Gå til innhold

Intel Core 2 EXTREME QX9770

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har overclocket min CPU: Intel Core 2 EXTREME QX9770. i fra 3.20 Original til 4.05 GHz. Men stilte den ned igjenn till bare 3.52 GHz som den er på nå, Er det noen hær inne som har noen erfaringer om hvor langt jeg kan gå? Altså hvor mye GHz jeg kan overclocke den til på max? Jeg har ingen extra CPU kjøler men jeg vurderer og kjøpe denne http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=456730. Så jeg lurte også på om noen kanskje har erfaringer om kjøleren?

Takker for alle svar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg har ingen egen erfaring med CM V10-kjøleren, men jeg har lest minst 5 tester av den. Den er stor, dyr og bråker. Den kjøler imidlertid veldig godt. Jeg vil anbefale deg en annen kjøler, synes ikke V10 gir så mye for pengene. Følgende kjøler er bedre, billigere og bråker mindre:

Noctua NH-D14 er vel det aller beste du får av kjølere både når det gjelder ytelse og støynivå.

Cooler Master V8 er også en veldig bra kjøler, nesten like bra som V10, men du får den til kr. 385,- så det er et mye bedre kjøp. Den har ikke utveksten til V10 som kjøler minnebrikkene, men er ellers ikke så ulik i ytelse og støy. Mange her på forumet anbefaler denne hvis du skal ha mest valuta for pengene.

Prolimatech Megahalems er også en veldig bra kjøler som tar mye mindre plass i dybden. Den kommer uten vifte så den må du kjøpe selv. Likevel ville jeg valgt denne framfor V10 fordi den yter like bra eller bedre, men bråker mindre.

Disse to er også bra valg som bråker lite og kjøler bra:

http://prisguide.har.../produkt/109759

http://prisguide.har.../produkt/107258

Alle disse kjølerene er fullstendig tilstrekkelig for å overklokke QX9770. Hvis du vil presse den til maks overklokk ville jeg uten tvil valgt Noctua-en.

Når det gjelder hvor mye du kan klokke den til så er det vanskelig å si når jeg ikke vet hvilket hovedkort du har og ev. også RAM og kabinett (pga. kjøling). Men hvis du har fått den opp i 4,05ghz på første forsøk og med orginalkjøleren så kan du sikkert nå en del lenger. Hvilke innstillinger har du for å få den opp i 4,05ghz?

Edit: hva slags temperaturer fikk du på 4,05ghz under full last?

Endret av Kaaz
Lenke til kommentar

Rampage extreme 2? Er ikke det for Core i7-prosessorer? Sikker på at du ikke har sett feil et sted nå?

Uansett, hvis du har et nogenlunde bra hovedkort så burde du kunne få overklokket cpu-en til noe over 4 stabilt.  75 grader på stock-kjøler er bra. Du kan sikkert kjøre i daglig drift med den temperaturen. Med en Noctua NH-D14 får du enda mer å gå på. Jeg hadde prøvd å få til et sted mellom 4,2 og 4,4 stabilt (Prime 95, large FFT i min 6 timer).

Fikk ikke linken til kabinettet ditt til å fungere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...