Gjest Undrende Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Heisann! Jeg har tidligere postet en tråd her ang. hasj. Denne gikk ut på at jeg rett og slett ble utstøtt fra min nærmeste guttegjeng fordi jeg ikke ville drive med hasj. Tråden ligger her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1206327&hl=hasj&st=0 Og førsteposten min ligger i spoileren her, som forøvrig anbefales å lese for å sette seg inn i min situasjon: Heisann! Jeg har nå kommet opp i en stort dilemma i livet mitt, føler jeg. Jeg er 19 år, går på høyskole og har vennegjengen min hovedsaklig fra VGS. Grunnen til dette, er at min bestekompis på samme alder, går sisteåret på VGS, allmenn. Jeg har da naturlig nok blitt inkludert i den gjengen, da min gjeng ble rimelig splittet opp etter VGS(flytter osv). Det har utviklet seg slik at det er fire av oss, som er kjernegjengen. Fire gutter altså, som jeg kan anse som min nærmeste guttegjeng. Jeg ble skikkelig integrert i førsten av sommerferien, og ting var veldig smooth en periode. Festet sammen, chillet, og ja, hadde det bra. Så har det kommet opp en ting som har blitt veldig populært blant mange for tida, nemlig hasj. Jeg er av den typen som av prinsipp ikke vil røyke dette, da jeg ikke kan risikere å bli loka nå som jeg går på en viktig skole, hvor det er viktig å ha fokus mye av tida og sikre gode karakterer. Jeg vet ikke så mye om hasj, bare at det er svært mye feil om det som blir sagt. Det er tydelig at det ikke er sosialt akseptert. Det som har skjedd, er at alle i gjengen(firer gjengen) har begynt med hasj, unntatt meg. De har begynt å være mye hos en av de, for å spille musikk og røyke samtidig, og chille. Jeg forstår at dette kan være svært behagelig og avslappende, og skulle ønske jeg kunne være en del av det jeg også. Så har de tatt mer og mer avstand fra meg, og ikke minst den virkelige verden - virker det som. Jeg føler meg mer og mer eksludert fra de, noe jeg føler blir feil. Jeg kunne såklart ha vært sammen med de når de røyket, men stemningen blir som regel merkelig når en ikke er høy. Vanskelige greier dette... Så jeg sitter nå her, uten å vite helt hvordan det går. Dette er den eneste gjengen jeg har, og vil jo ikke miste den. Jeg prøver så godt jeg kan å få de til å innse at jeg ikke vil bli eksludert, men de har liksom mista "jordfestet" og mener at de følger følelsene sine osv osv.. Er det ikke da litt uetisk og feil å prioritere en plante fremfor et vennskap? Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre, så jeg hadde satt stor pris på noen tips og støtte her! Uansett, jeg fikk ordnet opp litt i problemet jeg hadde ved å rett og slett konfrontere dem. Jeg sa at jeg følte meg litt uttafor, og at det er drøyt å prioritere rusmiddel fremfor mennesker. De skjønte jo hva jeg mente, og ting begynte å ordne seg. Men nå er det en annet problem som har oppstått sakte men sikkert over tid. Jeg har egentlig ikke helt forstått at det er et problem før nå, og jeg føler det er jeg som har ansvaret for at ting ikke går galt. Denne guttegjengen min da, som består av 3stk + meg, har som sagt drevet med hasj i et halvt år ca, og trives med dette. Det er spesielt to av de som er meget radikale og liksom "leder" an og finner på nye ting. Nå har det seg slik at de har begynt å få en mer tafatt stilling til livet, og de tar lite ansvar for sitt eget liv. De er faktisk ferdige på VGS og skal ut i det store liv og helst få seg en jobb eller utdannelse. Men istedet er det argumenter som at "det er ikke så farlig enda", "man skal jo nyte livet" osv som kommer frem. Men ikke misforstå, jeg sliter litt med å vinkle problemet her, så mulig ting kommer feil frem. Jeg vil helst ikke røpe eksakt hva de skal gjøre videre i livet for å ikke eventuelt få folk til å skjønne hvem dette gjelder. Men planene de har er ikke å chille hele livet, så det er sagt. Uansett, tilbake til det jeg har laget en tråd om. Disse guttene har gradvis blitt mer og mer "hippier". Bruker bånd, går med pastellfargede klær osv mer og mer. Og naturen er tydeligvis viktig, da. Noe jeg reagerte meget sterkt på, at de tydeligvis hadde blitt med i en slags stamme(uten å nevne eksakt hva). Dette er sikkert mest på tull for å ha en slags "familie", men når jeg spurte hva poenget med dette var kom jo "man er tettere med naturen" selvfølgelig frem. Så bilder av dette på fjesboka, og så temmelig merkelig ut når de ble med i stammen(merkelige antrekk osv). De har også mer og mer begynt å drite i den gamle vennekretsen sin. De hadde faktisk en veldig sammenknyttet krets før, men nå har de omtrent støtt seg selv ut fra denne kretsen ved å ha en generelt gi faen holdning. Nå er det vel egentlig ingen som vil ha noe med de å gjøre, utenom de som interesserer seg for hasj, da. De har visstnok også klart å si at de driter i om de mister venner, da de alltids skal klare å skaffe seg nye. Han ene hadde også en kjæreste som han var sammen i rundt 1 år, og de virket som de hadde det veldig bra. Når hasjen begynte å bli en interesse, begynte dette forholde å skrante, og han endte opp med å dumpe henne fordi han var så usikker. Han har i den siste tiden begynt å drive litt med henne igjen, men har nå igjen de siste dagene dumpet henne på nytt. Dette skjedde omtrent likt som denne stammegreia de ble med i. Nå har det seg slik at jeg rett og slett begynner å bli bekymret. Jeg akter ikke å bare se at mine beste venner bare svinner bort uten kamp. Jeg har tross alt, vært bestevenn med han ene siden barneskolen. De har rett og slett forandret seg meget mye, i en feil retning. Jeg skal konfrontere de igjen, men vet ikke helt hvilke argumenter jeg skal bruke. Mulig dette virker meget merkelig for de fleste, men jeg trenger virkelig hjelp her. Hva skal jeg gjøre? Hva er det som skjer med de? Er det vanlig å endre seg på denne måten ved bruk av hasj, eller kan det være andre faktorer som spiller inn også? Setter virkelig stor pris på hjelp her! Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Kanskje det ikke bare er hasj lenger. 2 Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Hasj virker ikke sånn, du inbiller deg ting. Hasj er helt ufarlig Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Hasj er i teorien mindre farlig en alkohol, men det kan lett føre til tyngre ting da hasj kan "bli litt lite" og det er det som er skumlest med hasj.. 1 Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Hasj er i teorien mindre farlig en alkohol, men det kan lett føre til tyngre ting da hasj kan "bli litt lite" og det er det som er skumlest med hasj.. Sprøyt! Hasj er helt ufarlig! Det eneste er at folk får seriøse euforiske opplevelser og blir pasifister/sosialister! Lenke til kommentar
Gjest Nefargarap Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Vet om flere normale folk som sitter i fengsel etter å ha fått en THC-indusert psykose. Snille, greie gutter, som "bare" har røyka litt hasj og ikke gjort en flue fortred. Plutselig sitter du 10 år i fengsel for å ha gjort noen bisarre greier du bare ser i skrekkfilmer ellers. Hvis psykosen er forårsaket av hasjrøyking, vil du ikke bli erklært sinnsyk i gjerningsøyeblikket, fordi du med viten og vilje har røyka noe som voksne (og andre "dumme") har advart mot. Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Folkens, la oss ikke IGJEN diskutere skadene ved hasj. Det er gjort så mange ganger før, i så mange andre tråder. Hva hasj gjør med en er jo relevant, men jeg tror ikke det er helt nøyaktig skadene ved hasj-bruk og dette kontra alkohol osv som trådstarter er ute etter. Slik jeg ser det har vennene til TS begynt å få et mer avslappet forhold til livet. De stresser mindre, bryr seg mindre om hva som skjer rundt dem og med fremtiden deres, de har fått en slags evig optimistisk holdning, som ofte kan få det til å virke som at de rett og slett gir faen. De har faktisk til og med fremtidsplaner (dem TS understreker at han ikke vil nevne pga det kan avsløre identiteten deres). I tillegg er de blitt mer glad i naturen, og skiftet litt stil i klesveien. Jeg kan i utgangspunktet ikke se problemet med noe av dette. Kanskje TS i første omgang bør finne ut om de faktisk er på tyngre stoffer enn hasj, og uansett sitte seg ned med dem og fortelle dem litt om farene ved disse stoffene. Når det gjelder å ta livet alt for mye med ro osv, tror jeg ikke dette er en katastrofe, men at dem det gjelder på et eller annet tidspunkt selv vil oppdage at de ikke får seg f.eks. jobb om de sitter hjemme og røyker hasj hele dagen. 1 Lenke til kommentar
reversfaen Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Tyngre stoffer og farer? Annet psykedelia er ikke stort farligere enn hasj, fortsatt bare eventuelle psykiske lidelser som hasj selv kan skape(hos disponerte individer), om det snakkes om opiater/amfetaminer og noen andre grupper så kan jeg si meg enig i at det er farligere, men det er vel ikke snakk om det når man tror de har blitt naturvennlige av bruken. Lenke til kommentar
