Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC vil ikke finne harddisk

Anbefalte innlegg

System:

2 x VGA-Card Radeon HD5850 1024MB PCI-E

Sony NEC Optiarc AD-7240S - Platestasjon

OCZ Platinum Triple Channel - Minne - 6

Prosessor: Intel Core i7 i7-920 / 2

HD: Samsung SpinPoint F3 Desktop Class HD103

Strømforsyning: TX850W

Hovedkort: P6T Deluxe V2 - Socket 1366 - Chipset X58 - ATX

PC-kabinett: CM 690 II Advanced

Microsoft Windows 7 Home Premium - Lisen

Dette er saken:

Byggde pc'en i sist uke, startet den opp og etter litt trøbbel fikk jeg funnet HD og lagt inn OS på denne. Det som jeg måtte gjøre for å løse problemet med HD da var å disable "Marvell Storage Controller" inne i BIOS. Fikk etter dette lagt inn OS og litt andre drivere og alt virket stabilt. PC'en var i bruk også dagen etter dette.

Nå etter helga, og da den skulle startes opp igjen så kommer følgende opp:

"Reboot and select proper Boot device or insert Boot Media in selected Boot device and press a key"

Under oppstarten så finner den dvd rom, usb "ting" (Tastatur og mus), men ikke harddisken.

Har også prøvd en annen harddisk, men den finner heller ikke denne. Det virker rett og slett som om harddisken ikke starter.

Dette har jeg prøvd:

Harddisken i annen pc - virket greit

Oppdatert BIOS - Ingen endring

Andre kabler - Ingen endring

Bytte plass på kablene - Ingen endring

Kalle kjerringa for ei heks - Endring, men ikke med pc'en

Noen som kan hjelpe?

Endret av Royalsalute
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er veldig lavt. Hvis spenningen virkelig er 4 Volt så kunne man forvente at PC ikke fungerer i det hele tatt.

Du bør sjekke med et voltmeter, eller en annen PSU.

Har ikke fått målt dette på noen andre måter, men er det noen måte å få satt opp denne spenningen på da?

Lenke til kommentar

du skrev at du hadde testa disken på en annen pc.. du har ikke mulighet til å låne PSU fra den også?

Evt bare koble disken til en sata port på ditt hovedkort, og hente strøm fra den andre?

Om bios da finner disken, så kan du vel konkludere med at du ikke har nok strøm på 5v linja.

Lenke til kommentar

Slik som jeg ser det kan det virke som om PSUen din ikke gir ut nok strøm. Hvis ikke pcen finner disken er det mulig at den rett og slett ikke er på på grunn av at den ikke får strøm / nok strøm. Eventuelt kan du forsøke å prøve en annen PSU, eller så kan du prøve å sette harddisken i en annen pc. En annen mulighet er også at selve harddisken er blitt ødelagt, men dette er mindre trolig.

Jeg ville prøvd en annen PSU, men pass på at PSUen er stor nok (Gir fra seg nok strøm)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...