Gå til innhold

Hvor lang garanti har man egentlig på bærbare?


Anbefalte innlegg

Jeg har lest mange tråder om dette temaet, men ser at spørsmålet kommer opp gang på gang. Burde det ikke være en sticky tråd om dette her? Så man vet 100% sikkert hvilke rettigheter man har.

 

Noen pc produsenter opererer jo med 2-3 års garanti på sine pcer. Men slik jeg har skjønt det sier forbrukerloven?? noe om at bærbare pcer er ment til å vare mer enn to til tre år, derfor har man fortsatt rett til å få utbedret eller byttet pcen om det oppstår feil.

 

Kunne vi fått sitert lovteksten her, og eventuelt fått noen erfaringer fra folk?

 

Jeg har f.eks en bærbar fra 2008 som har vært inne for andre gang i år til reparasjon. Garantien gikk ut nå 22.juli. Men Netshop sier at om pcen får problemer nok en gang, kan de kreve refusjon fra Toshiba og jeg kan heve kjøpet eller få ny pc. Så det er jo kjempe bra.

 

Har så en pc fra 2007, også Toshiba. Den tok kvelden helt i går. Hvilke rettigheter har jeg her? Den er over tre år gammel. Jeg er ganske sikker på at det er skjermkortet som har røket, for skjermen ble full av røde streker, så "døde" den. Harddisken funker etc, men jeg får ikke bilde på skjermen. Heller ikke ekstern skjerm, så det er neppe skjermen.

 

Har jeg noen rettigheter på denne pcen? Eller er tre år ++ den absolutte grensen på bærbare?

 

Og er folk enige om at vi burde ha en slik "sticky" tråd om dette temaet, for det kommer jo opp gang på gang, om mange mener mye om dette. Er det noen som kan slå det endelige svaret fast for godt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Garanti varierer fra produsent til produsent, og er vanskelig og sammenfatte til en tråd.

 

Så lenge en maskin er innenfor garanti så er ting enklere. Til og med kan ting bli fikset på stedet om du har en god garanti avtale. Igjen, avhengig av produsenten.

 

Men alt du trenger og husker er "hvis noe er ment og vare mer enn 2 år...så har du ALLTID i følge norsk lov 5 års reklamasjon."

 

De fleste produsenter vil være motvillige, men de må gi etter. Så lenge du kan vise at det som har skjedd er skjedd gjennom normal bruk. Du må kanskje også selv betale frakt og porto da de ikke strekker seg mer enn nødvendig.

 

Har du ødelagt noe og garantien er gått ut har du ingen rettigheter.

 

Så enkelt er det.

 

AKIRA

Endret av AKIRAx24
Lenke til kommentar

Garanti er noe produsenten gir og varierer normalt i fra 1-3 år for konsumentelektronikk. Garanti og reklamasjon er to vidt forskjellige ting og må ikke sammenlignes. Innen garantitiden står produsenten som garantist for alle feil som oppstår innen rimelighetens grenser, etter dette er det forbrukerkjøpsloven som gjelder.

 

I § 27. i forbrukerkjøpsloven omhandler reklamasjon og her står det følgende:

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

 

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år

Man vil nok oppleve at enkelte butikker kvier seg for å godta en reklamasjon etter forbrukerkjøpsloven. I ditt tilfelle så er det klart at ett skjermkort i en bærbar PC skal vare mer enn 2 år så da er det 5 års reklamasjonrett. Lykke til.

Lenke til kommentar

Pcen er kjøpt privat for privat bruk. Så da gjelder vel forbrukerkjøpsloven.

 

Skal sende en mail til Netshop i morgen for å høre om de er villige til å ta den inn til service....

 

Edit.

 

Har sendt dem en epost nå, og så får vi se hva som skjer. Har referert til denne tråden.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Husk at reklamsjonsretten ikke omfatter feil forårsaket av brukeren. Beskrivelsen din kan passe med støv.

 

Men i hvilken grad har man mulighet til å renske en bærbar pc for støv? Vil ikke garantien bli brutt om man skrur opp hele pcen for å få bort støvet?

På en stasjonær er det jo noe annet...

Lenke til kommentar

Har aldri opplevd at forhøyet temperatur grunnet støv har forårsaket ett dødt skjermkort. Som regel så har det resultert i "artifacts" eller "bluescreen".

 

Men da skulle jo pcen ha funket etter noen timer, eller nå i mitt tilfelle, noen dager uten strøm?

Lenke til kommentar

Nå var det støvet til PerB jeg kommenterte og ikke din PC. At skjermkortet er dødt må etter min mening være av andre årsaker enn støv og dertil varmgang. Hadde du derimot opplevd "artifacts" og/eller "bluescreen" så ville det ha stilt seg annerledes.

Endret av Pingla
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tenkte jeg bare ville gi en oppdatering. Leverte pcen inn i slutten av juli, og i går fikk jeg den tilbake igjen.

De hadde skiftet skjermkort/hovedkort (litt usikker på om det er på skjermkortet eller ikke), de hadde alle fall byttet hovedkortet også. Og jeg hadde fått nytt deksel foran, og nye hengsler.

 

Så nå så pcen faktisk ny ut, og det kostet meg ikke en krone. Siden jeg leverte den bort på Netshop selv, så betalte jeg ikke en gang frakt.

 

Så kjempe service av Netshop og lenge leve forbrukerkjøpsloven :w00t: for uten den hadde pcen ligget i søppla nå.

 

Så når det gjelder produkter kjøpt på Netshop og som er ment å vare lengre enn produsentens garanti, ja da er det ikke noe problem i det hele tatt. :thumbup:

Lenke til kommentar

Det virker som Netshop tar forbrukerkjøpsloven på alvor. Det er godt å høre, og greit å tenke på neste gang man kjøper noe pc-stæsh.

 

Laderen til den bærbare maskinen sluttet plutselig å fungere, og da burde vel samme lov gjelde? Den er vel ment å vare vesentlig lenger enn 2 år?

Lenke til kommentar

Ville jo tro laderen skulle virke like lenge som pcen...for uten laderen, så virker jo ikke pcen heller..

Men det kan jo være egne regler for tilleggutstyr...

 

Jeg pleier stort sett alltid å kjøpe to ladere til pcene mine, kjekt å ha...og ja, er vel eneste årsak, om den ene ikke tar kvelden da.

Lenke til kommentar

Det virker som Netshop tar forbrukerkjøpsloven på alvor. Det er godt å høre, og greit å tenke på neste gang man kjøper noe pc-stæsh.

 

Laderen til den bærbare maskinen sluttet plutselig å fungere, og da burde vel samme lov gjelde? Den er vel ment å vare vesentlig lenger enn 2 år?

 

Siden laderen er en ekstern del, har den (sammen med batteriet) kun et halvt års garanti, selv om selve maskinen har f. eks 1års garanti. Hvordan det da blir med reklamasjon er jeg usikker på, men er du heldig går det jo bra å ta laderen på reklamasjonsretten dersom laderen er fysisk OK. Men husk, de er MEGET nøye på at laderen skal være OK, og den minste flenge i ladekabelen resulterer vanligvis i avvist reklamasjon, og da ender man opp med et undersøkelsesgebyr på 500kr++ og da må man etter ette kjøpe ny lader igjen... Uansett er det bra av Netshop å ta inn ting på reklamasjon, da butikk ikke lenger er pliktig til å sende inn ting for kunden etter at garantitiden er over, men det blir kun gjort som en ekstra service. Men når det gjelder å rose Netshop for å ha fikset maskinen er nok dette litt feil... ja, Netshop sender den vidre for deg, men de som godtar reklamasjonen og fikser PC-en din er produsenten. Dette koster ikke Netshop en krone

Lenke til kommentar

Kostet vel netshop frakten fra Sandefjord inn til Oslo da? Eller får de igjen det av Toshiba også? Vet at TXL får igjen alt av Toshiba inkludert frakten. Men tror nok Netshop faktisk brukte litt penger på dette her.

Normalt ville jeg jo sendt pakken selv, men hadde ingen esker som passet, og bor jo 20 minutter unna Netshop.

Lenke til kommentar

Netshop brukte penger ja, men ikke på å sende til verkstedet til Toshiba, men de måtte nok koste pakken tilbake til deg.

Sender selv inn nokså mange maskiner, men jeg jobber i en vanlig butikk og ikke nettbutikk, så jeg vet ikke hvordan det fungerer så lenge det er en nettbutikk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...