Gå til innhold

LED-skjerm med god oppløsning

Anbefalte innlegg

Hvilken teknologi er det du snakker om? Du snakker hele tiden om disse store LED-skjermene som i fremtiden skal lages små og komme i alles stuer. Jeg ber deg vise til noe som helst som tyder på at dette skal komme. Eller for den saks skyld være hensiktsmessig? Det er nemlig ikke vist noen prototyper på dette, og slike prototyper vises ofte flere år før evt introduksjon på markedet. Jeg kan altså ikke se noen indikasjoner på at (eller hvorfor) dette kommer.

OLED vil være det nærmeste du kommer!!

Jeg skal garantere deg at OLED vil markedsføres som OLED. Som Filmzes var inne på er OLED ganske forskjellig fra en tradisjonell LED (selv om navnet minner veldig mye). (AMOLED vil i all praktisk forstand være det samme som OLED i de produktene vi snakker om, det er bare det at noen dropper å si det selvsigende - AM)

Endret av chrlod
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvilken betegnelse bruker de da på LED skjermene da?

her blir det 2 forskjellige teknologier med samme betegnelse . det er derfor jeg kvalurere som dere kaller det

Hvilke LED-skjermer tenker du på?

det ene er jo disse tv og data skjermen og det andre er det som har blir nevnt som reklameskilt.

mulig at det er slik som bl.a. brukes på fotball stadioner

Lenke til kommentar

hvilken betegnelse bruker de da på LED skjermene da?

her blir det 2 forskjellige teknologier med samme betegnelse . det er derfor jeg kvalurere som dere kaller det

Hvilke LED-skjermer tenker du på?

det ene er jo disse tv og data skjermen og det andre er det som har blir nevnt som reklameskilt.

mulig at det er slik som bl.a. brukes på fotball stadioner

Du må komme med eksempler.

At informasjonsskilt med oppgitt størrelse i kvadratmeter baserer seg på lysdioder er vel ikke akkuratt lett å blande, disse kalles vel stort sett for elektroniske reklameskilt og lignende.

JEg vet ikke om noe var uklart i mine tidligere innlegg, men som både chrlod og jeg har sagt litt for mange ganger nå: Det finnes ikke tv/pc-skjermer basert på lysdioder.

Og jeg vet ikke om et av mine lengre innlegg ble for avanserte for deg, men jeg skrev helt tydelig:

LED-skjermer vil ikke komme, da LED's først og fremst ikke produserer nok lys, hvis de skulle lages så små som sub-pixler, det hadde blitt en meget mørk skjerm, for det andre hadde produksjon av disse blitt svinedyrt (selv SED vil fremstå som billig), og fpor det tredje, om du skulle ha nok lysstyrke til å se noe som helst ville lysdiodene brent opp av overoppheting.

Lenke til kommentar

man må ikke glemme at det finnes en utvikling som stadig går fremover.

joda. ekte LED skjerm kan ikke lages for små . det er ingen ting i dag som sier at de ikke kan lages mindre eller får bedre lys egenskaper i fremtiden.

i dag kjøper folk plasma når de vil ha store skjermer fordi de har lit andre ( og bedre) egenskaper en LCD.

når plasma er kommet ned 42" så har jeg ikke problemer med å se at LED skjerm også kan komme ned mot samme strøelse.

her tror jeg at det stopper på 50-60 tommer

på sikt. siden OLED skjerme er for små og neppe kommer i store versjoner , samt at Plasma tver bruker mye strøm så kommer nok det også "reklameskilt" for dem som er interessert. er du entusiast så betaler du det det koster.

etterhvert kommer det til vanlig folk også

her må man må huske på både LCD og plasma hadde mange dårlig egenskaper får bare non få or siden som nå er omtrent borte.

man må heller ikke gå seg fast i det som ikke er mulig i dag heller ikke kommer til å bli mulig i fremtiden .

bare tenk på alle dupedingsen man har hvor formidabel utvikling de har hatt

Lenke til kommentar

Hverken lcd eller plasma har hatt problemer med størrelse på pixlene.

