Gå til innhold

Er dette en OK gamer? (ferdig bygd)


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har et budsjett på 20k og har lagt sammen sånn omtrent komponentene. Men hva mer trenger jeg for å kunne bygge den sammen til en komplett pc, og er det noen komponenter jeg bør bytte ut? Føler egentlig at det er mye som mangler. Diverse strømper og kabler tenker jeg.

 

Her er pcen

 

Hadde hvert bra med litt hjelp, er ikke så flink med sånn. Første jeg bygger. :blush:

Endret av Zonked223
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke noe om cpu kjøleren du har valgt, men denne er i hvert fall en veldig god kjøler. Eneste minus er at den er veldig stor. En annen ting er at det integrerte lydkortene i dages hovedkort er veldig gode så det spørs om du strengt tatt trenger å bruke 1700 på et eksternt.

Endret av Bezzzy
Lenke til kommentar

Og ja, maskinen din vil kunne kjøre 12 gig ram så lenge du har 64-bit operativsystem, men du trenger nok ikke mere enn 6 gig viss det er gaming du er ute etter.. Er også usikker på kabinettet du har valgt. Virker bra, men du burde kanskje se litt rundt etter reviews og anbefalinger

Lenke til kommentar

Ja, tok et ganske tilfeldig kabinett. Skal gjøre litt research der. Tror jeg setter inn 8 gig istede.

 

EDIT: Kommer og bruke den til Autocad.

 

Takk for god hjelp. Glad jeg ikke gjør dette selv. Blir vel enda verre når jeg skal bygge den.

Endret av Zonked223
Lenke til kommentar

Pcen virker bra nå, men vil legge til at du burde vente og høre med andre siden jeg ikke har personlig erfaring med noen av disse komponentene. Alltid lurt å høre med mange enn å bare høre på en person :thumbup:

Har forresten hørt mye bra om denne harddisken http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=496258

Skal vere den raskeste 7200rpm harddisken og blir ofte anbefalt her på forumet. Har du vurdert SSD? Til 20k burde du hatt en.

 

Så nettopp at Dustin har veldig gode tilbud på IPS skjermer, men vet ikke hvor gode disse er til spilling. Nedsatt med 1000kr

http://www.dustinhome.no/pd_5010456532.aspx

Endret av Bezzzy
Lenke til kommentar

Spørsmålet er ikke om maskinen vil kunne utnytte 12GB RAM, men om du vil det. Jeg spiller endel Modern Warfare 2, jeg surfer ofte med mange tabs åpne i Firefox, jeg arbeider litt i Photoshop etc. Gjerne flere av delene samtidig (unntatt spilling). Har enda ikke opplevd at RAM har blitt noen flaskehals med mine 4GB. Du stiller svært sære krav dersom du i dag mener at mer enn 6GB er nødvendig (men klart, det finnes videoredigeringsentusiaster, musikere etc. som faktisk kan ha nytte av det).

 

Videre må jeg også få påpeke at ift. andelsmessig verditap er ny PC en mye dårligere investering enn ny bil. Kjøper du en maskin til 20k i dag kan du ikke forvente å få solgt den for mer enn 50% om to år, selv det er nok ganske optimistisk. En ny maskin til 10.000 (eks skjerm) i dag vil kjøre alle dagens spill fullstendig smertefritt, og som gamer-PC vil den nok også holde i et år eller to fremover. I din prisklasse vil det stort sett svare seg å kutte ned budsjettet til rundt halvparten og heller oppgradere/bytte ut nærmere dobbelt så ofte.

 

For oss som bygger PC med tanke på gaming og ønsker å få mest mulig ut av pengene, er det prisklassen 8-10000 som gjelder (for de nødvendige komponentene inkl OS, uten skjerm). Beveger du deg under dette er det tråkig å avgjøre hvilke punkter du vil spare inn på, og går du over koster det fort mer enn det smaker. Eksempelvis HD5970 er et par prisklasser forbi "fornuftig", med mindre du er nyrik og trenger noe som kan gi spillbar FPS i eyefinity på seks skjermer i alle spill i overskuelig fremtid.

 

Her er mitt forslag til 12300 inkl skjerm og Windows 7 (fra Amentio). Spør du meg (og sannsynligvis de aller fleste her på forumet) er det slett ikke nødvendig å legge mer penger i en gamermaskin per dags dato, med mindre du har andre krevende bruksområder enn bare spill, eller har behov for god grafikkytelse på mange skjermer. Penger spart er penger du kan sette til side til en relevant oppgradering når behovet melder seg ;)

Endret av srbz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ny liste (Uten kabinett)

 

Det stemmer nok srbz, for jeg er absolutt ikke rik. Mulig jeg kutter ned på noe, men kommer til å ha et ganske høyt budsjett. Nå bruker jeg en dell XPS, 4 gig ram, 8800 gtx, E6600 dual core 2 2,4 ghz. Kjøpte den for 6 år siden og gidder ikke å oppgradere den lenger.

 

Tror ikke jeg får bruk for så mye gig nei. Jobber med ganske enkle ting i autocad (om det i det hele tatt bruker noe serlig ram).

 

Må sove nå og fortsette i morra. Takk igjen. Skjønner ikke hvorfor jeg ikke spurte på forumet når jeg kjøpte Dell pcen. De er jo svindyre i forhold til hva man får for pengene.

Lenke til kommentar

Det stemmer nok srbz, for jeg er absolutt ikke rik. Mulig jeg kutter ned på noe, men kommer til å ha et ganske høyt budsjett. Nå bruker jeg en dell XPS, 4 gig ram, 8800 gtx, E6600 dual core 2 2,4 ghz. Kjøpte den for 6 år siden og gidder ikke å oppgradere den lenger.

Tvilsomt, ettersom verken CPU eller GPU er over 4 år gammelt ;)

 

Skjønner ikke hvorfor jeg ikke spurte på forumet når jeg kjøpte Dell pcen. De er jo svindyre i forhold til hva man får for pengene.

Nja, Dell er ikke spesielt dyrt egentlig med tanke på at du får en ferdig pakke med garanti. For mange er særlig garantien gull verdt. Verre er det å handle på Komplett når man (vanligvis) får akkurat de samme komponentene flere hundre kroner billigere fra en annen butikk. Bruk prisguide.no.

 

Det jeg foreløpig er mest i stuss på er behovet ditt for HD5970. Med mindre du skal ha mange skjermer er dette trolig mye dyrere og mye kraftigere enn behovet ditt skulle tilsi.

 

Dessuten har du tokanal-RAM kombinert med et trekanal-HK. Kjøp RAM-sett på tre og tre hvis du absolutt skal ha socket 1366.

Lenke til kommentar

Stusser på etpar ting...

Først, og det viktigste: Du har valgt et ram-sett på 4x 2GB minnebrikker. Hovedkortet ditt, X58, støtter 3 minnekanaler og opptil 6 minnebrikker. Å kjøpe et sett med 4 er å skyte seg kraftig i leggen og samtidig be en uteligger pisse i såret...

 

Ellers har du valgt en rimelig dyr cpu-kjøler, usikker på om du kommer til å klokke..? Uansett om du gjør det eller ikke, bør du sjekke ut Noctua sine kjølere. De er heftig gode, om ikke bedre..

 

Og siste lille tingen: Du har planer om å blåse bort 5100kr på et skjermkort, men ofrer ikke særlig mye penger på skjerm. Husk at det er skjerm som skal vise grafikken det skjermkortet genererer, samt at skjermen er noe man ofte beholder rimelig mye lenger enn resten av komponentene.

 

Og en liten ekstrating: Du har også valgt en SSD på 32GB. Det er uklokt lite, med tanke på at Windows 7 fort spiser opp 20GB på en relativt frisk installasjon. Og det bare vokser og vokser, man skal legge inn Office, AutoCAD, gjerne patche Windows litt osv, og plutselig har man 400MB igjen på disken og alt går supertreigt... Hvorfor ikke vurdere en Intel X25 80GB istedet?

 

 

Og for all del, vurder andre nettbutikker enn Komplett. Komponentene ligger gjevnt over 100-200kr lavere i andre butikker. Kan spare litt penger der, hvis man er interessert.

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Her er mitt forslag til 12300 inkl skjerm og Windows 7 (fra Amentio).

Jeg glemte å presisere hvorfor jeg ikke tok med SSD i dette oppsettet:

 

SSD er uten tvil betraktelig mer responsivt enn en vanlig harddisk, og flashbasert lagring er definitivt fremtiden. I dag er det imidlertid endel dyrere enn tradisjonelle harddisker, og selv om det kan forsvares i et oppsett der man likevel fokuserer på å bruke mest mulig penger er jeg i stuss om hvorvidt man vil merke den helt store ytelsesforskjellen kontra en normal harddisk.

 

Dataoverføringshastighet til og fra harddisk er tross alt kun relevant når man faktisk overfører data til og fra harddisk, naturlig nok. De aller fleste spill lastes inn på RAM når man bytter bane, og således vil disse kun påvirkes av dataoverføringshastigheten mellom baner/runder. For en person som f.eks. driver mye emd video- eller fotoredigering, musikkproduksjon osv. der lesing og skriving til og fra disk skjer nærmest kontinuerlig, vil høy dataoverføringshastighet være alfa og omega.

 

For en gamer vil altså dataoverføringshastigheten stort sett bare være relevant ved boot, oppstart av spill og bane-/rundebytte. Selve spillbarheten vil ikke påvirkes. Spiller man online vil man dessuten i mange spill oppleve å måtte vente på at resten av spillerne skal laste inn sine data før spillet starter, og effekten av høy dataoverføringshastighet vil sånn sett være litt bortkastet. For all del, SSD er sikkert kjempekjekt å ha, men jeg personlig, økonomisk fornuftig, fattig student som jeg er, velger bort SSD så lenge jeg ikke finner det nødvendig. Dette er selvsagt opp til hver enkelt.

Lenke til kommentar

Hehe, begrepet "økonomisk fornuftig" forsvinner vel litt ut av vinduet når man vurderer et skjermkort til 5100kr...

Men saken er at det ikke bare er spill som laster fortere. Hele systemet blir en helt annen opplevelse, med lynrask respons og reaksjoner.

 

Dyrt er det med SSD, men ikke såå dyrt. Og jeg vil påstå at om man bruker pc'n til mer enn 11 timer Battlefield/CS/COD om dagen, vil man ha stor glede av en slik disk. (og da mener jeg nettsurfing, word-skriving, kanskje litt bildebehandling).

Lenke til kommentar

Jeg som trodde pcen begynte å ligne litt på "state of the art" i prisklassen. Dette er jo dritt vanskelig. Noen som gidder å lage en "sånn ca" liste jeg kan gå ut ifra, med pc+skjerm til ca 14-19 lapper? Jeg hadde ikke tenkt å kjøpe alt gjennom komplett. Bruker det til å få oversikt.

Endret av Zonked223
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...