Gå til innhold

Veganere vil få deg til å slutte å spise kjøtt

169 stemmer

1. 1. Spiser du kjøtt?

• Ja, regelmessig
      159
    • Ja, men sjelden
      6
    • Ja, men kun fisk
      0
    • Nei, er vegetarianer
      4
    • Nei, er veganer
      0

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om jeg synes at kjøtt burde forbys, men reglene for hold av husdyr burde være mye, mye strengere enn i dag. Slik det er nå så er det dyrene som lider for at vi vil ha billige kyllingvinger, noe jeg anser som forkastelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

reglene for hold av husdyr burde være mye, mye strengere enn i dag.

Nei, dyr har ikke rettigheter.

Jeg mener ikke å være spydig eller flåsete, men de som ikke er helt klar over de ekstreme forskjellen mellom dyr og mennesker bør å diskutere disse spørsmålene med noen utvalgte medlemmer av dyreriket.

Om forskjellen etter en slik diskusjon ikke er klinkende klar så er det ikke mer å si.

Endret av d'Anconia
Lenke til kommentar

Både ja og nei.

Dyrevernloven sikrer rettigheter for dyrene. Dyrevernloven er indirekte også en rett for dyr til å bli behandlet ikke bare med respekt, men også etisk forsvarlig og i henhold til gjeldene regelverk. Å si at dyr ikke har rettigheter blir derfor en skjev påstand uten forankring i virkeligheten.

Dyr har rettigheter og skal behandles med respekt.

Lenke til kommentar

Dyr har ikke rettigheter. Å tildele dyr rettigheter er i konflikt med individets grunnleggende rettigheter, noe dyrevernere illustrerer til fulle i sin selvmotsigende resonnering. Dyr kan ikke ha rettigheter da denne forestillingen strider mot dyrenes egen natur som ikke-rasjonelle vesener. Mennesker overlever med basis i rasjonell tenkning. Dyr overlever med basis i instinkter. Påstanden om at dyr har rettigheter er å anse som not even wrong - ugyldig. Videre diskusjon kan derfor avfeies med henvisning til at premissene er i konflikt med naturen selv. Teorien om dyrerettigheter er med andre ord en non-starter by definition.

Dyr handler på instinktiv basis. Det er absurd å tildele rettigheter til skapninger som ikke er i stand til å følge moralske handlingsregler. Hvis dyr hadde vært i besittelse av evnen til å tenke rasjonelt hadde saken stilt seg annerledes. Hvis du har tenkt å være konsekvent må du nødvendigvis etterforske drap på dyr utført av andre dyr.

Lenke til kommentar

Hørt slik udokumentert fjoll.

Dyr har ikke bare rettigheter og lover, men en grunnleggende rett til respekt. Norge er et rettsamfunn, der alle individer har rettigheter. Tror således man påberoper seg litt for stor kunnskap om dyr og deres premisser, der bommes det grovt. Husk i Norge blir dyr regelmessig utsatt for omfattende lidelser innen det industrialiserte landbruket, pelsdyroppdrettet og dyreforsøk. Det er lovlig å plage dyr, så sant formålet er politisk akseptert.

At noen prøver å endre holdninger med drastiske bilder og virkemidler er ikke annet en positivt.

Endret av R083r7
Lenke til kommentar
om alle mennesker skulle fø seg på frukt og grønt, ville jeg tro det hadde ført til katastrofal verdensomfattende hungersnød.

Feil. Dyr er høyere i næringskjeden, dvs at det kreve mer energi å lage f. eks. en gris enn tilsvarende næring fra vegetabilsk mat.

Så er det heller ikke alle som spiser dyr som en finner i kjøttdisken på Rimi. Det er nok flere millioner mennesker som er avhengige av å fange sin egen mat. Hva med fiskene? De burde vel ikke blitt fisket heller?

Jeg er selv jeger, og syntes det å jakte på min egen mat er mye bedre enn å spise kjøtt som kommer fra "kjøttindustrien". Til sammenligning, hva er moralsk best: Spise en hjort, som har levd i full frihet hele livet sitt - eller spise et dyr fra kjøttindustrien?

Hva skal eskimoene gjøre? De som bor i ørkenen? Det er ikke alle som kan leve på gress. (Hvem VET at gress ikke har følelser heller?)

Jeg tror ikke det er noen god løsning at alle skal gå over til gress. Ja, jeg velger å kalle det for gress. Etter hva jeg har lest, så er det vanskelig for en veganer å ha et ordentlig kosthold uten bruk av kjøtt. Da siden det er enkelte vitaminer som mangler i mange grønnsaker, men som det finnes mye av i kjøtt.

Det er bare å se på hvordan kroppen vår er bygd opp. Vi er skapt for å spise både kjøtt og grønnsaker. Sånn er det å være på toppen av næringskjeden.

Lenke til kommentar

Dyr har ikke bare rettigheter og lover, men en grunnleggende rett til respekt. Norge er et restsamfunn, der alle individer har rettigheter.

Dyr er ikke individer.

Mener R083r7 at dyr, med sine rettigheter, også skal beskyttes mot andre dyr? Skal man beskytte en mus mot overgrep fra en katt? Hvordan skal disse rettighetene håndheves? Utnevnelse av egne dyredomstoler?

Hvordan vil R083r7 at menneskers rettigheter skal ivaretas i møte med råvdyr? La oss for eksempel ta en situasjon hvor et menneske er i møte med en sulten tiger i jungelen. Hvem er det da som begår et overgrep, tigeren som dreper og spiser mennesket eller mennesket som skyter tigeren? Ut i fra din argumentasjon kan det virke som om du mener at dyr skal ha rett til både å kunne drepe oss mennesker OG å kunne kreve beskyttelse fra oss. Slike problemstillinger får man når man argumenterer ut i fra følelser.

Jeg skulle også likt og visst rent spesifikt hva slags rettigheter du ser for deg at dyr skal ha. Kan du fortelle litt om hva slags lovverk du ser for deg og hvordan vi får kommunisert dette ut til dyrene? For vi må vel ha rettigheter vi også. Det må vel gå begge veier?

Lenke til kommentar

Dyr er i høyeste grad individer. At du velger å blande kortene så radikalt gjør en konstruktiv debatt høyst vanskelig, her snakker vi om rettigheter og lovverk i forbindelse med det du selv som trådstarter brakte på bane, altså kjøttindustrien. Hva katten til naboen gjør, får den bestemme selv. Er du usikker på gjeldene lovverk ang. dyr og dyrevern anbefaler jeg deg å lese den oppdaterte dyrevernloven.

Dette fører ingen vei.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er noen god løsning at alle skal gå over til gress. Ja, jeg velger å kalle det for gress. Etter hva jeg har lest, så er det vanskelig for en veganer å ha et ordentlig kosthold uten bruk av kjøtt.

De må ha peiling på hva de dytter i seg. Men det er sunnere å være vegetarianer enn å følge vanlig norsk kosthold, dersom du vet å variere.

Vi er skapt for å spise både kjøtt og grønnsaker. Sånn er det å være på toppen av næringskjeden.

Vi er i stand til å fordøye kjøtt, men det er ikke sunt.

Er du usikker på gjeldene lovverk ang. dyr og dyrevern anbefaler jeg deg å lese den oppdaterte dyrevernloven.

Dette fører ingen vei.

Du tenker ikke selv, men setter likhet mellom lov og rettigheter.

Det er en fundamental forskjell på dyr og mennesker. Rettigheter er til for å beskytte muligheten til langsiktig arbeid. Dette er det kun mennesker som driver med.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

http://www.dagbladet.no/2010/07/27/nyheter/utenriks/dyrevern/12732331/

Hva synes dere om demonstrasjoner som dette? Bør kjøttspising forbys?

PETA hevder dessuten at dyr har det samme følelsesspekteret som mennesker, men er dette et tilstrekkelig argument for å forby kjøttindustrien?

Og er egentlig mennesket kjøtteter av natur?

Svarene kommer etter hvert. I mellomtiden: Kjør debatt!

Ja. Med både tenner og fordøyelsessystem som fungerer fint både med kjøtt og grøntfór, i tillegg til at vi har øynene i front i stedenfor på siden, som såvidt jeg vet kun rovdyr har.

Endret av Thomas_H
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er noen god løsning at alle skal gå over til gress. Ja, jeg velger å kalle det for gress. Etter hva jeg har lest, så er det vanskelig for en veganer å ha et ordentlig kosthold uten bruk av kjøtt.

De må ha peiling på hva de dytter i seg. Men det er sunnere å være vegetarianer enn å følge vanlig norsk kosthold, dersom du vet å variere.

Vi er skapt for å spise både kjøtt og grønnsaker. Sånn er det å være på toppen av næringskjeden.

:rofl:

Forklar litt om hvordan man får i seg nok proteiner uten å spise kjøtt?

EDIT/TILLEGG: Mennesket er pr i dag på toppen av næringskjeden. Det vil si at for å overleve så kan vi spise hva vi vil, dermed også kjøtt.

Jeg sier dog ikke at vi ikke skal respektere dyr eller utsette dyr for dyreplageri. Det jeg personlig mener er at om man vil skyte en elg og fortære den etterpå så står man fritt til det.

Om en farlig skapning skulle finnes som spiste mennesker så måtte vi jo bare akseptert dette, det er slik for dyr også...

Endret av Doofenschmitz
Lenke til kommentar

Forklar litt om hvordan man får i seg nok proteiner uten å spise kjøtt?

Proteinrik vegetabilsk mat.

EDIT/TILLEGG: Mennesket er pr i dag på toppen av næringskjeden. Det vil si at for å overleve så kan vi spise hva vi vil

Feil. Det er svært mye vi ikke kan spise.

dermed også kjøtt.

Ja, hvis du vil. Men hvis du bare tenker på helsen, bør du spise minst mulig kjøtt.

om man vil skyte en elg og fortære den etterpå så står man fritt til det.

Riktig.

Om en farlig skapning skulle finnes som spiste mennesker så måtte vi jo bare akseptert dette

Vi burde drept denne.

Endret av d'Anconia
Lenke til kommentar

reglene for hold av husdyr burde være mye, mye strengere enn i dag.

Nei, dyr har ikke rettigheter.

Jeg mener ikke å være spydig eller flåsete, men de som ikke er helt klar over de ekstreme forskjellen mellom dyr og mennesker bør å diskutere disse spørsmålene med noen utvalgte medlemmer av dyreriket.

Om forskjellen etter en slik diskusjon ikke er klinkende klar så er det ikke mer å si.

Dine meninger får ikke mer tyngde av at du forsøker å beskrive dem som den eneste sannheten. Det gjør deg ikke spydig eller flåsete, bare useriøs og tåpelig.

Jeg har ikke sagt at det ikke er forskjeller mellom dyr og mennesker, slutt med dine stråmenn. Jeg sier at jeg mener lovene bør være mye strengere enn de er i dag.

Lenke til kommentar

Det er jo selvsagt sant. Men en kan også oppnå et godt og sunt alternativ, selv med kjøtt!

Det er ikke sunt å spise kjøtt? For å sitere Wikipedia angående kjøtt: http://no.wikipedia.org/wiki/Kj%C3%B8tt

Både hvitt og rødt rent kjøtt inneholder lite fett og har begge et høyt innhold av en rekke livsnødvendige næringsstoffer.

http://www.matprat.no/artikkel.aspx?artid=14418

Jeg er forøvrig helt enig med synspunktet ditt angående at ALLE individer skal ha like retter. Hvem i all verden skal holde orden på det?

Jeg synes enkelte bare må godkjenne at naturen er brutal. Men det hindrer ikke at mennesker kan behandle dyr med litt mer respekt, for all del.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...