Gå til innhold

Diesel på bensinmotoren min?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Fylte drivstoff på båten min i dag, etter som jeg var så godt som tom. Suzuki DF50 motor.

 

Etter å ha kjørt litt begynte motoren å fuske noe voldsomt. Det kom rare lyder mm.

Så stoppet det.

 

Drivstoffet jeg fylte på helte jeg ut i vannet (bare litt av det). Blandet med vann ble det hvitt, boblete, seigt.. vet ikke hva jeg skal si.

 

Etter å ha kommet meg til land, tømte jeg tanken og slangen, for deretter å koble til en ny tank med ren 95 blyfri.

 

Etter å ha forsøkt å starte den veeeeldig lenge, startet den omsider. Den fusket, men gikk.

Nå har jeg kjørt den en liten tur, og den fusker ikke lenger. Men det virker som om den ikke gir fullt turtall.

 

Spørsmål;

 

- Hva tror dere jeg fylte på? Jeg syns det luktet bensin, men vet jo aldri

- Kan det ha skjedd noe med motoren? Den går jo, men syns den går litt "rart"?

- Bør jeg sette den på verksted for en liten sjekk?

 

Kan det ha vært parafin?

 

På forhånd, takk for hjelpen.

Endret av Iriver
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En liten rens av systemet vil nok fikse problemene

Diesel i en bensinmotor er ingen katastrofe for dieselen vil ikke tenne i bensinmotoren når bensinen blir nok utblandet, værre er det ikke, mens bensin i en dieselmotor, da snakker vi potensialt havari av den dyre sorten.

For å quote linken over

Konsekvenser: Diesel i bensinbil

Fordi diesel altså har en smørende effekt, er det mindre alvorlig å kjøre en bensinbil med diesel på tanken. Vanligvis vil det være nok å tømme og rengjøre tank, bytte bensinfilter og rengjøre bensinpumpe og innsprøytningssystem. Hvis du er ekstra uheldig kan uforbrent diesel ha havnet i katalysatoren, slik at denne må rengjøres eller byttes.

Lenke til kommentar

Hei.

Vet av erfaring at hvis du får parafin på bensintanken så ryker det fryktelig mye.

Hvit røyk og motoren går svært dårlig. Dette ble gjort på en gammel Mercury motor med forgassere. Det var en nødløsning litt langt ut til havs der det eneste å oppdrive var parafin.

Denne motoren ble kjørt i sikkert 40 min på parafin. Masse fin hvit røyk og svak motor.

Din mye nyere er med innsprut så vil kansje ikke oppføre seg helt likt.

 

Parafin lukter veldig annerledes enn bensin.

 

At det du helte ut i vannet ble hvitt og seigt tyder på at det inneholdt en del olje.

Kan ha vært white sprite også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...