Gå til innhold

Flere bilder av Meego

Anbefalte innlegg

Den dagen Nokia går for Android, bytter jeg nok til HTC. Hovedgrunnen til at jeg har en Nokia-telefon er at operativsystemet (Maemo) er mye kraftigere enn Android.

Hva betyr det for deg som bruker idag at et operativsystem er kraftig? Jeg ser at det er et godt fundament for et bra OS i fremtiden, men ingen barn kan snakke når de er født. Android stiller mye sterkere på feltet som gjelder. (applikasjoner).

På samme måte ser jeg at Bada brukere har særdeles dårlig utvalg målt mot android og iOS, og meego må nok gjennom den samme prosessen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det lekket en video av Nokias GUI på MeeGo, og her ser vi at det slett ikke ser ut som den barneboken som er MeeGos referansegrensesnitt. Her er f.eks. en videosnutt:

Hva betyr det for deg som bruker idag at et operativsystem er kraftig? Jeg ser at det er et godt fundament for et bra OS i fremtiden, men ingen barn kan snakke når de er født. Android stiller mye sterkere på feltet som gjelder. (applikasjoner).

På samme måte ser jeg at Bada brukere har særdeles dårlig utvalg målt mot android og iOS, og meego må nok gjennom den samme prosessen.

Apps er for smågutter, vi voksne trenger skikkelig programvare. På min Maemo-telefon, så har jeg Opera, Firefox, Chromium og tre nettlesere til installert. Jeg har OpenOffice. Jeg har GIMP og et trykksensitivt tegneprogram - noe som er umulig på kapasitive skjermer. Jeg har VNC klient og VNC server. Jeg kan sette opp FTP-server, HTTP-server, fildeling. Det er en fullverdig Linux-maskin, sånn at all programvare som finnes på linux kan med noe arbeide porteres direkte over.

Android er derimot begrenset til at alt må gå gjennom Dalvik.

Åja... På min telefon finnes det to Android-emulatorer under utvikling. Dere kan aldri emulere direkte tilgang til kjernen. Og alt dette før MeeGo er født. Siden det er basert på Linux, arver det fra sine forfedre - og kan snakke før det er født.

;)

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Nå er det lekket en video av Nokias GUI på MeeGo, og her ser vi at det slett ikke ser ut som den barneboken som er MeeGos referansegrensesnitt. Her er f.eks. en videosnutt:

Dersom du ser 4 poster opp (innlegg nr.#20) så har genser vedlagt akkurat den samme videoen. Og merk kommentaren og videoen min to poster senere. Jeg vil vente å kommentere meego til det vises på en telefon, ikke et dataanimert GUI. Jeg utelukker dog ikke at det er bra, men med referanser til tidligere demostrasjonsvideoer fra nokia er det lov å være litt skeptisk :)

---

Alt på maemo er vel ikke rosenrødt, og krever (vel) en del tilpasning for å fungere(?). Jeg tror ikke alle linux program kan kjøre på n900 før jeg ser det selv eller ser kilder som forklarer hvordan det kan fungere. Husker dessuten det var mye barnesykdommer med n900 i starten, men med dedikerte utviklere fra linuxkjernen (folk som faktisk kan programutvikling) er kanskje mye rettet opp i..?

Jeg var forresten ikke kjent med at n900 har trykknivåer. Er det eneste telefon på markedet med slik skjerm? Det så umektelig spennende ut dersom du liker å tegne.

Jeg har dessverre ikke fått prøvd en n900 i levende live så derfor er min kunnskap om telefonen og maemo/meego mye mer begrenset enn andre plattformer som android, ios, symbian, winmo og bada.

Endret av apegryn
Lenke til kommentar

Dersom du ser 4 poster opp (innlegg nr.#20) så har genser vedlagt akkurat den samme videoen.

---

Alt på maemo er vel ikke rosenrødt, og krever (vel) en del tilpasning for å fungere(?). Jeg tror ikke alle linux program kan kjøre på n900 før jeg ser det selv eller ser kilder som forklarer hvordan det kan fungere.

Jeg så det var lagt ut en video, men den var blokkert på youtube.

Det er ikke alt som er rosenrødt på Maemo-platformen. Nokia står ganske lavt i kurs blant Maemo-entusiastene etter å gjentatte ganger vist mangel på retning og fokus. Bugfikser er det langt mellom. Ting har blitt antydet skulle komme, for så bli avvist med det har vi aldri forpliktet oss til. Telefonen sender SMS til Nokia uten å be om lov. En rekke hardware-drivere er closed-source. Her blir neste generasjon bedre. Men først og fremst føler mange at plattformen allerede er glemt av Nokia.

Som linuxtelefon er N900 ikke spesielt god på tradisjonelle telefonting. Har i utgangspunktet ikke MMS, støtte for ringelyd per kontakt, kalenderen er for enkel, fullverdig multitasking på singlecore prosessor blir laggy når man ikke har prioriterte prosessorer for telefoni-oppgaver. Og på N900 er root-partisjonen klønete liten.

De fleste maemo-entusiastene er entusiastisk på grunn av to ting: potensialet; det at det er mulig å portere over bibliotek og programvare relativt enkelt. Og det faktum at det faktisk skjer. For eksempel kom openoffice ganske raskt og fullverdig desktop-office er vel fortsatt ganske unikt. Dette er en liten ARM-basert server. Med de styrker og svakheter det medfører.

Jeg synes Microsoft skulle heller laget Windows 7 telefoner enn Windows Phone 7 telefoner. Da hadde det ikke virka like mye som om de lar seg diktere av One Infinite Loop. I stedet vil også de nå sette inn alle sine ressurser på å tvinge programvare inn i app stores.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...