Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

I hvilken alder slutter man å vokse?

Gjest Spekulant

Anbefalte innlegg

Gjest Spekulant

Undertegnede lurer på når den gjennomsnittslige person slutter å vokse? Er fullt klar over at dette sannsynligvis varierer fra person til person, men hvis man skal se det på gjennomsnittslig basis. Hvilken alder kan man si at en person slutter å vokse i da? Når man nærmer seg 18? Kanskje rundt 16-17? Undertegnede er 171 cm nå i en alder av 15. Hvor høy kan jeg regne med at jeg blir da frem til jeg slutter å vokse? Jeg vil være lav, bare for å ha det sagt.

Hilsen spekulantenes spekulant.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jenter slutter å vokse og begynner å gå nedover helsemessig når dem er 20, Gutter når dem er 26.

Jeg er ikke sikker på om jeg husker tallene 100% korrekt, men er ihvertfal ganske nerme (dog, dette er nok litt individuelt).

Lenke til kommentar

som dj evelen sa så er det individuelt, men det er jo satt en fast alder på det, som jeg ikke husker i farta.

Jeg har ikke vokst noe særlig fra jeg fylte 16, er 18 og og er 1.63 "lav" :p når jeg var 16 var jeg 1.61, så det er 1cm i året. Det vil si at du som er 1.71, og er 15år, kan enten bli 1.76 maks, eller du kan ende opp på 2.30. Det er det ingen som vet, dog du kan finne ut av en sånn nogen lunde høyde ved å ta røntgen av handleddet. Det gjorde jeg når jeg var 12, da fikk jeg beskjed om at jeg kom til å bli sirak 1.61 - 1.70. Så det er jo ikke veldig nøyaktig, men det blir sjeldent mer eller mindre.

Og hvis du er redd for å bli for høy, kan du ta en prat med legen din ang hormon behandling for å "holde igjen" veksten.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest

Takk, men å strekke det så langt kommer jeg aldri til å gjøre. Vil ikke forstyrre balansen ved å begynne å rote med det naturlige. Alt skal gå sin naturlige gang, selv om jeg har et håp om å holde meg under godt under 175 cm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...