LED vil aldri bli brukt til tv og pc, fordi det er et ekstremt dårlig valg. Vi bygger ikke bygninger ved å laminere sammen bladgull til det blir vegger og tak av det. Selv om det sikkert er mulig.

LEDS kan ikke bli så veldig mye mer effektive enn de er nå, de presser stadig grensene for hva som er mulig. Men et sted sier det stopp, akkuratt som med prosessorer og kretsstørrelser: De har blitt krympet til 22nm, men det er bare ikke mulig å gå under det, siden alt for mange andre faktorer ødelegger.

Derfor har man gått over til OLED, som bruker langt bedre materialer og et langt bedre design, som gir fra seg tilfredstillende mengder lys fra små nok punkter.

Man har også SED, lasertv, og det er et par teknologier til som har blitt forkastet, men som likevel er bedre enn å bruke LEDs.

Men dette har jeg allerede forklart, og du ignorert flere ganger.

Ro ro ro din båt....

Lenke til kommentar

jeg ignorere det det ikke . det ar at jeg tror ikke helt på det du skriver.

i en periode var det r kostbart å lage plasma tver ned i 40 tommer. likevel så var det noen som gjorde det .

når det gjelder OLED så har de ikke enda klart å lege en skikkelig stor skjerm.

de største er vel ca 30 tommer samt at det er veldig få modeller å velge mellom.

hvis en vil ha 60'' eller 70'' for dens slagskyld så kommer de nok med en variant av LED.

det kan godt hende at de kombinerer OLED med LED.

å avskrive det alt nå er alt for tidlig

Lenke til kommentar

Elg, hvorfor fortsetter du å mase på dette? Du har laget deg en problemstilling som i og for seg er berettiget da TV-en ikke er en LED-TV, men LCD-TV med LED-bakbelysning. Det du sitter og antar er at det vil komme TV-er basert på samme LED-teknologi som bruker i bakbelysningen på dagens LCD-er, men det kommer det aldri til å gjøre. Ja, teknologien går fremover, men LED vil aldri være lønnsomt eller fordelaktig fremfor allerede eksisterende, billigere teknologi!! Alle andre LED-varianter er nettopp VARIANTER, og derfor vil de bære et annet navn. 

Dette er ikke første tråd hvor du sitter og maser på en problemstilling som er ikke-eksisterende bortsett fra i din lille boble og som har blitt motbevist med svært tydelige begrunnelser av opptil flere andre svært pålitelige forumbrukere gang på gang. Hvis du ikke finner de svarene du leter etter her, foreslår jeg at du prøver andre steder. Men jeg tror ikke at du noensinne vil finne en eneste person med innsikt i denne teknologien som godtar problemstillingen din utover at "Joda, det er nok terminologisk ukorrekt, men praktisk har det absolutt ingen betydning".

Lenke til kommentar

Elg, hvorfor fortsetter du å mase på dette? Du har laget deg en problemstilling som i og for seg er berettiget da TV-en ikke er en LED-TV, men LCD-TV med LED-bakbelysning. Det du sitter og antar er at det vil komme TV-er basert på samme LED-teknologi som bruker i bakbelysningen på dagens LCD-er, men det kommer det aldri til å gjøre. Ja, teknologien går fremover, men LED vil aldri være lønnsomt eller fordelaktig fremfor allerede eksisterende, billigere teknologi!! Alle andre LED-varianter er nettopp VARIANTER, og derfor vil de bære et annet navn.

Dette er ikke første tråd hvor du sitter og maser på en problemstilling som er ikke-eksisterende bortsett fra i din lille boble og som har blitt motbevist med svært tydelige begrunnelser av opptil flere andre svært pålitelige forumbrukere gang på gang. Hvis du ikke finner de svarene du leter etter her, foreslår jeg at du prøver andre steder. Men jeg tror ikke at du noensinne vil finne en eneste person med innsikt i denne teknologien som godtar problemstillingen din utover at "Joda, det er nok terminologisk ukorrekt, men praktisk har det absolutt ingen betydning".

nå blander du samme flere ting her.

