Gå til innhold

Mobiltelefon og "DOA"


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Har kjøpt en mobil jeg fant ut at jeg ikke ville ha etter jeg hadde kjøpt den.

Det var ikke mulig å levere den tilbake pga at det var "ferskvare" og butikken ville miste "doa"rett på telefonen.

 

Jeg har prøvd å selge den uten hell så jeg tenkte i dag at jeg får bare bruke den selv siden jeg ikke får solgt den.

 

Nå viser det seg selvfølgelig at telefonen er det feil med (skurring i høyttaler).

Jeg kjøpte telefonen 19 juli og det er nå 27 juli. Jeg har hørt at om man skal få levert inn telefonen på "doa"betingelser må det skje innen en uke/7dager. Stemmer dette i henhold til gjeldende lovverk?

 

Hva kan jeg forvente meg?

Endret av Doofenschmitz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

DOA er noe som inngår i garanti reglene til deg som kunde fra produsenten. Denne er vanligvis på 7 dager (Sony Ericsson og Nokia).

 

DOA muligheten er ikke spesifisert i gjeldende lovverk (kjøpsloven/forbrukerkjøpsloven), da dette er en tilleggstjeneste fra produsenten. Det er ikke en rett du kan kreve etter utløpsdato iht norsk lov!

 

Reklamasjonsretten (gjeldende lovverk) går ut på at forhandler har rett til 2 avhjelpsforsøk for SAMME mangel, så her må du spørre forhandler pent og høffelig om å få bytte telefonen da den er defekt. Pakk ned hele salgspakken og kontroller at det ikke er riper på produktet eller skader på embalasje. (headsett skal selvfølgelig være ubrukt). Om forhandler krever å få reparere telefonen din, så har forhandler den fulle rett til å gjøre dette.

 

Bare gå fram på en skikkelig måte og be fint. Blir du sint eller oppfører deg ufint så kan du egentlig bare glemme å få byttet telefonen. :) lykke til

Endret av Stinger169
Lenke til kommentar

Vel. Det er Elkjøp i dette tilfellet og de har klare retningslinjer på det området slik at en slik løsning er nok ikke mulig :(

 

Jeg er vel rett og slett "stuck" med denne telefonen da? Ingen andre lovmessige utveier?

Lenke til kommentar

Så lenge telefonen har en mangel har du uansett krav på å få den reparert.

Som nevnt tidligere har selger to avhjelpsforsøk på samme feil (eller feil som oppfattes like) før du kan heve kjøpet.

 

Imidlertid skader det ikke å høre med selger om du heller kan få hevet kjøpet enn å få varen reparert.

Du kan jo evt foreslå å få gavekort istedenfor pengene tilbake, slik at butikken likevel får en handel - kan hende det kan hjelpe de til å godta dette.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

I dag morges skrudde telefonen seg av helt av seg selv før jeg fikk dratt å snakket med butikken i tillegg til at den spraker i høytaleren.

 

Vel fremme spurte jeg på den mest utspekulerte måten jeg klarer om sistnevnte forslag var mulig. NEI! Den skulle repareres... :(

 

Jeg har lenge jobbet som selger selv og vet av erfaring at om man spør så pent man klarer så funker det som oftest hver gang, men ikke på Elkjøp :(

 

Er nok bare å innse at jeg har gjort et dumt kjøp og prøve å utnytte telefonens kapasiteter, noe som synes umulig da det er en Sony Ericsson Vivaz...

Lenke til kommentar

Selv Mercedes kan lage dårlige biler. Send den inn på service, og så får vi håpe at det ikke blir noe mer trøbbel med den. Ser ikke at du har så mange andre valg. Eventuelt selge den etter at den har vært inne til rep, men du må belage deg på å sette den noe ned i pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...