TorVidle Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Interessante og spennende tolkninger kan foretas utav de knappe ordene her fra Canon: http://www.reuters.com/article/idUSTOE66J04U20100720 Særlig: Sitat: "It's not a question of whether or not you have a mirror. There is a consumer need for good-quality cameras to be made smaller," Maeda said. "We will meet this need." He denied this would be difficult without removing the internal mirror, adding that Canon had produced very small SLR cameras in the past. Hvorfor ikke? Produsentene som f.eks Canon sitter garantert på nye løsninger - løsninger vi forbrukere kanskje ikke har tenkt på. Det er vel ingen fasit som sier at fremtidens speilrefleks må ha dagens løsninger. Et "Lommespeilrefleks"? Ja takk - gjerne! - De speilløse som eksisterer i dag mister jo sin lommevennlighet straks man putter på en handy zoom - logisk nok, og "motsatt" - de minste av dagens speilrefleks blir adskillig mindre volumaktige med et lite fastobjektiv. Selv ønsker jeg et lommevennlig kamera med best mulig bildekvalitet som kan tas med når speilrefleksen må ligge hjemme, men synes dagens speilløse har for mange minus. Tanken om et betydelig krympet speilrefleks som kan puttes i lomma synes meget forlokkende for min del. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Jeg tolker Canon's utspill som FUD. For det første, så lagde alle mye mindre speilreflekshus i gamle dager. (Og de minste kom orøvrig fra Olympus. Som har kastet ut speilet). Poenget er at uansett hvor lite Canon klarer å lage dette, så blir det stort sammenlignet med de speilløse. Det som idag er det største ankepunktene med de speilløse (treg autofokus og dårlig kvalitet på elekroniske søkeren) er ting som løses i løpet av kort tid. Det som ofte glemmes i diskusjonen er at ved å kaste ut speilet, så reduserer interne vibrasjoner i kamera, slik at behovet for IS blir litt mindre. IS bidrar til større hus eller større optikk, avhengig av løsning. Men som TS er inne på, optikken er den som tar mest plass. Såfremt ikke sensoren krympes drastisk, så betyr det fast-optikk eller sammenleggbare zoomer på 2x til 3x (som Olympus 9-18mm og 14-42mm). For min del, så er Panasonic GF1 + 20mm f/1.7 smått nok til å gå ned i en jakke-lomme. Og da har jeg en ledig lomme til f.eks. en 45mm f/2.8 Mer trenger jeg ikke når jeg skal reise lett. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Skal man ha speil, så må du uansett ha en registeravstand som er en del større enn høyden til sensoren. Så eneste måten å gjøre husene markant tynnere på er å redusere sensorstørrelsen og registeravstanden. Og det vil bety å gå vekk fra EF-fatningen. Hvis ikke er det vanskelig å få hus som blir noe merkbart tynnere enn XXXD. Eneste man kan gjøre er å bytte ut pukkelgrepet med noe som minner mer om Oly E-4x0, men jeg tror ikke det utgjør noen særlig forskjell når det kommer optikk inn i bildet. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Bob Atkins har også gjort seg opp noen tanker om saken. Nå trenger strengt tatt ikke speilet å være henglset i hjørnet eller ha en vinkel på 45 grader, så det kan være mulig å lage en speilkonstruksjon som gir deg kortere register-avstand. Men da lager de seg en del problemer som må løses. Og avansert mekanikk er aldri billig. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Tviler litt på at det er så mye å vinne på å bruke "brattere" speil. Da må man flytte prismehuset lenger frem, så jeg mistenker at det går opp i opp. Klart, det kan jo være Canon hiver seg på 3D-bølgen, og lager et kamera med to optiske baner til to søkere, og to speil som danner en 90-graders vinkel Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Håper at Canon kommer med en jakkelomme-"rangefinder" med fullframe sensor, på et "micro EF" mount. Kunne da fått små, vide vidvinkelobjektiver a la Leica M og adaptermuligheter til alskens klassikere, mens man beholder muligheten til å bruke fullt fungerende EF-optikk via adapter. Håper også Canon tar hensyn til kunder mer enn middels interessert i foto - at de unngår SonyNEX-blemmer med klønete meny og (ærlig talt!) manglende autofokus med objektiver påmontert via adapter. Klønete meny: The problems in the manual and semi-manual control modes come when you want to change anything other than the basic exposure settings - there aren't enough buttons to give direct access and there's no function menu to allow you to change them as you shoot. The vast majority of cameras currently on the market have some kind of function menu that brings up a series of icons representing the camera's settings, allowing them to be selected and changed. It's not quite as fast as having direct access buttons but it's the next best thing. The NEX has no such option - changing the ISO, metering mode, AF area selection method or type of file being shot (which has implications for which features can be used), requires leaving the shooting mode and delving into the menu. These settings are then scattered across three sub-categories (Camera, Image Size and Brightness/Color), which you have to scroll through each time, since the menu always resets to the top item on the list. So, assuming you last used the Brightness/Color menu, it still takes a minimum of 6 button presses to change the ISO setting, 8 to change metering mode and between 10 and 20 to configure and engage the HDR mode (the higher numbers coming if you were previously shooting RAW files). Manglende autofokus An Alpha mount adapter will be available, giving the ability to use Sony and Minolta SLR lenses. The LA-EA1 adapter has a motor to control the lens aperture, but nothing to drive the autofocus (it can't currently focus SSM and SAM lenses with built-in focus motors either). We have no pricing for the adapter yet but suspect the additional mechanical complexity of providing aperture support may mean it's worth thinking very hard about how much it's really worth to retain compatibility. Men - tipper mer realistisk at Canon nok går for ASP-C-størrelse på sensoren - det vil gi muligheter for både EF og EF-S-optikk via adapter.. Lenke til kommentar
arela Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Speilløse systemer har da sine begrensninger de også. Jeg så på RandiA sitt Panasonic GF1 i helga, og det var dønn umulig å se noe nyttig i søkeren (les lcd skjerm) i sollyset. I andre settinger kan det muligens være bedre enn speilrefleks, f.eks i mørke konsertlokaler, så jeg har ikke utelukket noe slikt enda. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Steve Huff har lagt ut en interessant artikkel hvor man han tester div kameraer på konserter med SEAL i øst-europa. Det er også noen bilder som er tatt rundt i gatene/byene de har besøkt. http://www.stevehuffphoto.com/2010/07/20/shooting-concerts-with-compacts-and-dslrs-my-experience/ Han har brukt Leica X1, Olympus E-P2, Sony NEX-5 og Pentax K7. I tillegg har han lånt av SEAL hans Leica M9 m/Noctilux 0,95 (Noctilux n koster rundt 75 laken...) og Canon 1dMKIV. Han har også lagt ut en grundig test av Sony sine 2 nye speilløse modeller, de er bra på høy ISO, men objektivene er softe. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Speilløse systemer har da sine begrensninger de også. Jeg så på RandiA sitt Panasonic GF1 i helga, og det var dønn umulig å se noe nyttig i søkeren (les lcd skjerm) i sollyset. I andre settinger kan det muligens være bedre enn speilrefleks, f.eks i mørke konsertlokaler, så jeg har ikke utelukket noe slikt enda. Jeg er enig i at det er et problem. Men kan heldigvis løses ved å koble til en liten EVF. Desverre er Pansonic sin EVF en litt trist sak, særlig sammenlignet med EVF-en i G1/GH1/G2 og Olympus sin versjon. Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Håper også Canon tar hensyn til kunder mer enn middels interessert i foto - at de unngår SonyNEX-blemmer med klønete meny og (ærlig talt!) manglende autofokus med objektiver påmontert via adapter. Klønete meny: The problems in the manual and semi-manual control modes come when you want to change anything other than the basic exposure settings - there aren't enough buttons to give direct access and there's no function menu to allow you to change them as you shoot. The vast majority of cameras currently on the market have some kind of function menu that brings up a series of icons representing the camera's settings, allowing them to be selected and changed. It's not quite as fast as having direct access buttons but it's the next best thing. The NEX has no such option - changing the ISO, metering mode, AF area selection method or type of file being shot (which has implications for which features can be used), requires leaving the shooting mode and delving into the menu. These settings are then scattered across three sub-categories (Camera, Image Size and Brightness/Color), which you have to scroll through each time, since the menu always resets to the top item on the list. So, assuming you last used the Brightness/Color menu, it still takes a minimum of 6 button presses to change the ISO setting, 8 to change metering mode and between 10 and 20 to configure and engage the HDR mode (the higher numbers coming if you were previously shooting RAW files). Manglende autofokus An Alpha mount adapter will be available, giving the ability to use Sony and Minolta SLR lenses. The LA-EA1 adapter has a motor to control the lens aperture, but nothing to drive the autofocus (it can't currently focus SSM and SAM lenses with built-in focus motors either). We have no pricing for the adapter yet but suspect the additional mechanical complexity of providing aperture support may mean it's worth thinking very hard about how much it's really worth to retain compatibility. Men - tipper mer realistisk at Canon nok går for ASP-C-størrelse på sensoren - det vil gi muligheter for både EF og EF-S-optikk via adapter.. Det er snakk om det løses med enten nytt adapter eller firmware på NEX- modellene Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Speilløse systemer har da sine begrensninger de også. Jeg så på RandiA sitt Panasonic GF1 i helga, og det var dønn umulig å se noe nyttig i søkeren (les lcd skjerm) i sollyset. I andre settinger kan det muligens være bedre enn speilrefleks, f.eks i mørke konsertlokaler, så jeg har ikke utelukket noe slikt enda. Det gikk bedre etter hvert, arela, når man kommer litt inn i skyggen...og dessuten tror jeg skjermen "stod på" manuell fokusering da du tittet på :!: , og da var det visst bare tåke å se. Brukte det i dag under åpningen på Olavsfestdagene, og det var knall-sol, så jeg er spent på hva jeg "så" og fikk fanget opp på skjermen da. (Men nå har jeg da bestilt view-finder til det.) For macro er skjermen i alle fall god å ha. Lenke til kommentar
arela Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Steve Huff har lagt ut en interessant artikkel hvor man han tester div kameraer på konserter med SEAL i øst-europa. Det er også noen bilder som er tatt rundt i gatene/byene de har besøkt. http://www.stevehuffphoto.com/2010/07/20/shooting-concerts-with-compacts-and-dslrs-my-experience/ Han har brukt Leica X1, Olympus E-P2, Sony NEX-5 og Pentax K7. I tillegg har han lånt av SEAL hans Leica M9 m/Noctilux 0,95 (Noctilux n koster rundt 75 laken...) og Canon 1dMKIV. Han har også lagt ut en grundig test av Sony sine 2 nye speilløse modeller, de er bra på høy ISO, men objektivene er softe. Så noen bilder (Nikon Cafe) på ISO 6400 med Sony NEX-5 og Nikkor 50mm f/1.2 ......en blir pirren av slikt! Det var nok noe muffens med søkerbildet ditt ja RandiA, men nå hender det at jeg ser tåke likevel Lenke til kommentar
aklla Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 Flyttet tråden til ett mer passende forum Tilbakemeldinger på dette tas pr PM. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 Skal man ha speil, så må du uansett ha en registeravstand som er en del større enn høyden til sensoren. Så eneste måten å gjøre husene markant tynnere på er å redusere sensorstørrelsen og registeravstanden. Tviler litt på at det er så mye å vinne på å bruke "brattere" speil. Da må man flytte prismehuset lenger frem, så jeg mistenker at det går opp i opp. Jeg ser for meg mange måter å gjøre det mer kompakt med speil. Til sammen tror jeg det kan bli tynnere enn Olympus EP-1 uten å fjerne speilet. - Mindre sensor og 16:9-format*. F.eks 16 x 9 mm (diagonal crop-faktor 2,36) - En brattere vinkel på både speilet og mattskiva. F.eks 30 grader fra vertikalen - En optisk søker som ser sensorsiden av mattskiva. Altså ikke "baksiden" av mattskiva slik som i dagens speilreflekser. - En optisk søker som er vinklet 30 grader opp fra horisontalen for å forenkle konstruksjonen og gi bedre ergonomi. - Speil, mattskive og søker kan dekke f.eks bare 90% av høyden i stedet for 100%. - Fjerne den mekaniske lukkeren og bare bruke elektronisk lukker. Noe slik tror jeg har potensiale til å redusere registeravstanden til under 10mm uten å fjerne speilet og uten å fjerne kontrastbasert AF-sensor. Systemet vil gi god ergonomi med vinklet optisk søker og være godt egnet til video på grunn av 16:9-formatet. Dette er bare mine tanker rundt potensielle muligheter. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 Og så har du løsningen med halv-speil, som fjerner behovet for å vippe speilet vekk (og litt lys naturligvis). Det er ingen tvil om at det finnes flere måter å lage mer kompakte systemer uten å ta vekk speilet helt. Men, uansett hvor kompakt man kan gjøre det med speil, så vil det alltid kunne gjøres mer kompakt uten. Og løsningene for å gjøre speilløse virkelig bruksvennlige (f.eks. stadig bedre skjerm/evf) modnes nok fort. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Steve Huff har lagt ut en interessant artikkel hvor man han tester div kameraer på konserter med SEAL i øst-europa. Det er også noen bilder som er tatt rundt i gatene/byene de har besøkt. http://www.stevehuffphoto.com/2010/07/20/shooting-concerts-with-compacts-and-dslrs-my-experience/ Han har brukt Leica X1, Olympus E-P2, Sony NEX-5 og Pentax K7. I tillegg har han lånt av SEAL hans Leica M9 m/Noctilux 0,95 (Noctilux n koster rundt 75 laken...) og Canon 1dMKIV. Han har også lagt ut en grundig test av Sony sine 2 nye speilløse modeller, de er bra på høy ISO, men objektivene er softe. Småpirk, men steve eier jo selv m9 (+m6 og mp om jeg ikke tar feil) og forgjengeren til noctilux 0.95(noct 1.0.)..så hvorfor han skulle låne seal sin m9, kan jeg ikke forstå: noctilux 0.95 derimot Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Småpirk, men steve eier jo selv m9 (+m6 og mp om jeg ikke tar feil) og forgjengeren til noctilux 0.95(noct 1.0.)..så hvorfor han skulle låne seal sin m9, kan jeg ikke forstå: noctilux 0.95 derimot Var et eller annet om økonomiske problemer, så han hadde solgt det meste av utstyret. Bl.a. M9-en. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Var et eller annet om økonomiske problemer, så han hadde solgt det meste av utstyret. Bl.a. M9-en. Huffameg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Småpirk, men steve eier jo selv m9 (+m6 og mp om jeg ikke tar feil) og forgjengeren til noctilux 0.95(noct 1.0.)..så hvorfor han skulle låne seal sin m9, kan jeg ikke forstå: noctilux 0.95 derimot Var et eller annet om økonomiske problemer, så han hadde solgt det meste av utstyret. Bl.a. M9-en. Den svir dypt Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 4. august 2010 Forfatter Del Skrevet 4. august 2010 Blir uansett spennende å se hva løsning de kommer med og forhåpenligvis noe som funker bedre enn dagens løsninger. Tor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå