Gå til innhold

Hvorfor kommer det så mange spill med Dynamiske motspillere?


Anbefalte innlegg

Hvorfor kommer det så mange spill med Dynamiske motspillere?

 

Jeg har lenge lurt på dette. For når man spiller et bilspill og kjører en god runde. (la oss si 5s raskere en det som er vanlig) Selvom du kjører meget bra og feilfritt og helt på grensen så er motstanderne omtrent like langt bak deg som de ville vært om du ville ha kjørt like kjapt som vanlig.

 

Dette irriterer meg feks. i MotoGP2 siden jeg spiller på de siste banene på pro og når jeg kjører en god runde så skal absolutt de andre også gjøre det. Når jeg faller så går det 10sek så er du tilbake på plassen igjen. Er liksom litt latterlig dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-80wCWpIM

skjønner godt hva du mener, men det ville blitt litt tragisk hvis man parkerer motstanderen opptil 2 runder bak seg.

Lenke til kommentar

Enig i at slike motstandere er provoserende, det finnes ikke det minste realistisk. Det bør være mulig å vinne med god margin når man kjører veldig godt. I noen spill kjører faktisk motstandernes biler raskere enn det som er mulig hvis du hadde kjørt samme modell, ganske irriterende i grunn.

Lenke til kommentar
I noen spill kjører faktisk motstandernes biler raskere enn det som er mulig hvis du hadde kjørt samme modell, ganske irriterende i grunn.

Hmm, mimre tilbake, nå... Var det ikke noe slikt den catch-up-funksjonen gjorde i NFS2? Husker jeg spilte masse splitscreen med kameraten min og at vi brukte den der... Den eneste bilen som det faktisk gikk an å styre der (bortsett fra roadsteren, da, den var jo najs), var en Mercedes-modell mener jeg å huske, gikk vel maks i 275, men når kameraten min dro meg igjen klarte jeg plutselig å dra den opp i 298... Skjønte aldri helt det der...

Lenke til kommentar

Catch up funksjon når man spiller med andre mennesker er bare gøy da. Blir litt mer spennende :smile:

Men er enig med at data styrte motstandere som automatisk er rett bak deg hele tiden er ganske irriterende.

Like irriterende som i strategi spill der data styrte motstandere "jukser".

Spille selskapene bør bruke mer tid på å utvikle AI til spillene, enn å la den bare jukse...

Lenke til kommentar

Absolutt. I bilspill/motorsykkelspill skal det mye til for at motstandere gjør feil. I MotoGP 2 for eksempel, har jeg ikke sett en eneste syklist som har falt av sykkele, ikke engang i rookie-modus, uten at jeg har hatt en finger med i spillet.

 

Og det er for galt.

Lenke til kommentar

Vel.. faktisk sånn i real life.. i et race og du går veldig fort... så prøver han bak deg å presse seg mer for å holde seg med deg, så det er egentlig ikke så extremt usaklig.

 

Jeg har mange ganger set de andre på MotoGP 1(tell pc) kjøre for langt ut.. og noen ganger kræsje i hverandre. MotoGP 2 veit jeg ikke no om.

 

Jeg synes at AI tell folka i MotoGP 1 er noe av det beste jeg hadde sett.

Lenke til kommentar
Vel.. faktisk sånn i real life.. i et race og du går veldig fort... så prøver han bak deg å presse seg mer for å holde seg med deg, så det er egentlig ikke så extremt usaklig.

 

Selvfølgelig er dette et aspekt, men i noen spill kjører motstanderne langt fortere enn det som fysisk er mulig for kjøretøyet deres når du er i tet. Dessuten tilpasser de farten i forhold til _deg_ hele tiden, og det kan neppe sies å være realistisk. De bør forholde seg på samme vis mot deg som mot andre motstandere.

 

TOCA Race Driver er et godt eksempel på hvordan AI bør være i forhold til feil. De beste førerne gjør færre feil enn de dårligere, men det kan likevel forekomme at de bommer på et bremsepunkt e.l.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...