*F* Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Hei! Er planlagt innkalt til SBBN etter nyttår, men har et spørsmål. Hvordan er det med fri og ferie og slikt? (permisjon på militørspråket:P) Er det slik som det er ellers i arbeidslivet, man har 5 uker man kan ta "når man vil", eller er det som på skolen man må ta det bestemte uker? Og hvor mye permisjon får man? Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 (endret) Jeg skal ikke uttale meg om SBBN. Men generelt sett så har man fri i helgene, med mindre man har turnus da.. Noen får fri på helligdagene som jul, påske ol mens andre må tjenestegjøre. Det er ganske likt arbeidslivet, der forskjellige avdelinger har forskjellige ordninger. Ikke ta alt jeg sier som endelig svar, men jeg regner med at du får fri helligdager og helg og 21dager å søke perm på i året. Du søker perm, og da er det opp til befalet ditt å godkjenne det eller ikke. Permdager er greit å ta sammen med helg. F.eks du har fri helg, ta perm 3-4 dager fra og med mandag ol.. Jeg kjenner folk som har gått turnus 1:1 uke hele året etter rekrutten som er i samme avdeling som meg men på et annet sted. Men jeg derimot har ikke hatt fri en eneste helligdag dette året, ingen turnus, ingen fri helg og ingen 21dager å søke fri på. Vi tok det vi fikk av fri på 1-2 dagers varsel.. Får turnus den siste måneden før jeg dimmer jeg.. 1:1:1:1 =p Endret 27. juli 2010 av baBuShKa Lenke til kommentar
Leo_Khenir Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Når jeg var inne på Værnes hadde vi generell kvelds- og helgeperm. Det innebærer at man (stort sett) har fri fra middag til revelje neste dag, og fra middag fredag til revelje mandag. Unntaket er selvfølgelig under rekrutten, hvor man egentlig bør forberede seg på å være i tjeneste 24/7. Videre hadde vi 4 langpermer i løpet av året. Disse var "fastsatt" på forhånd, slik at alle mann alle var på langperm i gitte perioder. Man kunne søke perm utover dette, men da måtte det være ganske god grunn til å få innvilget søknaden. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 I SBBN vil du, med mindre du havner i en stilling med turnus, få perm når hele leiren har perm. Da tar også det meste av befalet ut avspasering og lignende, og leiren er nesten øde en periode. Slik er det i de fleste hæravdelinger, i alle fall. I luft og sjø søker man stort sett om å få perm på et gitt tidspunkt, da de fleste i sjø og luft er der som billig arbeidskraft, og avdelingene de tjenestegjør i må driftes hele tiden. De som er i hæren, derimot, er der for å utdannes. Da er det ikke kritisk at hele leiren legges brakk i perioder. Du har krav på 21 permdager i året, men dette er bare hverdager, så i praksis blir det mye mer, da permer stort sett legges til helligdager, mellom helger eller lignende som gjør at du får mer ut av det enn de 21 dagene. De fleste i hæren får også flere permdager enn det man har krav på. Lenke til kommentar
Galexon Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Enkelt og greit, det blir nok av permisjoner I tillegg til de planlagte permisjonene fra bataljonen, vil du også ha mulighet til å søke om velferdspermisjoner i forbindelse med diverse anledninger i hjemmet, være seg konfirmasjon, bryllup osv. Akutt sykdom og død i næreste familie er slikt du får perm for uansett, altså velferdspermisjon klasse A. Du vil i slike tilfeller sendes rett hjem. Velferdspermisjon B går vel for konfirmasjoner og bryllup, mens velferdspermisjon klasse C er det på Ørlandet kalte for "puleperm", altså en slags "snill gutt-perm" som du som oftest får innvilget med mindre avdelingen skal på øvelse eller skal være på beredskap Lenke til kommentar
Bobbylove Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Så om jeg har lyst på en uke i Slovakia for å se Norge spille VM til våren så skjer det ikke? Skal inn i Pbn om det har noe å si. Lenke til kommentar
Galexon Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Så om jeg har lyst på en uke i Slovakia for å se Norge spille VM til våren så skjer det ikke? Skal inn i Pbn om det har noe å si. Skader ikke å prøve. Hadde en i troppen som fikk fri ei uke for å reise på Hove-festivalen Lenke til kommentar
Tom&Jerry Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 I luftforsvaret generelt er det ikke noe problem å skaffe perm. En på basetroppen min tok 4 uker perm for å ha sommerjobb hjemme. En annen kar på troppen tok seg ut 2 uker for å dra på sydentur. Altså sålenge det ikke er mangel på folk fordi du drar, så skulle det ikke ha noe å si hvor du skal og hva du skal gjøre i den permen din - det får vel være fritt opp til deg å bestemme hva du ønsker å bruke velferdsperm til. Vi har i allefall et veldig imøtekommende befal som forstår at vi kanskje av og til ønsker ting utenfor de militære rammene i løpet av førstegangstjenesten. Skal selv en uke til Spania nå til høsten, og perm er ikke noe problem der heller Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå