DarrenShan Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 hei, jeg har i det siste prøvd meg litt på fysikk (går i 10. klasse, vi har ikke lært slikt enda) og newtons lover. hittil har det gått bra, helt til jeg leste newtons tredje lov som jeg ikke forstår, når en kraft virker på et legeme, vil en motsatt og like stor kraft komme fra legemet. hvordan skal det være mulig? sier ikke de andre lovene at legemet er i ro hvis to like store krefter er motsatt rettet? kan noen forklare? takk! Lenke til kommentar
Sisyphus Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Hvis du har en pistol og skyter vil kraften fra skuddet virke like mye bakover som framover derav rekyl. Da er kreftene <> mens hvis kreftene peker >< så står gjenstanden f.eks i ro. Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 (endret) Tenk deg også at du svever helt stille i verdensrommet, et stykke unna jordkloden, og forholder deg i nøyaktig samme posisjon hele tiden (og nå lar vi være å drøfte umuligheten for dette) og så dytter du på en gjenstand som er nøyaktig like tung som deg. Da er det naturlig å tenke at det ikke bare er gjenstanden som vil begynne å bevege seg, men også deg selv. I alle fall var det det scenarioet som fikk meg til endelig å akseptere denne regelen. Ellers kan du jo tenke deg at du og en klassekamerat sitter i klasserommet på hver deres stol. Så setter du beina mot stolbeina til stolen hans og skyver fra. Du har sikkert prøvd dette før, for det har i alle fall jeg. Når jeg har gjort dette på folk som er mye tyngre enn meg har jeg måttet skyve fryktelig hardt fra, og da kan stolen til den andre flytte seg en liten centimeter mens ens egen blir skøvet en halvmeter bakover. Dette er fordi den som er tyngre vil skape mer friksjon med underlaget, og dermed går energien i bevegelsen raskere tapt. Det illustrerer i alle fall poenget: Det er dette Newtons 3. lov beskriver. Det er bare måten det blir sagt på som virker forvirrende. Og hver gang du kommer i tvil, og plutslig skulle tenke "Hmm åssen var nå det der med Newtons 3. lov igjen...?" så kan du jo bare tenke på rekyl, som Bloodwake nevnte. Endret 27. juli 2010 av Norvegisk Lenke til kommentar
DarrenShan Skrevet 29. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2010 tusen takk, det løste en stor floke med tanker i hodet mitt! Lenke til kommentar
TechTiger Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 Det er samme grunn som at en person ikke (alltid) "flyr bakover" når en blir skutt. Da ville den samme kraften ha måtte blitt utøvd mot skytteren. Lenke til kommentar
PrincepBaker Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 (endret) Dersom et legeme påvirkes av like krefter i motsatte retninger, er legemet som du sier i ro, men da er det ikke snakk om et kraft-motkraft-par. I tillegg til at kraften er like stor og motsatt rettet, virker den også alltid på annet legeme. Dersom du dytter til en kasse, vil kassen virke tilbake på deg med en like stor og motsatt rettet kraft. Du virker altså med en kraft på kassen, og kassen virker tilbake på deg med en motkraft. Et annet eksempel er tyngdekraften fra jorden på månen. Jorden trekker på månen, men månen trekker også på jorden med en like stor og motsatt rettet kraft. Endret 5. august 2010 av PrincepBaker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå