Nordmoen Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Heisann folkens. Trenger litt hjelp med strømsparing på laptopen. Laptopen er en Acer med reklamen for 8 timer bruk, noe den ikke er i nærheten av (selv ikke i Windows), men jeg tror strømforbruket kan forbedres drastisk. Har akkurat prøvd powertop og den fikk forbruket ned fra 25W til 18W noe som blir litt over en tid, men hvordan får jeg gjort sånn at disse endringene Powertop foreslår skjer ved hver boot? Den maser også veldig om at 'En lydenhet er skrud på 100% av tiden', og foreslår at jeg skrur den av, men det ser ikke ut til å hjelpe, noen tips i den gården? Lenke til kommentar
mikeys Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 (endret) Kan du gi mer informasjon? Hvilken Acer laptop er det? Hvilke komponenter har den? Akkurat hva er det powertop sier du skal endre på? Og hvilken distro bruker du? Edit: skrivefeil Endret 28. juli 2010 av mikeys Lenke til kommentar
Nordmoen Skrevet 28. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2010 Selvfølgelig Laptopen er en Acer Aspire 3820t, lspci gir: 00:00.0 Host bridge: Intel Corporation Core Processor DRAM Controller (rev 12) 00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation Core Processor Integrated Graphics Controller (rev 12) 00:16.0 Communication controller: Intel Corporation 5 Series/3400 Series Chipset HECI Controller (rev 06) 00:1a.0 USB Controller: Intel Corporation 5 Series/3400 Series Chipset USB2 Enhanced Host Controller (rev 05) 00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 5 Series/3400 Series Chipset High Definition Audio (rev 05) 00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation 5 Series/3400 Series Chipset PCI Express Root Port 1 (rev 05) 00:1c.1 PCI bridge: Intel Corporation 5 Series/3400 Series Chipset PCI Express Root Port 2 (rev 05) 00:1d.0 USB Controller: Intel Corporation 5 Series/3400 Series Chipset USB2 Enhanced Host Controller (rev 05) 00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 Mobile PCI Bridge (rev a5) 00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation Mobile 5 Series Chipset LPC Interface Controller (rev 05) 00:1f.2 SATA controller: Intel Corporation 5 Series/3400 Series Chipset 4 port SATA AHCI Controller (rev 05) 00:1f.3 SMBus: Intel Corporation 5 Series/3400 Series Chipset SMBus Controller (rev 05) 00:1f.6 Signal processing controller: Intel Corporation 5 Series/3400 Series Chipset Thermal Subsystem (rev 05) 02:00.0 Ethernet controller: Atheros Communications AR8151 v1.0 Gigabit Ethernet (rev c0) 04:00.0 Network controller: Atheros Communications Inc. AR928X Wireless Network Adapter (PCI-Express) (rev 01) ff:00.0 Host bridge: Intel Corporation Core Processor QuickPath Architecture Generic Non-core Registers (rev 02) ff:00.1 Host bridge: Intel Corporation Core Processor QuickPath Architecture System Address Decoder (rev 02) ff:02.0 Host bridge: Intel Corporation Core Processor QPI Link 0 (rev 02) ff:02.1 Host bridge: Intel Corporation Core Processor QPI Physical 0 (rev 02) ff:02.2 Host bridge: Intel Corporation Core Processor Reserved (rev 02) ff:02.3 Host bridge: Intel Corporation Core Processor Reserved (rev 02) Powertop har gitt meg blant annet: 'Enable USB suspend' 'SATA powerlink (et eller annet)' Bruker (K)ubuntu 10.04 Lenke til kommentar
mikeys Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 (endret) Hvis du ikke allerede bruker laptop-mode-tools er det en grei plass å begynne. Det er bare å installere og så sjekke at instillingene i /etc/laptop-mode/laptop-mode.conf er slik du vil ha dem. Laptop-mode skal klare å fikse det meste for deg. Hva lydkortet angår kan det justeres i /sys/module/snd_hda_intel/parameters/. Hos meg er filene power_save og power_save_controller satt til 3 og Y. Noe som gir aggressiv strømsparing med en 3 sekunds timeout. Jeg er ikke sikker på hva som er "best practice" for gjøre varige endringer i /sys/, men det skal virke med å gjøre echo 3 > /sys/module/snd_hda_intel/parameters/power_save echo Y > /sys/module/snd_hda_intel/parameters/power_save_controller For å gjøre endringene varige kan du legge til de to linjene i /etc/init.d/local.start eller /etc/init.d/local. Som sagt, jeg er usikker på "best practice" for hvordan man best gjør varige endringer i /sys/. Folk må gjerne rope ut hvis de har noe å komme med på den fronten. Edit: finskriving, savner er forhåndsvisnings-funksjon. Kan godt være den er her en plass, har ikke lett så mye Endret 28. juli 2010 av mikeys Lenke til kommentar
Nordmoen Skrevet 28. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2010 Laptop-mode-tools hjalp veldig, nede i 13~14W nå på laveste skjermstyrke Noe som med 96% batteri burde bety 5 timer levetid, noe som er veldig akseptabelt. Men skal de greiene som Powertop foreslår burde de legges inn i .init.d/start? Lenke til kommentar
Nordmoen Skrevet 28. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2010 (endret) Tror jeg har funnet enda en synder, men det ser ikke ut til å være en fiks til den enda. Så litt på powertop og den største grunnen til 'wakeups' er: 32,1% (129,5) [kernel scheduler] Load balancing tick som står for nesten 80-90% av totale 'wakeups', siden det var Kernel trodde jeg det var rett at den skulle være sånn, noe det tydeligvis ikke er Får håpe det kommer en fiks snart om ingen her inne vet om noe lurt. Hurtig edit: Så akkurat at jeg var på 117 total wakeups og den over stod for 95 Endret 28. juli 2010 av Nordmoen Lenke til kommentar
mikeys Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Alt powertop foreslår trenger nødvendigvis ikke legges til i /etc/init.d/local. /etc/init.d/local er den vanlige plassen å legge til ting en vil få gjort som en del av boot prosedyren. Hvis du er noe usikker bør du ikke legge til ting der uten videre. Foruten powertop kan du gjerne også prøve å kjøre lm-profiler som er en den av laptop-mode-tools og se hva den sier. Lenke til kommentar
aarolilja Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 de beste strømsparerne for meg har vært å skru ned skjermstyrken, samt klokke CPU på 800mhz istedenfor 2.53GHZ. to småting som er raskt å ordne på, men som sparer kjempemye. alt annet har jeg bare ignorert, da det bare sparer noen minutter her og noen minutter der - maks. Lenke til kommentar
mikeys Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Er ganske enig i det, men alle monner drar. Lenke til kommentar
Nordmoen Skrevet 29. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2010 de beste strømsparerne for meg har vært å skru ned skjermstyrken, samt klokke CPU på 800mhz istedenfor 2.53GHZ. to småting som er raskt å ordne på, men som sparer kjempemye. alt annet har jeg bare ignorert, da det bare sparer noen minutter her og noen minutter der - maks. Det gjør maskinen automagisk, men fortsatt noe burde kunne gjøres når jeg får rundt 4 timer mens Acer sier jeg kan få opptil 8. Lenke til kommentar
aarolilja Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 vel, jeg ville vurdert å ikke ta Acer fullt så seriøst om jeg var deg. eller - dersom de har spesifisert det i produktbeskrivelsen, kreve reklamasjon på grunnlag av falsk advertering. man skal ikke være et geni i strømsparing for å nå den ytelsen de spesifiserer. da er det noe galt med nevnte spesifikasjon. Lenke til kommentar
mikeys Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Det de averterer med later til å være batteritiden man får når bakbelysningen på skjermen er på det laveste, cpu er statisk satt til laveste frekvens, harddisk er skrudd av, wifi og bluetooth av, også videre. Man får veldig god batteritid, men også ganske lite utav PCen Lenke til kommentar
aarolilja Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 (endret) BATTERILEVETID: SEKS MÅNEDER (hvis suspendert til RAM) Endret 29. juli 2010 av aarolilja 1 Lenke til kommentar
Nordmoen Skrevet 30. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2010 vel, jeg ville vurdert å ikke ta Acer fullt så seriøst om jeg var deg. eller - dersom de har spesifisert det i produktbeskrivelsen, kreve reklamasjon på grunnlag av falsk advertering. man skal ikke være et geni i strømsparing for å nå den ytelsen de spesifiserer. da er det noe galt med nevnte spesifikasjon. Vet jo selvsagt det, men jeg burde klare 6 timer med laveste skjermstyrke og bare surfing, noe jeg er langt unna nå Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 Når de annonserer 8 timer batteritid er det med Windows og spesielt optimaliserte drivere til maskinvaren. Denne typen drivere har ikke GNU/Linux. Men hvor gammelt er batteriet? Jeg har inntrykk av at maskinene som annonserer god batterikapasitet også mister denne kapasiteten rimelig raskt. (Kun egen observasjon, ikke noe vitenskaplig bak det ) Lenke til kommentar
Øsse Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 Hei, jeg har en Clewo W760 og er interessert i å øke batterilevetiden. Egentlig er jeg mest interessert i å redusere viftestøyen, men det henger jo sammen til en viss grad. Jeg sier ikke nei takk til lengre batterilevetid Jeg har en SSD. Vil det si at laptop-mode-tools er nytteløst for meg? I følge hjemmesiden så brukes det bare til å aktivere spindown. Pga et problem jeg tror skyldes wifi-driverne så fryser maskinen når jeg kjører powertop. Er det noen andre programmer jeg kan prøve som gjør samme nytten? Jeg har en Intel i7 prosessor på 1,73 GHz. I følge /sys/blabla så er den minste mulige frekvensen 1,20 Ghz. Hvorfor er den så høy? Går det an å senke den? Jeg har prøvd å fikle litt med ACPI men skjønner dessverre ikke alt. En irriterende ting med denne PCen er at hvis jeg trykker på strømsparingsknappen så justeres viften automatisk til nederste nivå, selv om viften var av i utgangspunktet! Lenke til kommentar
mikeys Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 laptop-mode-tools kan kontrollere mer enn bare harddisken. laptop-mode kan også styre strømsparing på bluetooth, wifi, ethernet, noen av intel sine brikkesett, skjermstyrke, usb suspend og andre ting. daemonen setter i gang med sitt virke idet strømkontakten dras ut, og stopper når du går i. Det kreves dog noe manuell konfigurasjon for at den skal fungere på sitt beste. Lenke til kommentar
Nordmoen Skrevet 31. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2010 Når de annonserer 8 timer batteritid er det med Windows og spesielt optimaliserte drivere til maskinvaren. Denne typen drivere har ikke GNU/Linux. Men hvor gammelt er batteriet? Jeg har inntrykk av at maskinene som annonserer god batterikapasitet også mister denne kapasiteten rimelig raskt. (Kun egen observasjon, ikke noe vitenskaplig bak det ) Maskinen er ca. 1 måned gammel, vi får jo se om den mister det, men jeg håper Ubuntu backporter fiksen til det problemet jeg nevnte tidligere da det er en bug i kjernern fra .32-35 i skrivende stund. Ligger en tråd på lkml om den og i skrivende stund så er det rapportert at den ødelegger batteritid og batteri bruk i sleep mode. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå