larshalvar Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Hei, som tittelen sier har jeg brukt mye tid i sjøkanten og i båt da jeg var liten, men hobbyen forsvant fra meg da jeg flyttet inn i landet, men når jeg nå er komt meg ut på kysten igjen klør det i finnene igjen. er nå på jakt etter fiskeutstyr, ser en del i nettbutikker osv, men klarer ikke helt å skille mellom stangtyper/snelletyper osv. Jeg ønsker å fiske fra land i første omgang, men vil også ha mulighet til å kunne ta med meg stanga ut i fjorden. fisker alt frå kilostor småsei til torsk på nokre kilo. er det haspesnelle/haspestang som er det jeg er ute etter da? hvilke snellemerker anbefales eller enda viktigere, anbefales ikke? Håper noen har litt tips å komme med, takker på forhånd for svar Lenke til kommentar
Romis Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Finn deg en stang og hiv uti vannet? Lenke til kommentar
myriads Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Du finner nok litt av den infoen du trenger på min hjemmeside fjellfiske Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 (endret) Håper noen har litt tips å komme med,..... Jeg har vært i en lignende situasjon. For meg var "Sølvkrokens fiskehåndbok" til stor hjelp, enkel og grei. Vet ikke om den fortsatt er i salg. Kanskje denne linken er til nytte: http://solvkroken.no/fisketips.aspx Ser det står noe om valg av utstyr også. I båt bør du ha en kort båtstang - ikke den samme som du bruker til kasting fra land, der kan du gjerne bruke en 10-fots tilpasset tyngre slukvekter enn til ferskvann. De fleste bruker haspelsnelle fra land, Shimano er et anerkjent merke (både snelle og stang) i alle prisklasser, men det finnes mange andre. I båten kan du godt bruke en multiplikatorsnelle, fks en Ambassadeur som er en klassiker og finnes i ulike modeller og pris. Der er det også greit å bruke multifilamentsene som også kan brukes i andre sammenhenger, men ikke der sena lett slites mot steiner. Multifilament er mer følsom og du kjenner bedre napp når du har 100 m sene ute. Nytter ikke å ta alt her. Gå til en utstyrsbutikk når det er litt rolig (og helst ikke en lørdag med sjanse for vikarer) og spør i vei. Det er tid for salg også nå utover. Endret 28. juli 2010 av geirm Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Jeg fikk tre fjellørreter forrige uke. Prøv wobblere! Velg en som synker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå