Gå til innhold

Veganere vil få deg til å slutte å spise kjøtt

169 stemmer

1. 1. Spiser du kjøtt?

• Ja, regelmessig
      159
    • Ja, men sjelden
      6
    • Ja, men kun fisk
      0
    • Nei, er vegetarianer
      4
    • Nei, er veganer
      0

Anbefalte innlegg

Forer menneskene alle dyrene på denne jævla planeten eller? Nei, selvfølgelig ikke. Dyr har da spist hverandre siden tidenes morgen og etter min mening er ikke det vi mennekser nå driver med noe annerledes. Bare mer organisert. Men om man kommer med syntetisk kjøtt kan aturen få gå sin gang og vi kan fore oss selv med "kunstig" kjøtt. Da slipper vi å holde flere millioner dyr som "gissel", men mest bare for å få PETA off our backs.

Hvor finner du dette kunstige kjøttet og hvordan i alle dager skal det kunne åle seg med en biff ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser på ingen måte problemet med å spise kjøtt. Jeg respekterer at noen av forskjellige årsaker velger å ikke spise kjøtt, men til gjengjeld forventer jeg at de respekterer min mening og mitt valg om å nyte kjøtt.

Lenke til kommentar

Jeg ser på ingen måte problemet med å spise kjøtt. Jeg respekterer at noen av forskjellige årsaker velger å ikke spise kjøtt, men til gjengjeld forventer jeg at de respekterer min mening og mitt valg om å nyte kjøtt.

Helt enig. Selvfølgelig går jo det andre veien også, vi som spiser kjøtt skal selvfølgelig respektere at veganere velger å ikke spise kjøtt.

Lenke til kommentar

Jeg ekke no flink i "politisk diskusjon" hvis jeg kan kalle det det.

Men jeg må bare si en ting, hva skal vi gjøre med rovdyrene som faktisk piner elg, rev, hjort, rein osv. for og skaffe seg kjøtt?

Dem er jo som oss når vi skal jakte for kjøtt, bare at vi tar livet av dyret på en human måte.

Jeg er en elgjeger, og alt går på og ta livet av en elg på en mest human måte.

Veldig mange argumenter til og være veggis går på at "Jeg syns synd på dyrene, det er tortur."

Endret av GZIP
Lenke til kommentar

Men jeg må bare si en ting, hva skal vi gjøre med rovdyrene som faktisk piner elg, rev, hjort, rein osv. for og skaffe seg kjøtt?

Velkommen til naturen. De er dyr, vi kan ikke forvente at dyr behandler hverandre humant.

Du trenger ikke å velkomme meg, jeg bor faktisk 2 mil inn i naturen.

Uansett om vi ikke kan forvente at dyr behandler hverandre humant så var det et elendig argument fra min side :hmm: Vet ikke hvorfor jeg blandet inn akkurat det jeg skrev her. :dontgetit:

EDIT: Mot mitt forsvar så skrev jeg i starten at jeg var elendig i diskusjon akkurat i dette :dontgetit:

Endret av GZIP
Lenke til kommentar

Mot mitt forsvar så skrev jeg i starten at jeg var elendig i diskusjon akkurat i dette :dontgetit:

Det var ikke ment seriøst. :p

Jeg mener bare det blir feil å sammenligne oss med dyr, eller å sammenligne dyr med oss, da alle må se at vi er forskjellige. Bare det at vi (vurderer å) bry oss om dyr som hunder, kuer og elger sier sitt.

Lenke til kommentar

Mot mitt forsvar så skrev jeg i starten at jeg var elendig i diskusjon akkurat i dette :dontgetit:

Det var ikke ment seriøst. :p

Jeg mener bare det blir feil å sammenligne oss med dyr, eller å sammenligne dyr med oss, da alle må se at vi er forskjellige. Bare det at vi (vurderer å) bry oss om dyr som hunder, kuer og elger sier sitt.

Ja, veit. Jeg skulle ikke sammenlignet oss med dyr :p

Lenke til kommentar

Forer menneskene alle dyrene på denne jævla planeten eller? Nei, selvfølgelig ikke. Dyr har da spist hverandre siden tidenes morgen og etter min mening er ikke det vi mennekser nå driver med noe annerledes. Bare mer organisert. Men om man kommer med syntetisk kjøtt kan aturen få gå sin gang og vi kan fore oss selv med "kunstig" kjøtt. Da slipper vi å holde flere millioner dyr som "gissel", men mest bare for å få PETA off our backs.

:rofl:

du får det til og høres ut som holocaust animal style ... :sleep2:

en ku som er født og oppvokst i fjøs. trur alt er som det skal være.

de blir jo sluppet på beite, hvorfor kommer dem tilbake vis det er så jævligt i fjøset ? :mellow:

har du noen gang hatt " PETA on your back " ? :)

Lenke til kommentar

Dyr som lever i fangenskap har et rolig liv uten stress og bekymringer, de slipper å løpe fra farlige dyr, de slipper å lete etter mat, hvor mye bedre skal de egentlig få det?

Jeg tviler på at en ku som blir slaktet i slakteri dør en værre død enn om den hadde møtt en ulv.

Hvor lenge tror du egentlig kuer overlever i naturen, de er jo praktisk talt vandrende kjøttstykker, de er ikke særlig sterke, ikke særlig smarte, ikke særlig raske, det er myye mat på dem.

Lenke til kommentar

Ingen problemer med å spise kjøtt? kan ramse opp noen:

1: dyrene stues inn i bittesmå båser/bur osv, og lever et liv der de blir torturert fra dag 1 til de blir slaktet. De blir sikkert slaktet på en human måte, men hva har vel det å si?

2:i verden har vi vannmangel, og dyrehold er mye mer vannkrevende enn jordbruk.

3:i verden i dag brukes store områder som beitemarker for dyr, når de kunne blitt brukt til mye mer effektivt jordbruk.

4:kuer bidrar i stor grad til global oppvarming. Faktisk er å slutte å spise kjøtt blant de mest effektive klimatiltakene.

5:vegeteranisme sikrer deg praktisk talt mot overvekt, blant verdens største helseproblem.

Lenke til kommentar

1: dyrene stues inn i bittesmå båser/bur osv, og lever et liv der de blir torturert fra dag 1 til de blir slaktet. De blir sikkert slaktet på en human måte, men hva har vel det å si?

3:i verden i dag brukes store områder som beitemarker for dyr, når de kunne blitt brukt til mye mer effektivt jordbruk.

4:kuer bidrar i stor grad til global oppvarming. Faktisk er å slutte å spise kjøtt blant de mest effektive klimatiltakene.

5:vegeteranisme sikrer deg praktisk talt mot overvekt, blant verdens største helseproblem.

Pisspreik. De fleste kaloriene folk propper i seg er ifra snop, brus og karbohydrater som pomfri, brød, pasta.

Lenke til kommentar

Dersom man tror at dyr lever gode liv mens de venter på å bli vakumpakka biff, så anbefaler jeg å se Food Inc og Earthlings, det holder med et par utdrag. Det finnes også en norsk film som er filmet på norske slakterier og fjøs, men jeg husker ikke hva den heter akkuratt nå.

Lenke til kommentar

Torturert? Sikker på at du ikke har sett litt for mange propagandafilme? Dette gjelder uansett langt ifra alle gårder og slakterier.

Men til gjengjeld får vi mye god mat!

Dyr beiter (nesten) over alt. Norge er et godt eksempel på dette. Rundt hytten vår, på 1000 meter over havet, beiter det kuer og geiter. Du mener de kunne drevet med jordbruk der istedet?

4:kuer bidrar i stor grad til global oppvarming. Faktisk er å slutte å spise kjøtt blant de mest effektive

Gjelder dette andre dyr også? Hva med sauer, elger, geiter og lignende?

Hva med alt det Sebbe ramset opp?

Lenke til kommentar

Pisspreik. De fleste kaloriene folk propper i seg er ifra snop, brus og karbohydrater som pomfri, brød, pasta.

so`? kun 1% av vegeterianere i USA er overvektig, sammenlignet med, hva, førti prosent av alteeterne?

Det har kanskje noe å gjøre med at de fleste som er disiplinerte nok til å la være å spise kjøtt, også er disiplinerte nok til å ikke proppe i seg usunn mat i tide og utide. Kjøtt (og egg og melk for de enda mer ekstreme) inneholder faktisk mange viktige næringsstoffer man IKKE får så mye av hvis man bare spiser andre ting, så en veganer lever faktisk mer usunt enn en som ikke er det så lenge de to har like matvaner bortsett fra veganerismen(?).

Forøvrig ligger det i menneskets natur å spise kjøtt, akkurat som andre dyr også gjør det.

Lenke til kommentar

punkt 4... haha vis vi ikke spiser dem forurenser dem bare mer

( men vi kan jo utrydte dem og da :hmm: :hmm: :hmm: )

Lenke til kommentar

Torturert? Sikker på at du ikke har sett litt for mange propagandafilme? Dette gjelder uansett langt ifra alle gårder og slakterier.

Men til gjengjeld får vi mye god mat!

Dyr beiter (nesten) over alt. Norge er et godt eksempel på dette. Rundt hytten vår, på 1000 meter over havet, beiter det kuer og geiter. Du mener de kunne drevet med jordbruk der istedet?

4:kuer bidrar i stor grad til global oppvarming. Faktisk er å slutte å spise kjøtt blant de mest effektive

Gjelder dette andre dyr også? Hva med sauer, elger, geiter og lignende?

Hva med alt det Sebbe ramset opp?

til nr 1: ja, er ikke det å være innesperret i trange rom en form for tortur? For meg er det det i hvert fall.

nr2:ja vi får masse god mat, på bekostning av de fattige i verden.

nr3:dyr beiter mange steder ja. Fritgående kyr og sauer finnes det litt av i norge, men i global sammenheng er mengden mikroskopisk. At vi får litt melk fra støler på hardangervidden får heller være greit.

nr4:det gjelder andre dyr til en viss grad, men hovedsaklig kyr, pga deres store vekt og energibehov.

nr5:selvsagt er vegeterianere mer nøysomme med kosten enn andre, men dropper man kjøtten i kostholdet sitt er man nesten sikret å gå ned i vekt. Kjøttsubstitutter er ikke på langt nær like energirike.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...