Gå til innhold

Hva er viktig ved valg av skjermkort?

2 billigere skjermkort, eller 1 litt dyrere.  

9 stemmer

1. 1. Hva er best?

• 2 x HIS Radeon HD 5770 1GB IceQ 5 Turbo.
      0
    • HIS Radeon HD 5870 1GB GDDR5 iCooler V

Anbefalte innlegg

Skal nå kjøpe skjermkort, men vet ikke helt hva jeg bør se etter, eller hva jeg bør velge.

Det finnes Pr. i dag flere 100 valg, da vi har alt fra ATI, Asus, Geforce, Nvidia OSV.

Pris klassen vil vil være innenfor er vel rundt omkring 2000-3000 Kr. (Men Gjør ikke noe om det kommer så vidt over 3000kr, det kan også være 2 skjermkort som tilsammen blir ca 3000kr. ^^)

Hva det skal Brukes mest til, spilling.

Alle skjermkort har som følgende:

Klokkehastighet: Eks. 750 MHz.

Installert videominne: Eks. 1 Gb.

Teknologi: Eks. GDDR5 SDRAM 320-bit 2.5 ns

Memory Clock Speed: Eks. 3.402 GHz

Hvilken av disse 4 Kategoriene er viktigst, eller er flere av dem Viktig?

Og hva har Hver enkel Kategori og si Når det gjeller Spesielt spilling.

Og gjerne litt info om hver kategori :)

Og Så et siste Spørsmål...

Er 2 Skjermkort som er litt billigere bedre en et litt dyrere?

Eksempel:

2 x HIS Radeon HD 5770 1GB IceQ 5 Turbo.

er det Bedre en:

HIS Radeon HD 5870 1GB GDDR5 iCooler V ???

Kan være snakk om andre skjermkort Også :)

Så vist det finnes andre litt billigere skjermkort, som sammen blir ganske gode, vil jeg gjerne høre om det også.

Og anbefalinger om dette.

Da Håper jeg på svar på Flere av Spørsmålene, og gjerne noen anbefalinger! :)

(Dette Hjelper nok flere en bare meg.)

Endret av blackader
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei og hopp! Tenkte jeg skulle gi et rederlig forsøk på å gi deg et svar! :)

Først av alt - Jeg skriver dette på mobilen fordi internettet er nede i gata der jeg bor. Så alle skriveleifer o.l. bes unnskyldt :)

2nd.

Når det kommer til 2 svakere grafikkort vs 1 et godt er det mye å tenke på.

F.eks vil to 5850 yte bedre enn et 5870.

Ytelsen på de kortene du nevnte derimot er tilnærmet likt. Altså to 5770. Det vil alikevel variere avhengig av hvilke programmer/spill du bruker. Noen spill er flinkere til å utnytte Crossfire/SLi, mens andre gjør det bedre med et. Dette ser vi igjen ved f.eks 2x 5870 og et 5970 kort.

Derfor anbefaler jeg som regel et dyrt og bedre kort. Det vil jo også være mer fremtidsrettet mtp at hvis du skulle trenge mer kraft, ville du kunne kjøpe et nytt et av den sterkere typen.

I dagens hardware marked er det vel en viss enighet om at 460 GTX er det kortet som gir mest ytelse per krone. Tidligere var det vel 5850. Å sette to slike i SLi er heler ingen dum idè. Markedet endrer seg jo selvfølgelig veldig fort, men det er et kort som gir masse funkjsoner og ytelse (Cuda, PhysX, 3D osv) per krone.

Når det kommer til hvordan GPU'en fungerer ang. punktene nedenfor så må man vel lese et par bøker før man skjønner det helt, men det varierer også fra produsent osv.

I hovedsak så vil man vel helst kjøpe et kort med GDDR5 i dagens marked. Alt annet er å se tilbake i tid.

Du vil også trenge 1GB videominne minimum, men noe mer er som regel overkill til dagens bruk. Unntaket er hvis du skal kjøre flere skjermer i f.eks eyefinity. Da lønner det seg å ha 2GB+ minne.

Klokkehastighet har vel relativt mye å si, uten å kunne forklare helt nøyaktig nå på mobilen, men klokkehastighet er også ofte direkte relatert til hvilken GPU modell det er.

Jeg kommer tilbake, men merker det er tungt å skrive på mobilen

Lenke til kommentar

Vel, en kamerat av meg hadde 2x5770 på en i5-750@4gzh og han solgte dem til fordel for et singel 5870. I tyngre spill som bc2 med ganske høye settings så gjør 5870 det mye bedre enn 5770cf. tipper den høyere minnebåndbredden som spiller inn her :)

EDIT:

Skal heller ikke kjimse av ett 5870 til i crossfire senere.

Endret av Mumriken
Lenke til kommentar

Vel, en kamerat av meg hadde 2x5770 på en i5-750@4gzh og han solgte dem til fordel for et singel 5870. I tyngre spill som bc2 med ganske høye settings så gjør 5870 det mye bedre enn 5770cf. tipper den høyere minnebåndbredden som spiller inn her :)

EDIT:

Skal heller ikke kjimse av ett 5870 til i crossfire senere.

Så med i5-750, og en 5870 +++ (andre Ting som er en selvfølge) så kan man kjøre Bc2 på Full Ytelse.? :hmm:

Lenke til kommentar

Skal da fint klare å kjøre BC2 med et 5870.

Så lenge du spiller på 1920x1080 eller høyere trenger du ikke å ha på anti-aliasing. Da vil du ikke merke forskjell samtidig som det krever mye mindre av kortet ditt ;)

Med DirectX 11 enabled

8x Multi-sample Anti aliasing

16 Anisotropic filtering

All image quality settings enabled at maximum

kjører den BC2 1920 på 50+ fps :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...