Gå til innhold

Veganere vil få deg til å slutte å spise kjøtt

169 stemmer

1. 1. Spiser du kjøtt?

• Ja, regelmessig
      159
    • Ja, men sjelden
      6
    • Ja, men kun fisk
      0
    • Nei, er vegetarianer
      4
    • Nei, er veganer
      0

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dine meninger får ikke mer tyngde av at du forsøker å beskrive dem som den eneste sannheten.

At du antyder at det kan finnes flere sannheter, sier litt om hvor vaklende filosofisk grunn du står på.

Jeg sier at jeg mener lovene bør være mye strengere enn de er i dag.

Nei, dyr er ikke rasjonelle vesener, og har ikke rettigheter.

Lenke til kommentar

vegitarianerne : vi må leve i et med naturen.

naturen: den sterkeste overlever

den dagen ungen din blir trampet ihjel av ein ku bare fordi vi ikke slaktet dem.

da vil jeg tro at kuen bare kan gå henge seg selv..

det er bare så synd at folk ikke tenker på hva dem gjør før det går gale :roll: :roll:

Lenke til kommentar

vegitarianerne : vi må leve i et med naturen.

naturen: den sterkeste overlever

Godt poeng. Vi er ikke tjent med å inngå en fredspakt med noe som er grunnleggende voldelig, og heller ikke i stand til å forstå en fredsavtale.

det er den harde sannheten:

viss ikke vi tar dem. tar dem oss :)

Lenke til kommentar

Var det ikke du selv som tidligere sa at lover og rettigheter ikke er det samme? At dyr har rett til ikke å utsettes for smerte baserer seg for meg ikke på om dyret er rasjonelt eller ikke. Det blir for meg helt irrelevant. For meg baserer det seg på om dyret kan føle smerte eller ikke.

Og kaloriinnholdet her? :nei:

Det kan jeg ikke i hodet. En del av det har antagelig omtrent samme kalorimengde som rødt kjøtt.

Lenke til kommentar

dyr har rett til ikke å utsettes for smerte

Enig. Vi mennesker må derfor opprette domstoler slik at vi kan kaste i fengsel alle dyr og mennesker som utsetter andre dyr for smerte. Medisinsk forskning, kjøttspising, trekkdyr og pelsnæringen må forbys.

Vi må bli flinkere til å sette fornuften til side og lytte til hva følelsene sier.

Lenke til kommentar

Nettopp, det er derfor jeg mener vi må ha strengere regler for medisinsk forskning, kjøttindustrien og andre områder som omhandler dyr. Pelsdyrnæringen bør absolutt forbys.

Dette har mer å gjøre med empati enn føleri. Uansett er det ikke i seg selv negativt å lytte til følelser. Følelser kan være et pekepinn på ens eget moralkompass. I tillegg så har folk ulik oppfatning av hva som er fornuftig - i mitt hode er det fornuftige og selvsagte at man ikke utsetter dyr for smerte unødig.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar

Helt enig, dyr har rettigheter so moss mennesker! Det er arrogant av oss å sette oss over annet liv, ingen andre dyr gjør det. Det beste for planeten hadde vært om vi alle begikk kollektivt selvmord.

Følelser kan være et pekepinn på ens eget moralkompass.

Enig, og og det er bortkastet tid å undersøke om kompasset virker i enhver situasjon. Livet er for kort til å filosofere. Følelser bør derfor stoles på helt og fullt. Fornuften er uansett ikke så fornuftig som fagfolk vil ha det til.

Lenke til kommentar

Var det ikke du selv som tidligere sa at lover og rettigheter ikke er det samme? At dyr har rett til ikke å utsettes for smerte baserer seg for meg ikke på om dyret er rasjonelt eller ikke. Det blir for meg helt irrelevant. For meg baserer det seg på om dyret kan føle smerte eller ikke.

Og kaloriinnholdet her? :nei:

Det kan jeg ikke i hodet. En del av det har antagelig omtrent samme kalorimengde som rødt kjøtt.

100 gram mandler 675 kcal

100 gram biff 125 kcal

i rest my case...

• Liker 1
Lenke til kommentar

100 gram biff 125 kcal

i rest my case...

Sjekket du noe av det andre? F.eks kan du her se en liste over temmelig mange ulike typer bønner, hvor flere av dem har mindre kalorier enn 125. I følge samme side har også kokte linser og noen typer erter også mindre kalorier enn biffen du nevner.

http://www.matvareguiden.no/sokemaskin.asp?search=b%F8nner&type=produkter

Endret av Tabris
Lenke til kommentar

100 gram biff 125 kcal

i rest my case...

Sjekket du noe av det andre? F.eks kan du her se en liste over temmelig mange ulike typer bønner, hvor flere av dem har mindre kalorier enn 125. I følge samme side har også kokte linser og noen typer erter også mindre kalorier enn biffen du nevner.

http://www.matvareguiden.no/sokemaskin.asp?search=b%F8nner&type=produkter

Helt enig, det er antall kalorier per gram som teller! Alle de rare stoffene man får i seg av å spise kjøtt har ingenting å si. Og energiregnskapet man får når man tar med produksjonen av kjøtt sammenlignet med vegetabilsk mat, er jo bare for spesielt interesserte nerder. Ikke noe mannen i gata trenger å bry seg om.

Lenke til kommentar

Er vegetarianer.

Har dyr rettigheter, andre enn de som eventuelt er gitt ved lov? Nei, men det har i mine øyne ikke mennesker heller. Alle rettighetene mennesket har bestemt at enkelte skal ha, er gjort det av frykt for tap av de godene rettighetene gir noen. Noen mener kun nordeuropeiske mennesker har rettigheter, andre mener at kun afrikanske mennesker har rettigheter, en god del flere mener at alle mennesker har rettigheter, og noen færre mener at (noen) dyr også har rettigheter. Jeg mener at alle mennesker burde ha en rettighet til gratis utdanning, jeg mener ikke at alle dyr burde ha en rettighet til gratis utdanning. Jeg mener at alle mennesker burde ha en rettighet til et liv med så lite smerte, ubehag og redsel som mulig, jeg mener også at alle dyr burde ha denne rettigheten.

For min del har rettigheter lite med et levende vesens rasjonelle egenskaper. Da ville jeg ment at mennesker med mentale handikapp burde hatt færre rettigheter, jeg ville også ment at babyer og veldig unge barn burde hatt færre rettigheter. De er urasjonelle, levende skapninger. Det er evnen til å føle som i mitt syn er avgjørende, og jeg mener at de aller fleste skapninger kan føle i like stor grad, dette gjelder lykke, redsel, smerte osv. Kan man føle, så synes jeg at man bør ha en rettighet til å føle seg bra. Dyr som venter på slakteriet og overfylte fjøs føler seg ikke bra.

Over til hvorvidt menneskene er "laget" for å spise dyr. Jeg er ikke religiøs, så jeg tror ikke vi er laget til noe som helst. Jeg tror at vi stammer fra aper, og jeg vet at en del aper er omnivorer, og at en del aper er vegetarianere. Noen mener vi stammer fra omnivorene, andre at vi stammer fra vegetarianerene, men det som er sikkert, er at mennesket i dag er omnivorer. Vi har blitt, eller forblitt, det fordi vi har trengt å kunne spise det vi kommer over. Vi trenger ikke spesifikt kjøtt, men vi trenger flere av næringsstoffene som bl.a kjøtt inneholder. Vi er allikevel langt fra rente kjøttetere, det er en grunn til at restauranter ofte må stenges på grunn av rått kjøtt, men veldig sjeldent (aldri?) må stenge på grunn av rå brokkoli. Så ja, mennesket har, på et eller annet tidspunkt før eller etter vi ble noe annet enn aper, utviklet seg til å kunne spise kjøtt i tillegg til annen mat.

Hvorfor spiser ikke jeg kjøtt? Fordi jeg ikke vil at andre dyr skal lide for at jeg skal spise mat jeg ikke trenger. Fordi jeg ser på blant annet kjøttindustrien som noe av det mest forferdelige som har skjedd i løpet av jordas levetid som et bevis på at mennesket ikke er grunnleggende godt. Mennesker er dyr, og andre dyr spiser dyr, men disse dyrene har som regel ikke et valg, og tar som regel heller ikke et valg, for de så er det spist eller bli spist, det er ikke tilfelle for de fleste som bor i Norge i dag. Dersom jeg en gang ble offer for sult, så skulle jeg selv ha skutt et dyr og spist det, men ikke et sekund før.

Jeg burde strengt talt skrevet dette innlegget når jeg ikke var trøtt, men jeg mener like fullt alt det jeg har skrevet.

Jeg synes forøvrig at det er idiotisk at man er teit og dum og prøver å pushe livssynet sitt på andre når man snakker om veg*isme som en god ting, men at det er morsomt og akseptert å skrive "Nå skal jeg spise en blodig biff til middag ass" eller "Meat is murder, tasty murder" som en kommentar.

Lenke til kommentar

Jeg mener at alle mennesker burde ha en rettighet til gratis utdanning

Enig, gratis utdanning er en rettighet. Spørsmålet er hvem skal gi oss denne, men det finner nok de smarte politikerne våre ut av.

jeg mener ikke at alle dyr burde ha en rettighet til gratis utdanning. Jeg mener at alle mennesker burde ha en rettighet til et liv med så lite smerte, ubehag og redsel som mulig, jeg mener også at alle dyr burde ha denne rettigheten. For min del har rettigheter lite med et levende vesens rasjonelle egenskaper. Da ville jeg ment at mennesker med mentale handikapp burde hatt færre rettigheter, jeg ville også ment at babyer og veldig unge barn burde hatt færre rettigheter. De er urasjonelle, levende skapninger. Det er evnen til å føle som i mitt syn er avgjørende, og jeg mener at de aller fleste skapninger kan føle i like stor grad, dette gjelder lykke, redsel, smerte osv.

Du argumenterer svært godt. Spesielt liker jeg at begrunner synspunktene dine så gjennomførlig gjennom uttrykket "jeg mener at...". Det burde få enhver skeptiker til å bøye seg i støvet.

Jeg er ikke religiøs, så jeg tror ikke vi er laget til noe som helst.

Helt enig. Hvordan kan vi ha en natur dersom det ikke eksisterer en gud? Hvis Gud ikke finnes, kan man like godt si at vi er skapt for å spise gress som at vi er laget for å spise frukt, grønnsaker og korn.

Endret av d'Anconia
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...