Gå til innhold

Veganere vil få deg til å slutte å spise kjøtt

169 stemmer

1. 1. Spiser du kjøtt?

• Ja, regelmessig
      159
    • Ja, men sjelden
      6
    • Ja, men kun fisk
      0
    • Nei, er vegetarianer
      4
    • Nei, er veganer
      0

Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/2010/07/27/nyheter/utenriks/dyrevern/12732331/

Hva synes dere om demonstrasjoner som dette? Bør kjøttspising forbys?

PETA hevder dessuten at dyr har det samme følelsesspekteret som mennesker, men er dette et tilstrekkelig argument for å forby kjøttindustrien?

Og er egentlig mennesket kjøtteter av natur?

Svarene kommer etter hvert. I mellomtiden: Kjør debatt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å forby kjøttspising tror jeg aldri kommer til å fungere i storsamfunnet, men jeg kan tenke meg at regulering av kjøttproduksjonen i kombinasjon med god opplysning og holdningskampanjer kan redusere kjøttinntaket noe. Når det kommer til selve demonstrasjonsformen er den jo interessant, men PETA er en organisasjon jeg har null tillit til, så det ødelegger jo inntrykketbetraktelig.

Hvis de mener at dyr har det samme følelsesregisteret som mennesker burde de virkelig slutte å avlive dyr på egen hånd før de retter pekefingrene mot oss andre dyremorder... Men til saken; Det at dyr har et følelsesregister på høyde med mennesker er et argument for å reformere slakte- og kjøttproduksjonsindustrien, slik at disse følsomme dyrene får en mest mulig human avliving, noe som både vil tjene dyret og den som spiser dyret. Å forby kjøttindustrien vil jo uansett føre til lidelse for dyrene på kort sikt ved at de fristilles som ressurs og dermed ikke er interessante å holde for mennesker, slik at de antakeligvis ikke lengre blir foret etc.. Følelsesregisteret vårt har aldri vært et argument mot å f.eks. føre krig mot andre mennesker, tortur og liknende, så før vi kan gi mennesker den behandlingen PETA vil vi skal gi dyrene, mener jeg at argumentet ikke holder for å slutte å drepe dyr.

Jeg mener at basert på tannsettet vårt er vi mennesker kjøttetere av natur. Spesielle tenner til spesielle oppgaver:)

Lenke til kommentar

Når de får andre rovdyr til å bytte ut kjøttbufeen med gulrøtter og blåbær, så skal jeg tenke på å bytte matvaner. Intill den tid er jeg ganske lei av kortsynte skrullinger i grupper som PETA, OTTAR, SSCS, GreenPeace, RIAA, MPIAA... og så videre, og så videre, og så videre.. Mennesket sammen med en knippe andre dyr er altetere. Kjøtt står like mye på våres meny som frukt og grønnsaker, det er bare et naturlig fakta. Dessuten om alle mennesker skulle fø seg på frukt og grønt, ville jeg tro det hadde ført til katastrofal verdensomfattende hungersnød. Slik det er nå, kan jeg ikke tenke meg det er nok frukt og grønt til å mette alle mennesker og dyr på denne planeten.

Endret av Svenni212000
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dyreplageri må være lovlig, men samtidlig er det umoralskt.

Lovlig fordi dyr ikke har rettigheter. Dyr er ikke selvbeviste, de er mer lik avanserte maskiner som reagerer og handler instinktivt etter preprogrammerte rutiner, og de vil ikke kunne gå imot programmet sitt.

Umoralskt fordi det å la andre skapninger lide unødig, tyder på at noe er galt med den personen.

Det er ikke slik at alt som er umoralskt også skal være ulovlig, kun det som krenker et individs rettigheter skal være ulovlig.

Lenke til kommentar
om alle mennesker skulle fø seg på frukt og grønt, ville jeg tro det hadde ført til katastrofal verdensomfattende hungersnød.

Feil. Dyr er høyere i næringskjeden, dvs at det kreve mer energi å lage f. eks. en gris enn tilsvarende næring fra vegetabilsk mat.

Lenke til kommentar

[...]Feil. Dyr er høyere i næringskjeden, dvs at det kreve mer energi å lage f. eks. en gris enn tilsvarende næring fra vegetabilsk mat.

Det blir for enkelt... Ku er en utmerket måte å omforme helt ubrukelig gress til førsteklasses mat. Begrenser man seg til utmarksbeite kan man da utnytte arealer til matproduksjon som det ikke er mulig/lønnsomt å dyrke planter mennesker kan spise på.

Lenke til kommentar

Det blir for enkelt... Ku er en utmerket måte å omforme helt ubrukelig gress til førsteklasses mat.

Ja, men tror du kanskje ikke at det ubrukelige gresset ville vært erstattet med andre planter hvis folk sluttet å spise kjøtt?

Endret av tannborste
Lenke til kommentar

[...]

Ja, men tror du kanskje ikke at det ubrukelige gresset ville vært erstattet med andre planter hvis folk sluttet å spise kjøtt?

Hvilke planter foreslår du å dyrke på små steinete øyer i Oslofjorden? Over tregrensen? På steder med latterlig kort vekstsesong? I jord med så mye stein at det bare er å glemme å få noen inntekter på jordbruket etter at kostnader for å rydde jorda er trekt fra?

Lenke til kommentar

jeg tror kua har det best i fjøset jeg..

ute i verden kan den bli angrepet av andre dyr, påkjørt, dø av sult, dø av vann mangel, feil fødsler som kan ha storekonsekvenser for kua,

drukning.. and the list goes on :p

+ de blir ikke slaktet på en inhuman måte. ( untat i irak da.. ) det er så momentant så overhodet muligt.

og vis vi skulle sluppet alle hus dyrene våres fri hadde det blitt kaos. dritt over alt, de hadde badet i drikke vannet ditt, de hadde spasert i byen og gjort så det passet dem, trampet ned ungene dine. hindret traffiken osv...

og ikke minst " global oppvarming" problemet våres. vis alle dyrene fikk gå fri og formere seg etter ønske.

må vi til slutt nødslakte dem for og redde oss selv.

og da blir det nok ikke gjort gilde style.. kansje mer adolf hitler style.

så kjøttspising er nødvendig for og oprettholde et godt samfunn og kjøtt er jo jevla godt da :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Lenke til kommentar

Hvilke planter foreslår du å dyrke på små steinete øyer i Oslofjorden? Over tregrensen? På steder med latterlig kort vekstsesong? I jord med så mye stein at det bare er å glemme å få noen inntekter på jordbruket etter at kostnader for å rydde jorda er trekt fra?

Vi diskuterer ikke disse stedene, men steder hvor det faktisk er mulig å plante kvalitetsplanter, men hvor det i dag kun er ugress som brukes til kufor.

og ikke minst " global oppvarming" problemet våres.

Hvilket er en løgn.

Endret av tannborste
Lenke til kommentar

Vi diskuterer ikke disse stedene, men steder hvor det faktisk er mulig å plante kvalitetsplanter, men hvor det i dag kun er ugress som brukes til kufor.

og ikke minst " global oppvarming" problemet våres.

Hvilket er en løgn.

alt er løgn... folk må lære seg og tenke selvstendig :ermm: :ermm:

Lenke til kommentar

Å bedøve dyr før de slaktes er sivilisert, halal er barbari.

Selve slaktingen må skje ved at de to hovedpulsårene i strupen kuttes med et raskt kutt. Kroppen skal tømmes for mest mulig blod så raskt mulig. Også luftrør og spiserør skal kuttes. Etter norsk lov må alle dyr som slaktes bedøves før blodtapping (Dyrevernloven §9). Bedøving før slakting bryter ikke med halal, så lenge dyret fortsatt er levende når det slaktes.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...