Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

NY PC - Problemer med og starte pc

Anbefalte innlegg

Hei

Kjøpte meg pc deler her om dagen, jeg har satt isammen alle delene selv.

Spec:

Ram: Corsair DDR3 1600MHz 4GB (Kit of 2) 2x240 DIMM, Unbuffered, 9-9-9-24, XMS3 DOMINATOR with DHX - Core 2 / AMD Phenom II, with Connector

Hovedkort: Gigabyte GA-X58A-UD3R, X58 Socket-1366, DDR3, ATX,

USB3.0, SATA 6Gb/s, 2xPCI-Ex(2.0)x16, Revision 2.0

Prosessor: Intel CORE I7-930 2.80GHZ

SKT1366 4.80GT/S 8MB CACHE BOXED IN

PSU: Chieftec A-135 Series 1000W PSU ATX 12V V2.3, 80 Plus,

Modular, 2x 6pin+2x 6+2pin PCIe, 6x SATA, 140mm Vifte

Alt gikk greit da jeg satte i alle komponentene. Da jeg skulle starte opp så starter alle viftene i ca 3-4 sek så stopper dem. Harddiskene knirker litt i et halvt sekund så stopper de.

Det jeg har prøvd:

- Resette CMOS

- Tatt ut alle komponenter utenom prosessor med vifte

- Satt i en del etter den andre for og se om det er noen av komponentene som er defekte.

- Sjekka kabler xxx ganger

- Sjekka plasering på prosessor

- Sjekka etter støv etc som kan forårsake kortslutning

Uansett åssen jeg vrir på det så startet viftene i noen få sekunder, så stopper de.

! Viftene på PCn og harddiskene stopper Ikke da jeg napper ut 8 pins kontakt som gir prosessor strøm, men da får jeg selvsak ikke noen skjermbilde etc.

Har prøvd en annen PSU (850w) og det samme skjer med den.

! Det er en del Led lamper som lyser når jeg starter pcn. SB Voltage L3 (High, rødt lys), Dette er en Led lampe som indikerer "Overvoltage level of the cpu, memory, north bridge and south bridge", ifølge manualen.

Jeg har da ikke snøring på hva dette betyr, men har prøvd og skifte stikkontakter også take på at det kanskje var noe volt problemer der, men det funka dårlig.

Hva i all verden skal jeg gjøre? Er noe defekt? Siden jeg har prøvd en del etter den andre, kan prosessor eller hovedkort være defekt?

Takk uansett =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være så mye, men har du mulighet til å laste opp et bilde som viser alle strømkabler som er koblet til hovedkort etc?

Minne brikkene står i rette spor? Normalt skal de vel være i minne bank DDR3_1 og DDR3_3, altså i de 2 hvite sporene nærmest CPU sokkelen. Og det må være non-ECC minne brikker. Har du en link til det minnet forresten?

Lenke til kommentar

Er sikker på at ram brikkene passer. Ja de sitter på riktig plass. " http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=590451" - non ecc.

Men viftene starter og stopper med en gang uansett om de står i eller ikke, så jeg tviler på at ramen er problemet her. Dette skjer selv om det er Kun prosessor med vifte som sitter igjen og alt annet er fjernet.

Ang kablene så er alle koblet til riktig, umulig og gjøre feil der. 8 pin + 24 pin som sitter i hovedkort, 2x 6 pin til skjermkort, sata kablene til harddisken samt 4pin til dvd brenneren.

Har gjort dette mange ganger før, men aldrig hatt dette problemet. Det kan minne litt om hvis man har koblet feil med reset switch og de leddene der sånn at den går konstant og resetter seg selv, men det er ikke problemet her.

Skal ta meg en tur til pc doktoren i morra så de får feilsøke litt dypere. personlig trur jeg det er enten hovedkort, psu eller cpu som er problemet, men jeg har ikke mulighet til og teste andre komponenter. Håpet på at noen viste noe her så jeg slapp dette, men det ser mørkt ut :D

Håper fortsatt på flere svar =)

Endret av Rullingsen
Lenke til kommentar

Hmmm, første tingen du bør gjøre, er å returnere ram-brikkene til den nettbutikken du kjøpte de i... Du har gjort en rimelig dum feil ved å bestille et hovedkort i X58-serien (som har 3 minnekanaler og liker 3 eller 6 minnebrikker), og samtidig kjøpt et minnesett med TO minnebrikker.

Da kunne du like gjerne kjøpt et P55-hovedkort og 1156-sokkel, samt spart en tusenlapp eller to...

Angrerett, angrerett, angrerett. Eller rett og slett tabbe-retur :)

Ellers, har du husket den lille 4/8-pin strømkontakten i nærheten av CPU?

Og antar at du har skjermkort koblet til? Med alle strømkontaktene i..?

Det du også kan prøve, er å finne "reset BIOS/CMOS"-knappen eller jumperen og stille inn hovekortet til default settings.

OG sjekke om hovedkortet støtter i7 930 rett ut av boksen, eller om det trenger en BIOS upgrade. Lite sannsynlig, men hvis alt annet feiler, sjekk det ut

Lenke til kommentar

Delene blir returnert da samtlige komponenter utenom psu var defekte. Hørte også om det var noe problemer med de ram brikkene som jeg brukte til hovedkortet. Kortet støtter støtter skal støtte dette uten problemer, selv om det bare er 2 stk.

uansett, takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Delene blir returnert da samtlige komponenter utenom psu var defekte. Hørte også om det var noe problemer med de ram brikkene som jeg brukte til hovedkortet. Kortet støtter støtter skal støtte dette uten problemer, selv om det bare er 2 stk.

uansett, takk for hjelpen.

Hovedkortet klarer å kjøre med kun én rambrikke også, men når hovedkort er designet for triple channel så bør man definitivt bruke det. Hovedkortet ville nok akseptert et PCI skjermkort også, men ikke at det er spesielt anbefalt ytelsesmessig...

Men hvordan klarte du å få tak i et parti med både defekt prosessor, hovedkort OG rambrikker? Skal jo være statistisk umulig.

Lenke til kommentar

Denne begynner å bli en gjenganger her på forumet: "Alt gikk greit bortsett fra at det ikke virket etterpå." Da gikk det IKKE greit.

"Operasjonen gikk greit, men pasienten døde."

"Flyturen gikk knirkefritt, mern flyet styrtet ved landing."

"Reparasjonen gikk supert, men motoren startet ikke."

Å montere en PC er plankekjøring, men det krever likevel interesse, kunnskap, og muligheten for å feilsøke både praktisk og teoretisk. Mest teoretisk for å utelukke feil før de oppstår.

Nå er det opp til enhver å bedømme om de er kyndige nok til å montere en PC, men de som ikke er kyndige bør være fornuftige nok til å avstå fra å bygge fremfor å påstå at "det er feil på samtlige komponenter".

Hvis man må spørre om étt tokanal-sett passer i en trekanal-rigg og nå tenker jeg IKKE på hvorvidt det passer men PRINSIPPIELT, bør man avstå fra å bygge. Ikke fordi man ikke kan få det til, men fordi man har gjort alt for dårlige forberedelser og har for lite kunskap.

Håper det ordner seg for deg, men du har tråkket virkelig i salaten ved å feile og så overlate ansvaret på butikken som solgte komponentene. Hvis du hade nødvendig kompetanse, ville du funnet hva som var feil og hvorfor. Det er en PC, ikke byggeklosser.

Lenke til kommentar

Personlig syns jeg det er topp at man prøver ting man i utgangspunktet ikke har peiling på. Det er eneste måten å lære. Man bør dog ta noen forholdsregler, som å få mye hjelp til å velge ut pc-deler, lytte tolmodig til de tips som blir gitt, og selvfølgelig lese en "hvordan bygge en pc"-ABC-post eller to.

Å bygge pc er faktisk ikke særlig avansert kirurgi. Eneste man må være obs på er at enkelte komponenter ikke alltid leker like godt sammen. Har vært perioder der f.eks Asus-hovedkort ikke har vært gla i OCZ-ram, og enkelte ramtyper som har vært best på AMD-sokler enn Intel-sokler.

Også selvfølgelig følge en meget viktig regel: Ikke montere pc mens man har fleecesokker på ullteppe. Og være forsiktig med pinnene som er på Intel-hovedkort. Ugreit å bøye dem...

Lenke til kommentar

Det er ikke noe galt i å prøve noe nytt dersom man setter seg godt nok inn i det på forhånd.

Å stole på tips andre kan være problematisk. Tips bør kun sammenlignes med egen vurdering. Dersom man har ingen peiling selv og spør andre om tips, er fallhøyden stor dersom man roter seg bort i en dårlig kilde.

Å bygge en PC som virker er meget lett. Å bygge en PC som virker optimalt krever betydelig kunskap, interesse og efaring på samme måte som at alle kan smøre sammen et malleri, men det er langt verre å få til noe som ser bra ut.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...