhode mulig uten å miste noen funksjoner! Jeg har lyst på en enkel vindubehandler og en strippet debian-basert distro!

Noen som har forslag til hva jeg skal velge og hva jeg skal gjøre? :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"strippet debian-basert distro"

DOES NOT COMPUTE.

foreslår du legger inn Ubuntu eller Debian (gjerne server-utgavene) uten X11/DE/etc, og så installerer du X11/wm/etc.

eller så installerer du lfs. eller om du vil ha 100% kontroll, men også et perfekt pakke- og initsystem, så installerer du Gentoo.

Lenke til kommentar

du slipper å vente på "evige compiles" (har du tilfeldigivs 200mhz Pentium II ellnz?), men til gjengjeld får du et LOL initsystem og et generelt tregere system med en teit pakkebehandler uten en tusendel av mulighetene og kontrollen Portage tilbyr. etc.

Endret av aarolilja
Lenke til kommentar

Uansett hvilken pakkebehandler som er best så tror jeg at jeg vil sette Arch litt til sides.

Jeg har ingen erfaring med noen, men jeg vet at Arch har problemer på denne PCen som jeg sa.

Hvordan fungerer Gentoo å installere fra USB-lagringsenhet? Er det noen modifikasjoner som må til slik som på Arch eller er det bare å gå rett på sak?

Lenke til kommentar

LiveCDen er ikke ment for installasjon slik feks. Ubutuntu liveCD fungerer. Den var mer en feiring av 10 års jubileet.

Jeg kan anbefale å gjøre en alternativ installasjon som vist i punkt 3.

Du bruker en liveCD av en eller annen distro og får gjort unna den grunnleggende delen av installasjonen gjennom chroot. Da har du muligheten til å browse håndboken, forum og andre ressurser mens du installerer. Har selv gjennomført installasjonen slik flere ganger. Har borket noen installasjoner også :p Tid og tålmodighet :)

Endret av mikeys
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...