Hestekølle Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 ditch de jævla hippie-vennene. Onkelen min har så mange historier om venner han har mistet fórdi de gikk over til alkohol og narkotika. Lenke til kommentar
Gjest Undrende Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Først og fremst, setter jeg veldig stor pris på svar! Hasj virker ikke sånn, du inbiller deg ting. Hasj er helt ufarlig Hva mener du med dette? Jeg kan ikke se noe som helst konstruktivt i svaret ditt. Mener du at jeg innbiller meg alt jeg har skrevet? Folkens, la oss ikke IGJEN diskutere skadene ved hasj. Det er gjort så mange ganger før, i så mange andre tråder. Hva hasj gjør med en er jo relevant, men jeg tror ikke det er helt nøyaktig skadene ved hasj-bruk og dette kontra alkohol osv som trådstarter er ute etter. Slik jeg ser det har vennene til TS begynt å få et mer avslappet forhold til livet. De stresser mindre, bryr seg mindre om hva som skjer rundt dem og med fremtiden deres, de har fått en slags evig optimistisk holdning, som ofte kan få det til å virke som at de rett og slett gir faen. De har faktisk til og med fremtidsplaner (dem TS understreker at han ikke vil nevne pga det kan avsløre identiteten deres). I tillegg er de blitt mer glad i naturen, og skiftet litt stil i klesveien. Jeg kan i utgangspunktet ikke se problemet med noe av dette. Kanskje TS i første omgang bør finne ut om de faktisk er på tyngre stoffer enn hasj, og uansett sitte seg ned med dem og fortelle dem litt om farene ved disse stoffene. Når det gjelder å ta livet alt for mye med ro osv, tror jeg ikke dette er en katastrofe, men at dem det gjelder på et eller annet tidspunkt selv vil oppdage at de ikke får seg f.eks. jobb om de sitter hjemme og røyker hasj hele dagen. Det er ikke noe galt med å endre klesstil og slikt, men måten de gjør det på, er så drastisk! Jeg finner meg i at folk røyker hasj, men å dra strikken så langt som å nærmest BLI en hippie, syntes jeg blir drøye saker. Og i tillegg bli med i en stamme for å være ENDA nærmere naturen. Syntes ikke dere dette er drøyt? Og i tillegg drite i alle fra den originale vennekretsen, og kun henge med de som røyker hasj? Jeg syntes liksom det blir litt feil, både for oss som bryr seg om dem, og dem. Jeg føler liksom ikke at jeg er "bra nok" når jeg ikke er med å røyke hasj. De velger selvsagt selv hva de vil med livet, men jeg tror ikke at dette er valget de ville ha gjort innerst der inne. ditch de jævla hippie-vennene. Onkelen min har så mange historier om venner han har mistet fórdi de gikk over til alkohol og narkotika. Igjen, et lite konstruktivt svar. Jeg trodde jeg hadde gjort meg forstått med at jeg ikke "ditcher" de beste vennene mine, hvor en av de har jeg vært venn med omtrent hele livet? Jeg vil heller se hva jeg kan få gjort, før jeg gir de opp. Mulig jeg har klart å vinkle ting litt feil, men håper dere forstår. Det er nemlig ikke bare jeg som sitter med denne oppfatningen, men også flere i vennekretsen deres. Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Skjønner problemet, kjenner en del som begynte som vennene dine og det bare eskalerte... og ønsker deg lykke til med å hjelpe dem!! Til de som synes at han skal la dem være ifred: ikke les videre i posten. Jeg har noen ideer til ting du kan si. De tror nok at de ikke går glipp av noe ved å gjøre dette. Din oppgave blir å vise dem hva de går glipp av. 1. Det glade studentliv, med fester, jenter, venner og bøll. Man er bare ung en gang og dette er ikke noe man bør bli gammel uten. De trenger kanskje ikke prøve på noe svært krevende, da. Mye lette studier ute å går, som ikke krever fritida di. 2. Utvekslingsår, om de er studenter. Her får man masse masse gratis opplevelser som de aldri ville fått ellers. 3. respekt fra mange personer. Utrolig mange jenter ville skydd dem som pesten om de fant ut denne livsstilen med sekten og hasj og det hele. Kanskje de ikke bryr seg nå, men minn dem på jenter de har likt da de var yngre og si at de jentene sannsynligvis ikke ville hatt dem slik de er nå. I tillegg: fortell dem at det er vanskelig å komme ut av en periode med dop og mange som slutter begynner igjen, derfor bør de starte nå. Kanskje dere kan dra på en ferie sammen eller noe? Eller feste litt "normalt" med bare drikking og andre folk? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå