Gå til innhold

Canons "speilløse svar" blir med speil?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Akkurat det spørs vel hvor mye penger man vil hive på problemet, finnes en del grumme søker til high end video-systemer, type Red Bomb EVF og lignende. Mend er svindyre, og svære.

Ting blir jo dog bare mindre og mindre, så tipper at om noen år får man plass til en søker med høyere pixeltetthet enn det vi kan oppfatte i type IXUS-serie kameraer...

Eneste speilløse systemet som jeg virkelig sikler etter atm, er Leica M - de andre mangler essentielle lyssterke objektiver imo. Satser på å arve penger fra ukjent onkel i Amerika ellerno... :p

Lenke til kommentar

Jeg ser for meg mange måter å gjøre det mer kompakt med speil. Til sammen tror jeg det kan bli tynnere enn Olympus EP-1 uten å fjerne speilet.

- Mindre sensor og 16:9-format*. F.eks 16 x 9 mm (diagonal crop-faktor 2,36)

- En brattere vinkel på både speilet og mattskiva. F.eks 30 grader fra vertikalen

- En optisk søker som ser sensorsiden av mattskiva. Altså ikke "baksiden" av mattskiva slik som i dagens speilreflekser.

- En optisk søker som er vinklet 30 grader opp fra horisontalen for å forenkle konstruksjonen og gi bedre ergonomi.

- Speil, mattskive og søker kan dekke f.eks bare 90% av høyden i stedet for 100%.

- Fjerne den mekaniske lukkeren og bare bruke elektronisk lukker.

Noe slik tror jeg har potensiale til å redusere registeravstanden til under 10mm uten å fjerne speilet og uten å fjerne kontrastbasert AF-sensor. Systemet vil gi god ergonomi med vinklet optisk søker og være godt egnet til video på grunn av 16:9-formatet.

Dette er bare mine tanker rundt potensielle muligheter.

Tja. Fremdeles sitter du igjen med at det eneste som reelt reduserer registeravstanden er at du har en liten/lav sensor.

Jeg ser ikke helt hvordan du mener dette skal gjøre systemet mer kompakt i forhold til samme sensor med 45 graders speil, siden brattere speil medfører at du må flytte mattskiven og prismehuset lenger frem i kamerahuset.

Hva du mener med å se "sensorsiden" av mattskiven skjønner jeg ikke helt. Tenker du på å bare projisere bildet på en hvit flate i stedet for å bruke en mattskive av glass?

Lenke til kommentar

Ja, det er det siste jeg mener. En "mattskive" som fungerer som et lerret for prosjektører. Altså lyskilden på samme side av lerretet som øynene som ser. Da unngår man nettopp det du sier med flytting av prismehuset lengre fram. Faktisk slipper man prismehus helt. Søkeren vil fungere ganske likt sånne forstørrelseklosser man ser på frimerker med. Vinkelen vil gjøre det mer ergonomisk enn dagens kameraer der søkerens retning er parallell med den optiske aksen i objektivet. Tenk mellomformat og vinklet sjaktsøker.

Videre vil ideen min redusere høyden ved å ha en søker som dekker mindre enn 100% av bildehøyden. Både søker og speil kan være avkortet i høyden. Når man i tillegg kombinerer dette med en 16:9 sensor så blir det et veldig smalt speil som igjen åpner for veldig kort registeravstand. Når prismehuset er erstattet med et lite "lerret" rett over åpningen i fatningen så mister man det meste av pukkelen oppå kameraet. 16:9 åpner også for en skjerm bak på kameraet som er lite høy. Det åpner for at baksiden av kameraet kan ha ganske lav høyde til tross for at den skal ha plass til både 16:9 skjerm og ~16:9 optisk søker.

Husk at vi spekulerer i nye løsninger her og bryter med tradisjonell tankegang. Akkurat som da Olympus slapp "bomben" micro four thirds. Det gikk sjokkbølger gjennom bransjen. En helt ny løsning med radikale forskjeller fra tidligere digitale kameraer. Canon nøyer seg neppe med å komme luskende etter med en kopi av hva Olympus gjorde for et par år siden. Canon vil nok vise at de også kan være innovative og lage egne løsninger.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...