- jeg mente å kalle dagens lcd skjermer med LED bakgrundsbelysning ( det kalle for det selv om ikke lyset nædvendigvis sitter bake panelet) er uheldig da man ikke får riktig oppfatning av hava det faktisk er .

- jeg mer ( som jeg også forsøke å forklare) at frem i tid så vil både LCD ( dagens variant) og PLASMA vær erstattet men noe annet.

da bruker de teknologien bak både LCD,PLASMA,OLED o.s.v til å skape noe nytt.

jeg er ganske sikker på at de kan klare å gjøre disse lysdiodene både kraftigere og mindre en de er i dag .

de har jo stadig blitt mindre.

nå kan man få disse diodene i de viktige fargene som må til for å skape et video bilde. det er ikke llenge siden det var umulig å få til blå fargen .

man har til og med greit å lage laser av disse ( så det en plass for en stund siden).

OLED som er organisk har den egenskapen at fargen svekkes ganske raskt i for hold til konkurrerende teknologier.

nå har de riktignok klar å dempe denne utviklingen de siste årene .

hvis LED er for dyre å produser i dag så finner de en bedre og billigere produksjons teknikk med andre materialer en de som brukes i dag.

det er bare å se hvordan CD har utviklet seg fram til dagens høytkapasitets plate.

der har det hele tiden vær nektet for at det ikke var mulig å pakke dataene tettere , selv om utviklingen har vis det motsatte.

det er en av grunne til at jeg ikke tror hundre prosent på den bastante meningen din om at LED ikke kan gjøres både kraftigere og mindre en stund til .

strent ta så trenger de nok bare å bli mindre for å få til skjerm i mindre strøelse

nå erdet ikke slik at jeg tro at det er mulig å lage lysverd ( som i Starvars) vist det er det du tror

Lenke til kommentar

jaok. Men det eksisterer likefullt allerede i dag bedre og billigere måter å lage et bedre bildepanel på enn tradisjonell LED-teknologi. Og som som sagt, dersom det -skulle- (i en parallell vireklighet) komme TV-er basert på LED-teknologi ville de jo bare kalt det noe annet enn bare "LED-TV". kanskje SLED, CLED eller MLED. (Fullstendig hypotetiske navn) Eller har du rodd så lenge nå at du har glemt din opprinnelige problemstilling?

Nå gidder jeg ikke mer. 

Lenke til kommentar

jeg har hør om noen teknologier som skulle være en slags erstatning for både LCD og PLASMA.

iden vår visstnok å kunne lage noe som dekket for begge .

foreløpig har man bare LC eller PLASMA . mens OLED så vidt begynner å komme .

de andre teknologiene er forsvunnet helt.

på mang måter synes jeg at et har gått litt tregt med OLED.

problemet var vist å klare å lage panelene store nok

er det noen som husket dette tastaturet som skulle bruke OLED skjermer på tastene ,slik at man kunne endre utsende på tastene ?

en da er det ingen som har klart å komme med en funksjonell utgave.

Lenke til kommentar

Og problemet med OLED er, som du sier, størrelsen på panelene og levetid. OLED-panelene holder rett og slett ikke lenge nok. Jeg tror det er lenge til vi ser OLED som standard TV-format, da LCD med LED-baklys funker bra og det ser ut til at produsentene nå satser mer på 3D enn panelteknologi.

Lenke til kommentar

Om jeg ikke husker galt klarte de å få over 10 000 timer på de blå oledene allerede for 2-3 år siden. Om du sammenligner med 20 000 timer, som er standard på mange lcd og crt-skjermer, så er det ikke så fryktelig egentlig (når var sist du brukte opp en lcd).

For noen år siden hadde vi en tråd her på forumet der det måltes på-tid på skjermene, og det var mange som ikke en gang nådde 5 000 timer før de skiftet ut skjermene, noen få som var oppe over 8 000, og en som var oppe i 15 000.

Nå har lcd vært tilgjengelig lenger, og flere bruker det, men tror ikke så mange bruker en skjerm i over 10 000 timer egentlig

Vi snakker tross alt 6 timer om dagen, hver dag, i 5 år.

Eller 3 timer om dagen i 10 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...