Gå til innhold

Veganere vil få deg til å slutte å spise kjøtt

169 stemmer

1. 1. Spiser du kjøtt?

• Ja, regelmessig
      159
    • Ja, men sjelden
      6
    • Ja, men kun fisk
      0
    • Nei, er vegetarianer
      4
    • Nei, er veganer
      0

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

dyr i naturen har ingen etiske preferanser, så å hente våre normer derifra fører ingen steder. De har ingen domstoler i naturen, skal vi kansje leve uten lover i byene også?

Ja det syns jeg :)

me2. hadde vært kanon og skyte de som står og selger dop. og de drittungene som står utenfor spar og spør om du vil kjøpe øl til dem.

Lenke til kommentar

dyr i naturen har ingen etiske preferanser, så å hente våre normer derifra fører ingen steder. De har ingen domstoler i naturen, skal vi kansje leve uten lover i byene også?

me2. hadde vært kanon og skyte de som står og selger dop. og de drittungene som står utenfor spar og spør om du vil kjøpe øl til dem.

Så du får di spørsmålene du også :hrm:

Endret av Runar
Dobbelt innhold skapte sitat-rot.
Lenke til kommentar

jepp. jeg bleier og si hvis det er to gutter. " oki jeg skal kjøpe men da må dere kline i døren til butiken i 30sec. "

og da beggyner de og krangle og kjefte og smelle :!: :!:

Endret av Runar
Dobbelpost skapte sitat-rot.
Lenke til kommentar

jepp. jeg bleier og si hvis det er to gutter. " oki jeg skal kjøpe men da må dere kline i døren til butiken i 30sec. "

og da beggyner de og krangle og kjefte og smelle :!: :!:

Det må jeg gjøre neste gang ^^

btw, hva skjedde med quoten min?! Double quoet :S

Endret av Runar
Dobbelpost skapte sitat-rot.
Lenke til kommentar

Lover og rettigheter har opstått fordi majoriteten av befolkningen hos mennesker foretrekker tryggheten og stabiliteten som lover og rettigheter medfører. Lover og rettigheter har ikke nødvendigvis noe med etikk og moral å gjøre. Jeg mener ikke at vi skal bli usiviliserte bare fordi naturen er det, vi har kommet lengre enn dyr fordi vi er siviliserte. Jeg påpeker bare at skal du overleve, så må du drepe enten planter eller dyr for å spise de. Jeg sa at å spise dyr ikke var en uetisk handling fordi en stor del av naturen overlever nettop ved å spise andre dyr, derfor blir det naturlig for meg at vi også skal spise dyr siden våre kropper er laget for å fordøye det samt at vi alltid har spist kjøtt.

Lenke til kommentar

Du fikk trolig til en dobbelpost som automatisk ble slått sammen til én, da de ble postet med kort mellomrom. Jeg har ryddet litt så nå skal alt være normalt!

:)

Takk, All mighty moderator :new_woot:

Lover og rettigheter har opstått fordi majoriteten av befolkningen hos mennesker foretrekker tryggheten og stabiliteten som lover og rettigheter medfører. Lover og rettigheter har ikke nødvendigvis noe med etikk og moral å gjøre. Jeg mener ikke at vi skal bli usiviliserte bare fordi naturen er det, vi har kommet lengre enn dyr fordi vi er siviliserte. Jeg påpeker bare at skal du overleve, så må du drepe enten planter eller dyr for å spise de. Jeg sa at å spise dyr ikke var en uetisk handling fordi en stor del av naturen overlever nettop ved å spise andre dyr, derfor blir det naturlig for meg at vi også skal spise dyr siden våre kropper er laget for å fordøye det samt at vi alltid har spist kjøtt.

Helt enig, vi har liksom spist kjøtt og drept dyr for og overleve siden vi kunne stå på to bein.

Lenke til kommentar

Hvis du har tilnærmet ingenting annet å spise er det jo klart at man trengte/trenger kjøtt for å overleve.

edit: snakker da om "siden vi kunne stå på to bein", flere 1000 år siden.

Endret av SML
Lenke til kommentar

Jeg skrev "Hvorfor er det riktig å holde på med noe fordi vi har gjort det lenge?", ikke "Hvorfor spiste de kjøtt før?".

Ja, man trenger mat for å overleve, og dersom den eneste maten man har tilgang på er kjøtt, så får man spise det. Er det mange nordmenn som har kjøtt som tilnærmest eneste mulige matkiklde?

Lenke til kommentar

Og det finnes fremdeles folkeslag som er avhengig av kjøtt for å overleve. boffeeen kan jo be eskimoene om å spise snø i stedet, siden det angivelig er uriktig av dem å spise kjøtt.

Jeg skjønner ikke hvordan det kan være uetisk å opprettholde en tradisjon som (sannsynligvis) er forutsetningen for vår eksistens?

Lenke til kommentar

Å bruke ordet "tradisjon" for å beskytte noe som helst er latterlig. Tradisjon å ha slaver, de har gjort Amerika til det landet de er i dag. Samma greia.

Og dersom du faktisk hadde lest det jeg skrev, så ser du jo tydelig at jeg skriver at det er greit å spise kjøtt dersom det er den matkilden man har tilgang på. Er du eskimo?

Lenke til kommentar

Jeg skrev "Hvorfor er det riktig å holde på med noe fordi vi har gjort det lenge?", ikke "Hvorfor spiste de kjøtt før?".

Ja, man trenger mat for å overleve, og dersom den eneste maten man har tilgang på er kjøtt, så får man spise det. Er det mange nordmenn som har kjøtt som tilnærmest eneste mulige matkiklde?

Ja, du skrev i tillegg "Jeg var virkelig ikke klar over at man trengte kjøtt for å overleve? Jaja, da dør jeg vel hvert øyeblikk nå jeg da."

Jeg har forøvrig aldri skrevet hvorvidt det er riktig eller ikke, derimot skrev jeg at jeg mente fortidens mennesker (såvel som nåtidens), ikke nordmenn. Noe du tydeligvis ikke forstod etter denne; "Er det mange nordmenn som har kjøtt som tilnærmest eneste mulige matkiklde?"

Lenke til kommentar

Hvis vi teoretisk sett stoppet å spise kjøtt, ville vi hatt tilstrekkelig med slike linser og bønner? Hvor dyrkes de? Hvordan dyrkes de? Hvordan er balansen mellom verdensdelene (da tenker jeg på hvilke verdensdeler som kan dyrke slikt) Kan vi i Norge dyrke slikt?

Og hvordan ville foreksempel dyrene blandet seg inn i denne produksjonen, vil vi måtte stenge av store arealer hvor dyr kunne ha beitet for denne produksjonen? Vil disse dyrene etterhvert bli for mange å spise opp hele produksjonen?

edit: den dagen verden er rettferdig.. da vi lever i sammenhengende rekkehus i samme farge verden over, jobber i vårt eget hjem uten noen ekte friluftsarealer, spiser vakuum pakket mat som er bærekraftig.. en 155gr pose linser til deg... og en 155gr pose linser til deg. Den dagen.. håper jeg at jeg ikke lever :dontgetit:

Endret av Masterfifty
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...