Royalsalute Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 (endret) System: 2 x VGA-Card Radeon HD5850 1024MB PCI-E Sony NEC Optiarc AD-7240S - Platestasjon OCZ Platinum Triple Channel - Minne - 6 Prosessor: Intel Core i7 i7-920 / 2 HD: Samsung SpinPoint F3 Desktop Class HD103 Strømforsyning: TX850W Hovedkort: P6T Deluxe V2 - Socket 1366 - Chipset X58 - ATX PC-kabinett: CM 690 II Advanced Microsoft Windows 7 Home Premium - Lisen Dette er saken: Byggde pc'en i sist uke, startet den opp og etter litt trøbbel fikk jeg funnet HD og lagt inn OS på denne. Det som jeg måtte gjøre for å løse problemet med HD da var å disable "Marvell Storage Controller" inne i BIOS. Fikk etter dette lagt inn OS og litt andre drivere og alt virket stabilt. PC'en var i bruk også dagen etter dette. Nå etter helga, og da den skulle startes opp igjen så kommer følgende opp: "Reboot and select proper Boot device or insert Boot Media in selected Boot device and press a key" Under oppstarten så finner den dvd rom, usb "ting" (Tastatur og mus), men ikke harddisken. Har også prøvd en annen harddisk, men den finner heller ikke denne. Det virker rett og slett som om harddisken ikke starter. Dette har jeg prøvd: Harddisken i annen pc - virket greit Oppdatert BIOS - Ingen endring Andre kabler - Ingen endring Bytte plass på kablene - Ingen endring Kalle kjerringa for ei heks - Endring, men ikke med pc'en Noen som kan hjelpe? Endret 27. juli 2010 av Royalsalute Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Du ser ikke HDDen i biosen heller? Lenke til kommentar
Royalsalute Skrevet 27. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2010 Ser ikke HDD i biosen nei. Lenke til kommentar
Royalsalute Skrevet 27. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2010 Vet ikke om det har noe å si, men når jeg er inne i BIOS på: Power --> Hardware Monitor og ser der, så står det på 5V at den er 4,085 (og den er rød) Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Det er veldig lavt. Hvis spenningen virkelig er 4 Volt så kunne man forvente at PC ikke fungerer i det hele tatt. Du bør sjekke med et voltmeter, eller en annen PSU. Lenke til kommentar
Royalsalute Skrevet 28. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2010 Det er veldig lavt. Hvis spenningen virkelig er 4 Volt så kunne man forvente at PC ikke fungerer i det hele tatt. Du bør sjekke med et voltmeter, eller en annen PSU. Har ikke fått målt dette på noen andre måter, men er det noen måte å få satt opp denne spenningen på da? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 (endret) Nei, det er ikke noe man kan styre. Enten er det feil i PSU, feil på målingen, eller en defekt som belaster PSU mer enn den tåler. Endret 28. juli 2010 av Hårek Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 du skrev at du hadde testa disken på en annen pc.. du har ikke mulighet til å låne PSU fra den også? Evt bare koble disken til en sata port på ditt hovedkort, og hente strøm fra den andre? Om bios da finner disken, så kan du vel konkludere med at du ikke har nok strøm på 5v linja. Lenke til kommentar
Royalsalute Skrevet 28. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2010 Når jeg låner strøm fra annen pc, så finner den HDD med en gang og jeg får starta opp pc'en. Er det PSU som er defekt da? Lenke til kommentar
Kosedyret Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Slik som jeg ser det kan det virke som om PSUen din ikke gir ut nok strøm. Hvis ikke pcen finner disken er det mulig at den rett og slett ikke er på på grunn av at den ikke får strøm / nok strøm. Eventuelt kan du forsøke å prøve en annen PSU, eller så kan du prøve å sette harddisken i en annen pc. En annen mulighet er også at selve harddisken er blitt ødelagt, men dette er mindre trolig. Jeg ville prøvd en annen PSU, men pass på at PSUen er stor nok (Gir fra seg nok strøm) Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Overveiende sannsynlig at PSU er defekt. Lenke til kommentar
Mr. President™ Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Du bygde pcen selv? Kjøpte du ting fra butikken eller hadde du demontert en annen pc og så satt den sammen, men med litt forskjellige deler? Sikker på at du har gjort det helt riktig? (Har ikke lest gjennom alle postene) Lenke til kommentar
datagnom Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 har du prøvd med flere av de ledige strømledningene fra PSU, ingen av dem gir tegn til at HDD er der når du starter? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå